Nekromanti Damarienartikel

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Som ni kanske sett så har Kim precis lagt ut Damarien på Eons releaseplan och vi hoppas att modulen kan komma ut under sommaren 2008. Även om det fortfarande är en del kvar att skriva har jag redan börjat fila på damariskt extramaterial som kan publiceras antingen på Neogames hemsida eller, om jag har lite flyt, i Fenix. Här följer ett par idéer jag haft och som jag tror jag eventuellt kan göra någonting intressant av. Men nu undrar jag om någon av dessa tilltalar er, eller om ni har något annat förslag på artiklar med koppling till Damarien. Om ni tycker att något av dessa förlag funkar så vore det intressant att veta vilket som känns intressantast och om det finns någonting särskilt ni skulle vilja se i en sådan artikel (eller kanske ännu viktigare: någonting ni skulle vilja slippa se).


Det vita klostret

Denna mystiska munkorden som tillber de fem vindarna har sedan urminnes tider sökt upplysning och balans i sina isolerade kloster på de damariska slätterna och bland Kharzimbergens toppar.

Denna artikel handlar bland annat om religionens lära i djupare detalj, hur den beskriver de fem vindarna, hur den inverkar på lekmäns och munkars liv och hur de olika ringarna inom ordern fungerar. Dessutom beskrivs religionens mytologi, dess historia och krig mot Kristallorden och den plats som kommit att namnge religionen: det vita klostret. Finns det plats kanske man till och med kan ta med ett exempel på ett av de mindre klostren som äventyrsplats.



Familjen van Culnar

Ingen damarisk familj är lika legendarisk och ökänd som den hemlighetsfulla släkten van Culnar. De har under sin långa historia ömsom hyllats som hjältar och ömsom förbannats som tyranner och många av dess medlemmar har anklagats för att vara både lamior och svartkonstnärer. I forntiden höll de positionen som Damariens storfurstar, men har de senaste århundradena fört en tillbakadragen, men ingalunda passiv, tillvaro som en av rikets viktigaste maktfraktioner. Thamas Vitfjäders ankomst har skakat familjens position i grunden, och det är ingen hemlighet att det råder fiendskap mellan storfursten och greve Lot van Culnar, familjens överhuvud. Men ätten är äldre än riket självt och har överlevt långt mer fasansfulla hot än Thamas och planerar inte att låta sig utplånas eller kuvas. Istället bidar de sin tid i avlägsna högfästen bland Kharzimbergens toppar.

Denna artikel beskriver familjen van Culnars historia, medlemmar, mörka hemligheter och dess isolerade besittningar i norra Damarien.



Mirron

Staden Mirron, även kallad ”alliansstaden” av damarierna och ”damariska frihamnen” av utlänningar, är den enda platsen i storfurstendömet där utlänningar fritt tillåts röra sig och där förtrycket från Thamas regim är någorlunda svagt. Handeln här är intensiv och staden är Damariens, och en av Purpurhavets, snabbast växande. Men där storfursten håller sig borta har makten istället i allt högre grad hamnat i piraters och skrupelfria handelsmäns smutsiga händer. Dessa betraktar staden som sin egen och styr och ställer med brutala medel i dess undre värld. På senare år har två fraktioner alltmer kommit att dominera staden, å ena sidan Okurerna, ett fanatiskt religiöst piratband under ledning av ”den svarte munken” Urath Begal och å andra sidan de hedniska piratjägarna i Sjöhästarnas orden. I bakgrunden vilar ständigt hotet från Thamas, som låter staden behålla sin frihet för att inte störa handeln, men som hotar lägga sig i vid första tecken på stridigheter. Orosmolnen hopar sig över staden, vars invånare håller sin frihet högt och fruktar storfurstens ingripande över allt annat.

Denna artikel beskriver staden Mirron, dess invånare, sällskap och undre värld. Dessutom medföljer ett kort äventyr, eller kanske ett par äventyrsuppslag.



Berättelser från Skymningens Trädgård

Det var tiden mellan det fjärde stora kriget mellan alver och dvärgar och Den Svartes ankomst till Targus. Det var en tid då Daaks kyrka ännu var ung och då endast ett fåtal tappra missionärer vågade sig in i landet väster om Kharzimbergen. Det var en tid då Lemiras flottor ännu var mäktiga och härskade över Purpurhavets vågor och då det nyfödda Soldarn ännu kämpade mot de sorgliga resterna av det gamla Ramora. Det var en tid då konflikten mellan Det vita klostret och Kristallorderns föregångare ännu var i sin linda. Det var en tid då lamiornas herravälde över vad som en gång i framtiden skulle bli Damarien tycktes evigt och oomkullkastligt. Krönikorna talar om hur de grymma vampyrprästinnorna härskade med oinskränkt makt över vättskrämda dödliga trälar bland inlandets byar och hur de krävde tribut i blod och människooffer. Vampyrerna kallade sitt högfäste för Skymningens Trädgård, men detta var även vad de kallade hela sitt rike, ty vad var det annat än trädgård vars enda syfte var att nära deras osläckliga törst och mörka lustar? Det var en mörk, grym och fasansfull tid av slaveri och ogudaktig ondska. Eller?

