Jag tackar! Det värmer verkligen att få höra att ni tycker så. Jag är själv rätt förtjust i Damarien som land, vilket är skälet till att jag bad att få skriva om det.
Men vad gäller de Hedniska gudarna som inte står omnämnda i Religioner, d.v.s. Helion, Kadar, Urak och Orcas, vad är deras portfolios (D&D anyone)? (Bara för att kunna nämna dem i förbifarten i kampanjen)
De nämns bara som kortast precis i slutet av Religioner, men man kan säga några korta saker om dem:
Helion: Solens gud, enligt vissa legender fader till Aurias och Pelias. Betraktas som en mäktig men ganska frånvarande gud av de damariska hedningarna. I Damariens forntid var soldyrkan väldigt utbrett bland folket, han sågs som Leticias make vars roll var att befrukta jordmodern med sitt livgivande ljus. Han var dessutom den helige väktaren som skyddade världen mot Lamior, demoner och mörka gudar. Även om det är rätt vanligt idag att munkarna i Jordmoderns kloster talar om Helion som Leticias make så är det ovanligt att han tillbes direkt, med undantag för vissa grupper i landets sydöstra hörn. I detta område har människorna under åren kommit i kontakt med samoriska missionärer och solen ges en mycket mer central roll.
Kadar: Ryttarguden, hästarnas furste. Denna gud anses beskydda ryttare och hästar och hans symbol är ett hästhuvud. Han tillbes idag främst av ofrälse som på något sätt arbetar med hästar, som försöker få gudens välsignelse genom gåvooffer och vänlighet mot sina riddjur. Innan Daakkyrkan började dominera bland adelsmännen var det vanligt att riddare hade små altare till Kadar vid ingången till stallet i form av en trästock med ett utmejslat hästhuvud på, vilken man brukade offra blommor eller ätbara växter till inför långa ritter eller strider. Traditionen består i denna dag, men numera är dessa altare oftast helgade åt riddarnas skyddshelgon S:t Faulk istället. Utanför Damarien tillbes han främst bland kentaurer och vissa ryttarfolk.
Urak: Trollens fader och underjordens gud i damarisk mytologi. Få tillber honom, då han ses som ett ont och girigt väsen, men ibland händer det att gruvarbetare slänger ned offergåvor i bottenlösa hål de funnit i underjorden i hopp om att Urak skall låta bli att förbanna gruvan med ras, olyckor och monster. Det finns många sagor om trollfadern, som sägs bo under Khazimbergen, där han vaktar sin enorma skatt av rött guld. Han är fasansfullt snål, trots att han är tusen gånger rikare än alla världens dvärgar och drakar tillsammans, men samtidigt ganska korkad och många legender handlar om de som lyckats överlista trollfadern och stjäla från hans skatt.
Orcas: Rövarguden. Han är inte heller särskilt populär förutom bland rövare, pirater, fredlösa, landstrykare och andra utstötta. Många damarier tror att han var tirakernas urfader och att människor som tjänar honom allt för länge själva riskerar att förvandlas till tiraker. Dyrkan av guden är särskillt populär på piratöarna vid floden Krylons utlopp. Sjörövarna tror att guden skänker tur i strid och på räder i utbyte mot människooffer, där besättningen matar hungriga hajar eller späckhuggare (som anses vara gudens utsända) med fångar. Stråtrövare i inlandet offrar ibland djur, men sällan människor, till guden, som bland dessa anses ta formen av en jättelik örn.
När utkommer modulen? Och vem tecknar bilderna? (tänker med fasa på religionermodulens teckningar)
Jag kan tyvärr bara svara: Osäkert respektive jag vet inte. Det enda jag törs säga är att man prioriterar alv- och misslemodulen och att Damarien antagligen inte kommer förrän de är färdiga. Jag ser verkligen fram emot att läsa dem. Jag vet inte hur många år vi gått och väntat på Misslor.