Nekromanti Dallas, det skiter sig...

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Krypskyttar vid black lives/lies matter-protest....
Vad är era teorier om följderna?

Personligen ställer jag mig skeptisk till att protesterande sidan skulle skjuta så kallblodigt.
Och som följd blir det nog hårdare behandling av polisen, vilket kommer att leda till ett massivt upplopp/kravall/dylikt...

(För övrigt anser jag att religion bör överges.)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,871
Location
Örebro
Att det ska komma något gott ur det här ser jag som föga sannorlikt, oavsett motiv på gärningsmännen.

Übereil
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Motivbilden (eller ja, spekulationerna runt den) känns jättekonstig.

Har väldigt svårt att se att det skulle vara BLM-aktivister, den typen av precisionsvåld stämmer liksom inte överens med det paraplyet. Så som brottet utfördes känns det mer som antingen islamister eller vit makt-folk. Men vita rasister hade inte skjutit på poliserna, utan snarare på demonstranterna (antar jag?), och islamister hade tagit på sig dådet vid det här laget.

Återstår då någon typ av våldsam vänstergrupp, men finns det verkligen någon sådan som verkar inom USA?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vitulv;n188010 said:
Men vita rasister hade inte skjutit på poliserna, utan snarare på demonstranterna (antar jag?)
Såvida inte de vita rasisterna är lite mer långsiktiga och jobbar på att trigga igång en mycket ond, eskalerande cirkel.

Hmm... Cirkel, Cirkel K, KKK., David Duke, Donald Drumpf, KKKDDDD, DDK, Dewy Decimalklassifikation, Bilbiotek, Upplysning, Illuminati....

ILLUMINATI!?



Och där, mina vänner, har ni beviset.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Vitulv;n188010 said:
Motivbilden (eller ja, spekulationerna runt den) känns jättekonstig.

Har väldigt svårt att se att det skulle vara BLM-aktivister, den typen av precisionsvåld stämmer liksom inte överens med det paraplyet. Så som brottet utfördes känns det mer som antingen islamister eller vit makt-folk. Men vita rasister hade inte skjutit på poliserna, utan snarare på demonstranterna (antar jag?), och islamister hade tagit på sig dådet vid det här laget.

Återstår då någon typ av våldsam vänstergrupp, men finns det verkligen någon sådan som verkar inom USA?
Jag har inte sett några rapporter om våldsamma vänstergrupper därborta sedan 1970-talet. Vitmaktare, däremot, har angripit statliga institutioner och representanter i närmare tid, till exempel Tim McVeigh i Oklahoma City.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Mekanurg;n188024 said:
Jag har inte sett några rapporter om våldsamma vänstergrupper därborta sedan 1970-talet. Vitmaktare, däremot, har angripit statliga institutioner och representanter i närmare tid, till exempel Tim McVeigh i Oklahoma City.
Jo, jag vet. Jag menar bara att det känns märkligt att gärningsmännen varit så måna om att inte skjuta (svarta) demonstranter om det nu skulle visa sig ha vit makt-sympatier.

Liksom, även om de skulle ha polismännen som främsta måltavlor känns det ju inte att de skulle vara särskilt bekymrade över "collateral damage" i just den här specifika situationen. Tvärt om.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Någon sorts motiv, från presskonferensen:

"Gärningsmannen sa att han ville döda vita människor, och särskilt vita poliser, säger polischefen nu."
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Teori 1: Det var afroamerikaner som ville hämnas.
Teori 2: Det var islamister som ville sprida kaos och öka motsättningarna.
Teori 3: Det var vit makt-snubbar som ville få oss att tro att det var afroamerikaner som ville hämnas.

Jag tror att Teori 1 är den troligaste. Men jag har inte en aning. Hörde att de arresterat nån, men jag kan ha missförstått, och jag vet inte vilka det var.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det är en viss ironi över att det sker just i Dallas, eftersom polismyndigheten där tagit BLM-rörelsen på allvar och jobbar hårt (med goda resultat) för att minska den problematiken.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Arfert;n188042 said:
Teori 1: Det var afroamerikaner som ville hämnas..
Svart president & polischef & merparten av deras polisstyrka är o-vita...
Vem vill de hämnas på, egentligen?
Jag hoppas du har fel, ursäkta men... Jo, jag hoppas på det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Wyldstorm;n188048 said:
Svart president & polischef & merparten av deras polisstyrka är o-vita...
Vem vill de hämnas på, egentligen?
Jag hoppas du har fel, ursäkta men... Jo, jag hoppas på det.
Om det visar sig vara afroamerikaner som ligger bakom gissar jag att de vill hämnas på vita poliser i allmänhet. Som symboler.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Var där verkligen en organisation som kallade sig Black Lies Matter representerad där? Jag hittar ingenting om det i någon källa jag söker på.

Angående vad som hände så finns där tre till sex häktade och en misstänkt död. Det har tydligen varit ett flertal olika attacker och polisen vet inte om de arbetat tillsammans eller om det är ensamma galningar.

Den döde sade (enligt polisen) under sin sista tid i livet att han inte gillade Black lives matter-rörelsen, inte gillade vita människor i allmänhet och vita poliser i synnerhet.

Totalt är fem poliser döda och ytterliga tolv personer skadade, en av dem en svart civilperson, resten poliser.

Jag gissar på att dessa sifrror och händelseförlopp kommer behöva korrigeras, just nu är det väldigt förvirrat.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mekanurg;n188024 said:
Jag har inte sett några rapporter om våldsamma vänstergrupper därborta sedan 1970-talet. Vitmaktare, däremot, har angripit statliga institutioner och representanter i närmare tid, till exempel Tim McVeigh i Oklahoma City.
Om jag minns rätt (kan inte hitta artikeln så det är osäkert) så bröts någon vänster fokuserad survivalist grupp upp för ungefär tio år sen, då nämndes (om jag minns rätt igen) att de grupperingar under militia act (det som i stort sett tillåter den kulturen om de inte gör något dumt) att runt 90% var höger, och att de kvarvarande procenten så delades det mellan vänster och religösa men att vänster var större (vilket kanske inte är så konstigt då radikala religösa i USA tenderar att vara höger endå).

Den gruppen han dock inte göra något är jag ganska säker på, men att det var något om att de planerade något dåd mot vita huset.

/Luna Lovegood
 
Top