I denna artikel beskrivs Damarien innan det blev Damarien, då landet styrdes av vampyrer och då hela Asharina var en mycket annorlunda plats än vad det är idag. Här förklaras landets geografi och politiska förhållanden. Dessutom följer äventyrsuppslag och speltips. Rollspela i en annorlunda tidsålder och låt dina spelare ta del i, eller kanske till och med ändra, några av händelser som formade Damariens historia.



Kommentarer? Förslag?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Spontant måste jag säga att det vore underbart att få se en artikel om Skymningens Trädgård. Hoppas verkligen att det blir så! I andra hand skulle det vara kul att få veta lite mer om det Vita Klostret.

Lycka till med modulen, jag är nog inte ensam om att vänta med spänning...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Gärna en artikel om Mirron eller det vita klostret... Även de andra lät intressanta dock... Så för mig spelar det nog ingen roll, jag kommer säkerligen läsa intresserat hur som... :gremlaugh:
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Jag skulle älska en artikel om: Det vita klostret. Har alltid velat lära mig mer om den platsen. Tex varför dom samarbetar med Alver och liknande.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag tycker Damarien, jämte Jargien är ett av Mundanas intressantaste länder som ännu ej fått någon egen modul. Bra att det äntligen är på väg att skrivas något om det.

Vad jag inte vill se:

Halvgalna, uråldriga och mystiska ätter med undertoner av vampyrer, Stokers Dracula och Transsylvanien.

Halvgalna, uråldriga och mystiska länder med övertoner av vampyrer, Stokers Dracula och Transsylvanien.

Jag kan ha fel men både "Familjen van Culnar" (dåligt namn) och "Skymingens Trädgård" (bra namn!) verkar luta alltför mycket åt det hållet. Att Damarien utifrån ses som ett mörkt och ondskefullt land som styrs av vampyrer och demoner är coolt. Att det faktiskt skulle vara så är inte coolt. Jag tycker att det börjar bli lite för mycket "Ereb Altor" över Mundana; dvs att världen i alltför hög grad börjar se ut som ett laptäcke av coola idéer och häftiga infall (om jag tillåts "spetsa" till det hela lite).


Vad jag vill se:

Jag har aldrig riktigt "fattat" vad de vita klostret handlar om och det vore kul med en utförligare artikel - särskilt som det verkar vara en ganska originell religion.

Mirron - en stad (plats) som bjuder in omvärlden (rollpersoner) att interagera med en av Mundanas mest isolerade men coola länder. Perfekt!


Keep up the good work, som de säger.
/björn
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mirron

Helt klart Mirron - det är ju här som de allra flesta spelare kliver in i Damarien. Ett perfekt ställe att utgå ifrån.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vita klostret låter rent spontant som det jag helst skulle läsa om. Mirron tror jag dock skulle bli den över lag mest användbara artikeln. van Culnar får tyvärr därmed bara en trea, eftersom adelsinvolverande kampanjer inte är min favorit än.

Skymningens trädgård är jag tyvärr ganska tveksam till just pga att den involverar så mycket lamior, men dödar du den värsta stereotypen och skriver den bra blir det säkert mycket intressant. Helst av allt får du skriva om allt ihop :gremwink:

Hurra för mer material från internet!

(du har förresten stavat "Khazimbergen" fel genom hela inlägget, något som jag som den Messerschmitter jag är känner mig tvungen att påpeka :gremwink:)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag kan ju avslöja att jag i Mitt Damarien har valt att tona ner lamiorna eftersom att spelarna just förväntar sig att landet kryllar av lamior (som för övrigt kallas vampyrer och inget annat av pöbeln i Mitt Mundana - "lamia" låter för vetenskapligt). Jag tror inte ens jag tänker göra Van Culnars till lamior i Mitt Mundana, utan till en helt vanlig (?) inavlad och hänsynslös adelsätt, detta just för att spelarna förväntar sig att de är vampyrer.
Det blir ju då en mycket större överraskning för dem när de väl upptäcker att deras fiender är helt vanliga dödliga... (eller är de det?)

Eftersom att jag är mycket intresserad av Mundanas forntid så skulle jag rent spontant vilja se artiklar om "Skymningens Trädgård", speciellt om det som skrivs om lamiorna är mer nyanserat än "de är onda och gillar mörkret bla bla bla".
Risken är ju att det p.g.a. att det rör vampyrer blir alltför för "high"/gothigt och därmed icke-Eonskt IMHO.

