Nekromanti Damarien - Vad vill ni se?

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Omgivet av höga berg, djupa skogar och ogenomträngliga träskmarker ligger storfurstendömet Damarien. I generationer har riket plågats av hungersnöd, grymma härskare och fasansfulla väsen i vildmarken. Nu är riket mer stängt än någonsin och det ryktas att storfursten Thamas Vitfjäder inlett en enorm upprustning av armén. Samtidigt ökar motsättningarna mellan landets många religiösa grupper och folk reglar sina dörrar hårt om natten då det viskas att mörka "ting" all oftare ses vandra i skogarna, bergen och på de vindpinade hedarna.

Välkommen till Damarien!

Jag har fått uppdraget nu att börja skriva på detta rike och idéer är det inte ont om. Men nu undrar jag: vad vill ni se i den Damariska landsmodulen? Och kanske ännu viktigare: vad vill ni inte behöva läsa om?


/Ermine
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Mer information om träsken.
Om städerna, politiken och viktiga personer.

Jag skulle inte vilja läsa överdrivet om Helm, om du ens hade de på tanke.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Politik, politik, ränksmideri och politik.

Jag skulle vilja veta mer om D:s hårt kontrollerade adel och folk. Mycket mer om dess kulturella drag och framför allt då dess maktstrukturer innom samhället.

Ps. Försök skriva med ett uppifrån-och-ned-perspektiv. Folken i Mundana är på tok för fria.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag skulle vilja veta mer om nattgardet och hur de används i fredstid, och även damariens militär och dess mål.
 

targather

Veteran
Joined
5 Dec 2003
Messages
13
Location
Partille
mysigt. en modul till damarien. saker som vore intressanta enligt mig är iaf vilken del har folket i förhållande till makteliten och vilken bit i pusslet spelar de inom den politiska världen. i ett land där folket kuvas finns alltid även om det inte alltid märks på ytan, de som vill störta styret. vilka fraktioner finns det inom det politiska väsendet och hur spelar religionerna in i den delen. sägs finnas båda vampyrer och vandöda i landet men finns det möjligtvis någon koppling till nekrokratin i föredetta colonan/thalamur (för det var väl något sånt det var där tidigare??)
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vi vill se blod (liten Xinu-spoiler)

Första tanken som slår mig är: "Ojdå! Damarien. Undrar om NG tänker släppa böcker om alla länder."

Nå? Tänker ni tillägna varje litet sketland en egen bok?

Andra tanken är kring om boken Damarien enbart kommer att handla om landet Damarien, eller om ett land som Västmark kommer att få tillåtelse att vara med på ett hörn. Har Asharien och Soldarn nu tvingats dela på en bok känns det på något sätt lite orättvist att ge Damarien en helt egen bok att bre ut sig i. Västmark är dessutom orättvist marginaliserat.

Sedan är jag rädd för att Damarien i allt för stor utsträckning är Den jätteondondondondaste elakingaguden Xinus onda tillhåll som det är i den där drakjäktartrilogin. Jag hatar Xinu.
Damarien är ett häftigt litet land. Men med vissa fruktansvärt grava brister. Thamas till exempel. En spelledarperson som var sådär lagom häftig, tills man läste L&H det vill säga.
Lyckas du göra något intressant av Ariandra den behagfulla blir ju Thamas också intressant. Dessvärre är jag övertygad om att det är helt omöjligt - så vafan, döda slynan! Åh... Xinu. Vilken sanslöst usel idé.


En annan farhåga är att Damarien ska bli för mycket Wallachien. Visserligen är de Transylvanska tendenserna ganska mysiga. Men Vampire: the Dork Ages finns redan, onödigt att skriva ett sådant rollspel till...

-

NeoGames vanliga uppdelning brukar fungera bra. Läste nyligen igenom A&S för första gången sedan jag läste den på Den Gamla Goda Tiden (tm), och slogs av några små personliga insikter:

Historiekapitlet var relativt välskrivet - men alldeles för långt. Visst är det trevligt att ländernas historia finns där när man behöver den, men annars tillför det väldigt lite.

