Nekromanti [Damarien] Adelns egna arméer?

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Enkel fundering: Hur stor militärstyrka håller de olika adelsfamiljerna sig med? Thamas verkar ju sparkat bort mycket av deras maktställning, men visst bör väl adeln hålla sig med någon form av armé? Tänker framför allt i norr, där van Culnar rustar upp sina fort och styrkor, och van Duncarck i Gråborgslän, men även resten av landet. Vitfjäders armé finns beskriven, men jag får inget grepp om hur den jämför sig med resten av landets styrkor (förutom "troligen mycket större").
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Jag ställde samma fråga för ett tag sen för jag tycker det är lite oklart vad som egentligen utgör adelns maktbas efter att Thamas centraliserat så mycket (armén direkt under Thamas och att riddare svär trohetsed direkt till Thamas, inte till närmaste adelsman över). Det vore väldigt uppskattat om författaren kan utveckla lite hur han tänkt sig att det fungerar. Är adeln fortfarande största landägarna (livegenskapen är ju utbredd) och har därmed en stor ekonomisk makt, får de ens hålla egna soldater i de delar där av landet där Thamas har stark kontroll osv? (Culnardalen är ju uppenbart ett undantag där adeln fortfarande har business as usual.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag gör nekromanti som fanken här, men finns det några uppdateringar kring detta?
 
Top