Annars så är Vita klostret intressant. Jag föreställer mig dem lite som en isolationistisk variant av sohei eller yamabushi i sengokperiodens Japan och de sitter säkert och trycker på en hel del av andra folk bortglömda hemligheter.
Deras huvudantagonister Kristallorden behöver dock fräschas upp, de är alltför enkelspåriga för Mitt Mundana så som de ser ut för tillfället. "Existerar bara för att förinta Vita Klostret", liksom... come on, var det det bästa ni kunde komma på? :gremsuck:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Måste bara säga att jag håller med helt och fullt gällande lamiorna. Visst bör det finnas en anledning till ryktena om Damarien, men man ska ju inte få intrycket av att det kryllar lamior och vandöda bakom varje buske... (minns några av diskussionerna om V&N tidigare, och då tyckte ändå jag att modulen lyckades vara rätt modest där...)

Annars så är Vita klostret intressant. Jag föreställer mig dem lite som en isolationistisk variant av sohei eller yamabushi i sengokperiodens Japan och de sitter säkert och trycker på en hel del av andra folk bortglömda hemligheter.
Nu när du säger det så springer de ju faktiskt runt med naginatas i bergen... (som ju alla yamabushi gör i datorspel, åtminstone ^^) Kristallorden vill jag veta den stora hemligheten bakom; man får ju en viss känsla av att någon hittat på en kult för att lura ortsbefolkningen (eller snarare traktens bråkstakar och banditer) att gå och banka på vita klostret, med tanke på att religionen kan sammanfattas med "eh, vi tillber Dibuk och Arachna och är typ, tillåtande och så, gå och banka på klostret nu...".
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Alla idéerna är helt klart intressant!

Det vita klostret
Skulle jag gärna vilja veta mycket mer om Det vita klostret tycker det känns som en viktig del i landet och borde få plats i boken. Religioner-boken säger nästan inget användbart alls.
Jag har själv tänk konvertera ett gammal Dod-91/expert äventyr kallat Enhörningshörnet till Eon när mina RP-grupp kommer till Damarien. Det handlar om sökandet efter magiskt förmål och två religiösa ordrar som påminner mycket om Det vita klostret och Kristallorden. Det kan funka bra som ett introduktions äventyr till Damarien och Det vita klostret. Kanske du eller någon annan inner före med en Eon -version av äventyret :gremcrazy:

Familjen van Culnar
Här kan finnas massa bra uppslag för att gör skumma uppdrag för antingen Familjen van Culnar eller Thamas Vitfjäders. Ser framför mig smygande i massa mörka korridor och gångar i jakt på hemligheter. :gremwink:

Mirron
Jag är Lite fundersam till hur sort inflytande en organisation som Sjöhästarnas orden egentligen kan få i en stad som Mirron.
Annars tycker jag alla landsmodulerna till Eon har varit för tunna och med för svaga beskrivningar av städerna. Skulle gärna se mer detaljerade kartor med mer konstnärlig känsla och djupare beskrivningar av 1 eller 2 städer och dess styre i varje landsmodul.
Ser jag gärna fler moduler som Jarla (och Eilapam till Khelataar) med stadsbeskrivning kombinerat med ett huvudäventyr och några mindre sido äventyr. Saknar en modul som för tjuvar till Eon och det skulle var utmärkt att kombinera det med en stads-modul.

Berättelser från Skymningens Trädgård
Alltid intressant med historia men det blir ofta bara som intressant läsning och kommer inte så ofta till någon större nytta i för spelarna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Saknar en modul som för tjuvar till Eon och det skulle var utmärkt att kombinera det med en stads-modul.
Inte en, tre! Gnaar-Mur, Dhuk, och den där tredje staden som ligger helt för sig själv övertagen av tjuvar!

För övrigt får du gärna dela med dig av det där äventyret när du skrivit färdigt det; är alltid trevligt med lite ny inspiration :gremwink:

Alltid intressant med historia men det blir ofta bara som intressant läsning och kommer inte så ofta till någon större nytta i för spelarna.
Bara större anledning att lägga ut det på internet istället ^^
 

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Hej!

Har några saker som jag skulle vara intresserad av i sådana artiklar:

Det vita klostret
Här känns det som om saker jag skulle vilja få belyst är:

* Hur försörjer sig klostret?
* Hur värvar de nya medlemmar i en ganska fientlig omvärld?
* Hur klarar de av de årliga (om jag förstod det rätt) populära "korstågen" som Kristallorden anordnar?
Hur interagerar munkarna med samhället? Kan man tänka sig att en troende alltid tjänstgör några år i första ringen, arbetar och försörjer klostret i utbyte mot att t ex lära sig läsa&skriva och religionens fundamentala pelare?
* Hur kan en Spelargrupp höra talas om denna isolerade munkorden? Om de är helt isolerade är chansen liten, annars kanske det är troligt att de vet dels genom de kanaler som munkarna har till samhället alt genom Kristallordens propaganda?
* Finns det en rykteslista över info som kan vara tillgänglig för spelargruppen via SL som introducerar dem bit för bit?