Spelledarpersoner är bra att ha, men svåra att göra bra. A&S är infekterad av äckligt trista typer som Jac, Cerec och Kharzim. En hel del överflödiga tråkmånsar som Marian, Ninna och Belkor finns också.
Ta lärdom av detta. Tro inte att en karaktär är häftig bara för att någon har spelat den. En spelledarperson måste antingen vara så viktig att de små söta rollspelarna hade undvikit att beskriva den själv, eller så cool och välskriven att man inte hade kunnat skriva den själv för att förtjäna plats i en rollspelsmodul. Min egen högst kategoriska åsikt då.

Äventyrsuppslag och -platser är fånigast någonsin. Bort bort bort. De stör helhetsintrycket. Bara delkapitelnamnet "Äventyrsplatser" får mig att rysa och komma ihåg skolgården från min mellanstadieskola.

Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska gnälla.

Antar att det får räcka för den här gången.

- Lycan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hemskheter...

Tortyr, pålning och ond långsam död.

Minst ett kapitel med så fasanfulla straff- och avrättningsmetoder att Vicotnik själv hade blivit illamående... :gremlaugh:

Nej, skämt åsido...

Kartor, kartor och kartor. Detta var något jag saknade extremt mycket i Geografica Mundana. Det minsta man hade kunnat kräva av en sådan bok hade varit en lite översiktskarta i början av varje land/kapitel, så som det fanns i bl a den gamla hederliga Ereb Altor-boken/boxen.

Nu rör det sig bara om ett land, men rejält fett med kartor är väl inte för mycket begärt?

Det var väl det enda jag hade att tillägga tillvad som redan sagts.

/Joel - som vill se planritningar över Thamas Vitfjäders 3vi1 citadell... :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tankar om en avkrok

Se Lycans inlägg. Håller med honom om precis allting, men har några egna reflektioner också:

Damarien är häftigt. Thamas Vitfjäder är cool. Damarien har potential. Xinu suger, Ariandra suger än mer. Konungar som är marionetter åt sina Evil God-Bitches är helt enkelt skittrista. (Tyvärr är det väl svårt för dig att ändra nu, men man kan ju försöka göra det bästa av det). Gör inget ont land, gör inget Valakien. Östeuropeiska tendenser skadar inte ett smack, tvärtom, jag har alltid sett Damarien lite lätt slaviskt/rumänskt/whatever, men lämna gärna Bathory och Tepes ute ur bilden, liksom. Isolerade slott på bergstoppar, anrika ölbryggerier, en rik vargstam och praktfulla pseudoryska broderier är det dock ingen som far illa av. Ta det bästa av östeuropeisk medeltid och plocka bort alla klyschor.

Och du...ta en titt på Ivan Bilibin för inspiration.

- Ymir, rusofil
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag försökte skriva ett inlägg om det här för ett par dagar sdan men det verkar ka försvunnit så jag får väl försöka igen då...

Min första poäng blev mer eller mindre upptagen av Pengragon. KARTOR, KARTOR , KARTOR. Jag vill ha landsöversikter, kartor på öarna, bergslanden och givetvis städerna. Men snälla låt inte de läggas upp som stadskartorna i Consaber de var hemska.

Det mesta som jag vill ha med är redan upptaget med det tål att strykas under.

överdosera inte med Xinu och Vampyrer, Hellre mera jordnära saker och minder övermystiskt.

Historia. Mycket intressant om det är genomtänkt och ger ofta många idéer.

Så vill jag ha lite ödsliga slott, dekandenta småfurstar, Xenofobiska byar, regniga oväder, ylander vilddjur, sammanbitna vildmarksmän, bistra städer, hårda hamnkvarter, rika borgare, godhjärtade präster och förtryckande statsapparat. Inget av detta var väl knappast nytänkande men det är viktiga för min bild av Damarien.

Men viktigast av allt en massa saker jag aldrig skule kommit på att skriva om själv.

/Tobbe. Gillar kartor
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Politik, politik, ränksmideri och politik.

Och se nu till att lägga in riktig politik som inte har sin grund i Xinu eller liknande. Låt saker och ting ha fullt naturliga (men ändå elaka) anledningar, utan någon inblandning av gudar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bara för att vara så tråkig som möjligt så håller jag med både Ymir och Lycan. :gremsmile:

Jag hade även velat ha en förklaring till hur lilla obefolkade Damarien kan utgöra ett hot mot någon, helt då en förklaring som inte inkluderar en massa märkliga odöda ifrån V&N. Sedan vill jag också veta om Damarien har stöd av Jargien eller av Xinu, för jag har svårt att tro att de kan lura till sig stöd ifrån två så motsatta religioner utan att någon anar oråd.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Detta skulle jag gilla:
Veta mer om träsken, hur man tar sig fram i dem, varför man skulle vilja färdas i dem, Vad folk och varelser lever av som bor i träsken. Kanske lite djupare presentation av något område/ö. Sjukdomar och annat elände som rollpersonerna kan råka ut för.

