Nekromanti Damarisk heraldik- Städer och ätter

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Arbetet på Damarien fortsätter långsamt framåt och med lite tur hoppas jag bli klar med grundtexten innan påsk. I förbigående har jag suttit och funderat lite på olika städers, ordnars och ätters vapensköldar och jag undrar vad folk anser om de här förslagen. Ge gärna ris, ros och förslag på ändringar. I det här inlägget bifogar jag filer med städernas och adelsätternas vapensköldar.

Det är värt att påpeka att inget av detta är kanon (förutom de sköldar som redan beskrivits eller avbildats i utkomna moduler), och att alla kan komma att ändras i framtiden. Jag vill även be om ursäkt för de stundtals lätt ostiga valspråken och det bör påpekas att jag inte är någon van photoshopanvändare, så ibland kan det förekomma pinsamma misstag.

De enda kanoniska sköldarna i det här inläget är de som tillhör Targus och van Culnars Harvadiska gren.
 

Attachments

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Targus tycker jag är jättesnygg. Även Van Culnar (båda två) är ytters snygga! :gremlaugh:
Däremot är det nog för mycket "Jesus-känsla" över Mirron.
Vitfjäder kanske borde ha något mer?
Resten är definitivt godkända, när de väl har fixats till så att de mer ser ut som vapensköldar. (Nu ser de lite halvkassa ut)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Däremot är det nog för mycket "Jesus-känsla" över Mirron.

Håller inte med. Tycker att Mirrons vapensköld var den absolut bästa.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Den är menad att föreställa Mirrons (och alla hamnarbetares) skyddshelgon S:t Berniel, som bands fast vid ett ankare och kastades i havet av tirakiska pirater.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Apsnygga! Jag tycker bättre om min verre av Van Culnar, den är mindre...klyschond...men men. Annars hur läckra som helst :gremsmile:

Hursomhaver, jag har filat en del på en massa drunokiska vapensköldar (och en eller två jargiska, ashariska och damariska) som tillhör fraktioner och folk i min kampanj. Inget officiellt såklart, men här har du
skönheterna iaf, det kanske inspirerar eller whatnot. De är inte lika snygga som dina, men jag är fortfarande kinda nöjd med en del av dem.

- Ymir, tusen poäng till den som hajar referensen med Ducas vapensköld...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag gillar faktiskt också din version av Van Culnar bättre.
Hur obskyr är Ducas-referensen? Jag menar, du är ju mer intresserad av obskyra saker i österled än jag är :gremwink:.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Apsnygga! Jag tycker bättre om min verre av Van Culnar, den är mindre...klyschond...men men.
Tack så mycket! Vad gäller min variant av van Culnar så är den kanske lite klychig. Familjen är utan tvekan rätt speciell, och även om många av legenderna om dem är lögner och halvsanningar så spelar de ofta på sitt rykte och de är extremt konservativa och hemlighetsfulla. Fast i slutändan så är familjen mest en ganska normal grupp adelsmän utan några särskilda förmågor eller allierade som ägnar det mesta av sin tid åt att intrigera, mörda varandra och plåga bönder. Så det mesta som sägs om dem är bara påhitt. Och det är ju inte så att deras valspråk är något ostigt i stil med "vi gillar blod" eller något åt det hållet. :gremblush:

Dina drunokiska vapensköldar är för övrigt helt fantastiska. Dels är de snyggt gjorda och dels så känns motiven väldigt autentiskt medeltida på något sätt. Hur gör du förresten för att få till den där glansiga ljus- och skuggeffekten som vapensköldarna har? Jag är som sagt ingen van photoshopanvändare, så det vore kul att veta hur man får sina sköldar att se mindre platta ut.

tusen poäng till den som hajar referensen med Ducas vapensköld...
Tusen poäng till mig!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den är väldigt, väldigt direkt, och föga obskyr egentligen. Det räcker att man har spelat lite Medieval Total War eller gör en snabb wikipedia-sökning...

- Ymir, dricker cola
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Heraldik (Lite OT)

Jag vet inte...jag har tagit mycket av både symbolerna och färgskalan från moderna svenska, finska, norska och ryska kommuners vapensköldar, och det gör att de är väldigt modernistiskt stilrena och inte så plottriga och detaljerade, det gör att de just inte ser tillräckligt medeltida ut imo. Färgerna kunde också ha varit varmare. Jämför med dina, liksom. Jag är inte alls nöjd med mina silver- och guldtoner, heller, kanske bara borde ha kört vitt och gult.

Intressant är att Sverige verkar använda jargisk sköldtyp medan Norge kör asharisk.

That being said, så... vissa är ändå ganska lyckade. Motiven är det inget fel på.

Ljuseffekten är ett genomskinligt lager jag använder, både det och guld- och silvereffekterna och mallar för sköldtyper från olika länder finns att ladda hem här; stort tack till Åke Wombat, som inte längre verkar hänga här på forumet. På hans sajt finns också en massa andra vapensköldar du kan titta på.

och jepp, inkassera tusen poäng. Så svårt var det :gremtongue:

- Ymir, iväääg
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Sällskapet (Spoiler, OT)

Jag skulle bara fråga om skölden som representerar sällskapet. Är detta sällskapet från L&H, eller någon egen skapelse? Jag tycker bara att deras sköld är riktigt snygg, men framför allt kuslig och olycksbådande. Finns det någon tanke bakom symboliken?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Nu gissar jag hejvilt men jag tror den röda stjärnan inte är något mindre än den sol som Antichton cirkulerar runt. Men jag talar ju inte för Ymir, utan bara gissar som sagt. Så känns det bra att få länka saker man gjort :gremwink:.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sällskapet (Spoiler, OT)

Det är Sällskapet från L&H (notera att skölden har falisk form, liksom), men med mitt Mörker- och Skugglandskoncept som gör dem mycket, mycket koolare och djupare. Den röda stjärnan är Nemesis, en vandringsstjärna förstås, och den är i Mundanas nutid verkligen så stor som den framstår på skölden. Antichton är sannolikt också synlig för blotta ögat i nutiden, jag antar att den också är en vandringsstjärna som följer Nemesis; de små stjärnorna representerar en ännu odöpt konstellation som för närvarande förhåller sig till Nemesis på det sätt som vapenskölden avbildar. Samma konstellation rymmer också Solaris, och ligger således nära zenith på himlavalvet.

Så är symboliken tänkt, men den är inte perfekt - jag glömde helt bort att Antichton också borde synas på himlavalvet och därför representerats på skölden, och jag borde ha förhållit mig till Mundanas befintliga stjärnkarta, men jag orkade inte, det blev inte snyggt.

och ah. Fahnen hade visst sagt det här redan, basically.

Nå, skölden är ju i allra högsta grad menad att vara just kuslig och olycksbådande iaf, så jag antar att den är att betrakta som designmässigt lyckad oavsett :)

- Ymir, belåten
 
Top