Om man erhåller detta förenklar man för SL att pö om pö beskriva Det vita klostret för spelargruppen allt eftersom de får veta mer och mer. Om de redan tillhör det vita klostret är det nog kanonbra om man kan återge hur omgivningen bemöter en troende, vilka fördomar dessa har, samt vilken egentlig grund som kan ligga bakom.


Van Culnar

Här har jag en fundering:

- Vad är det som gör dem mäktiga, är det bara blodsband eller kan de tillskrivas någon mer världslig makt, t ex handel, gruvor, strategiska försvarsverk i riket etc.

Om den värdsliga makten ätten har i förhållande till Thamas, har man någon form av bakgrund att slänga in sin spelargrupp i. Om de försöker ha en makt i sitt område som är absolut och oppressiv, så skapar det problem som man kan spela på för en spelargrupp.

Mirron

- Vad är det som gör att Thamas inte intar staden? höga
tribut? En möjlighet att kontrollera det okontrollerade på något vis? något annat?

- Vad är det som gör att de två fraktionerna har sådan makt? kontrollerar de något som är av vikt? Thamas välvilja?

Det känns som om man kan belysa de här frågorna erbjuder man SL en god grund att nyttja för att skildra ett eventuellt maktspel i Mirron som Spelargruppen kan hamna i.

Skymnningens Trädgård
Jag har personligen svårt för att i djupet beskriva lamior och liknande, eftersom det då lätt förtar mystiken kring dem. Som ett historiskt perspektiv tror jag att det dock är guld. Det blir värt ännu mera om de historiska effekterna i nutidens samhälle kan göras, vare sig samhället ser på "historiken" som sägner eller riktig historia (Det kanske bara är sägner, ej historia, men något som någon har inpräntat för att erhålla kontroll över riket?). Är det så att man aldrig får ha täckt huvud i städerna? Är alla städer upplysta på natten? Bygger man husen på något sätt för att kunna skydda sig mot något onaturligt? Hänger man vitlök någonstans (om det nu är ett skydd)? Vad händer om befolkningen tror att någon är Lamia? Blir denne lynchad?

Om kopplingen kan dras mellan förflutet och nuet, kan man lättare som SL återskapa ett samhälleskänsla som har ett förflutet, som man försöker fly ifrån, och kan tjäna bra om man t ex vill ha ett äventyr i stil med "vem är/vem är inte blodsdrickare?".

Hoppas att det var något.

mvh

Cheron
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag kan ha fel men både "Familjen van Culnar" (dåligt namn) och "Skymingens Trädgård" (bra namn!) verkar luta alltför mycket åt det hållet. Att Damarien utifrån ses som ett mörkt och ondskefullt land som styrs av vampyrer och demoner är coolt. Att det faktiskt skulle vara så är inte coolt. Jag tycker att det börjar bli lite för mycket "Ereb Altor" över Mundana; dvs att världen i alltför hög grad börjar se ut som ett laptäcke av coola idéer och häftiga infall (om jag tillåts "spetsa" till det hela lite).
Jag tycker tvärt om att dessa områden vore de två mest intressanta. Trots det håller jag med om dina invändningar här till viss grad. Jag har dock förtroende för ermine (jag minns inte varför men jag antar att det beror på att det har kommit flera saker jag gillat från den användaren tidigare) och tror att ämnena skulle kunna bli coola utan att för den delen tippa över åt det håller så att man börjar må dåligt av coola idéer i hög.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
För all del, så länge något är bra och trovärdigt utfört så funker det ju. Jag tvivlar dock tills dess att jag läst artiklarna ifråga, dock vill jag inte på något sätt skjuta ned dem innan deras tillkomst.
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Klockrent med en ordentlig fördjupning om Mirron, kanske kan det till och med kombineras med Legions idéer om att skapa äventyrsmoduler. Dvs det kanske kan bli en helt egen modul i sig med stadsbeskrivning och äventyr. Hade varit coolt.

En artikel om Det vita klostret borde kunna passa utmärkt i Fenix och hade varit av oerhört intresse.

Därav ser jag gärna dina två övriga uppslag som gratis artiklar på Neogames hemsida.

Självfallet skulle jag läsa allt material med oerhörd glädje och ofantligt intresse.

Ser fram emot allt ovanstående och kankse framförallt din/er modul om Damarien

:t6r-6: :t6b-6:

Cerez som väntar med spänning
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Tack för alla kommentarer och synpunkter, jag måste säga att de varit väldigt givande.

Nu måste jag bara få skägget ur brevlådan och se till att själva Damarienmodulen blir färdig i tid
 
Top