Vilka religösa grupper är det som har motsättningar, vad står de för, mm.

Vilka förband är det som rustar upp? Hur är de organiserade? vilka ansluter sig till armen och varför?

Sedan finns det en hel mängd mer grejer som jag skulle vilja veta...
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Veta mer om träsken, hur man tar sig fram i dem, varför man skulle vilja färdas i dem, Vad folk och varelser lever av som bor i träsken. Kanske lite djupare presentation av något område/ö. Sjukdomar och annat elände som rollpersonerna kan råka ut för.
Du tror inte att du har tagit fel på land?
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Militär och allierade (lspoiler, här och var)

Jag hade även velat ha en förklaring till hur lilla obefolkade Damarien kan utgöra ett hot mot någon, helt då en förklaring som inte inkluderar en massa märkliga odöda ifrån V&N.
Damarien har en stark militär, inte mer med det. Tyvärr blir du nog inte kvitt de odöda heller, sålänge du inte hittar på något eget eller snor någon annans idé.


Sedan vill jag också veta om Damarien har stöd av Jargien eller av Xinu, för jag har svårt att tro att de kan lura till sig stöd ifrån två så motsatta religioner utan att någon anar oråd.
Exakt hur det står till mellan Jargien och Damarien i nuläget är jag inte hundra på, men troligtvis skulle Jargien kunna ställa upp. Thamas själv är ju jargier, och länderna har ju alltid haft sammankopplingar. Det hela handlar nog främst om huruvida Jargien tjänar på det själva eller ej.

Xinukultisterna och Xinu själv kan väl knappast ses som några stöttande vänner till Damarien, riket styrs ju redan utav Xinus krafter. Och eftersom detta är hemligt så skulle ju Jargiens hjälp även kunna luras till sig om det krisade sig så.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Vi är just i sluttappning under en lång kampanj som utspelat sig i Damarien, vilket fått mig att skriva en hel del om landet.

De stolta Vargriddarna, en anrik order, nu försatt i exil av Storfursten. I Targus talas om ordens ledare, Cul van Caltner, eller Gråvargen, vilken dag som natt sägs letas av hundra nattgardister. Men orden har också andra beryktade riddare, furst Kammal, den gamla sjöherren som leder "furstemännen", vars kapare gömmer sig vid Piratöarna. Vilka mer aktiva medlemmar har orden? Har de så stort inflytande i Damarien som sägnerna säger och hur arbetar de egentligen? Nöjer de sig med att störta Storfursten eller har de andra planer för Damarien? Jag fastnade direkt för Vargriddarna och skulle gärna se lite om dem.

De fem vindarnas kloster, kom rollpersonerna i kontakt med vilka var så svårt att spelleda att jag satt en ordetlig stund och tänkte igenom mytologin och grundtankarna i religionen. De handlar på ett helt annat plan än mycket andra, så det måste förklaras närmare för att kunna avnändas bra. Sen kan man ju fråga sig om detta inte är för religionsboken även då den är ganska otillräcklig på det området. Orden är dock för intressant för att utelämnats, den känns tillfredställande unik. Kristallorden (vilket känns mer som en sekt) tycker jag också är intressant och med tanke på vad du skrev om Xinu (vilket jag för övrigt använt i kampanjen), kan man kanske vänta sig något lika intresssant (om än ej lika omfattande) om De fem vindarna och Kristallorden.

Annars är jag inne på hur det hårda styret ger sig uttryck i landet. Reserestriktioner, utegångsförbud, ständig soldatnärvaro? Hur fungerar ämbetsmännens styre? Att tänka på inför historiekapitlet är att undvika känslan av: "Hur kan så lite hända på så lång tid?", vilket jag annars tycker är vanligt återkommande. Det behöver inte vara lika långt som i Asharien&Soldarn men definitivt längre än Consaber.
 
Top