Nekromanti Dagsverken.

Pirog

Veteran
Alltså vi får panik i gruppen.
Vad är meningen med dagsverken i en förläning?

Jag ska förklara vårt problem lite närmare.
Vi ska använda en förläning för första gången och det tar stopp vid dagsverken.
I boken kan man räkna ut MAXIMALT antal dagsverken för exempelvis godset, men inte minimum?
Att sätta dagsverken på underhållning gör ju det billigare att sköta godset, men vad gör det för skillnad att sätta 1 eller 10.000 dagsverken i godsets jordbruk och boskapsskötsel t.ex.? Som vi förstår det så baseras inkomsten på godsets storlek i tunnland och inte på hur många dagsverken som är satta där för året och slaget för att lyckas dra in den önskade summan bas beror ju på Förvaltaren.
Således ger det dej umbärenden att sätta tyranniskt många dagsverken, men inga fördelar förutom när du bygger nåt?

Alltså. Varför i hela friden ska man sätta 10.000 dagsverken på exempelvis jordbruk och inte 1 dagsverke?

Jag har inte Riddaren framför mig, men jag är rätt säker på att slaget för förvaltarens färdighet blir betydligt svårare om näringen har för lite folk... Det ska finnas med i tabellen där svårigheterna för hans slag anges.

Jag har inte riddaren vid mig eftersom jag är på jobbet. Men om du bara använder ett dagsverke på jordbruk kan du inte sköta om alla tunnland som är avsatta för jordbruket (och får då ingen inkomst från det). Avsätter du mer än MAXIMALT antal så händer inget heller eftersom det är för många som arbeter med jordbruket så de får mindre att göra och..... Vad ska vi kalla det? De latar sig! Du förlorar bara dagsverken på det.

Det du räknar ut är: Det antal dagsverken som krävs för MAXIMAL effekt, då det inte är för många eller för få som arbetar med jordbruket (Maximal inkomst).

Sedan kan förvaltaren förbättra/försämra resultatet (inkomsten) med sina färdighetsslag.

Alright, men det vi inte fattar är vad som är minimalt antal? Alltså, hur vet man, hur många dagsverken som krävs, för att slippa få negativa modifkationer men samtidigt inte sätta mer än nödvändigt?
Vad är minimum antal dagsverken för att exempelvis då jordbruket ska gå runt? Det står ju bara med vad som är maximalt.
Själva beräkningen på hur många bas jordbruket drar in baseras ju inte på hur många dagsverken som arbetar där utan bara på storleken, så som vi har fattat det. :S

Ok, det finns en tabell på sidan 43 som heter RI-30.

På sysslan Gods står det att Maximalt antal dagsverken* Godsens tunnland x 25.
Alltså, för att fullt ut bemanna ett gods på 50 tunnland krävs 1250 dagsverken.

Om man läser lite längre ner i tabellen vid * så står det "Färre kan väljas men kan påverka utfallet (se sidan 53)."

På sidan 53 finns det en tabell som heter RI-53. Där finns svårighetsslagen som man ska slå för de olika näringarna.
Bland annat står det "Näringen är underbemannad 1-10%" +Ob1T6.
Så om man har t.ex. 5% för få arbetare på jordbruket blir slaget för förvaltaren en nivå svårare. (Information om förvaltare finns på sidan 48).

Svårare än så är det inte... Vill du slippa negativa modifikationer ska du sätta in "Maximalt antal dagsverken". För det ger maximal produktion, alltså inga negativa modifikationer...

Ett misslyckat slag ger ju negativa modifikationer på avkastningen, på sidan 53 står det:
"För varje poäng som slaget misslyckas med minskar inkomsten med 5%."
Alltså, om du slår 5 över värdet så blir det 25% mindre bas från t.ex. jordbruk...
(Vad fummel/perfekt gör står även det på denna sida)

Jag fattar det också som att inkomsten inte påverkas av antalet dagsverken, kanske utgås den inkomsten vara nettovinst efter avdrag för löner?

Däremot kan dagsverken minsta omkostnaderna i form av underhållskonstnader. Om inte godsets underhållsarbete utförs av dagsverken, så måste arbetet utföras av någon annan. Se tabell RI-43. I bokens exempel skulle kostnaden för undehåll vara 18 bas, men detta minskar till 2 bas genom dagsverken. Samtidigt måste han ge dessa mat för 13 bas. Total kostnad 15 bas, så det är ingen gigantisk vinst.

Eller kanske ändå? Modifikationen är antal tunnland/antal dagsverken. Med mindre än 720 dagsverken skulle det bli en positiv multiplikator. Med ett dagsverke skulle det bli en kostnad på 720*18=12960 bas!

På något sätt måste man använda dagsverkare/daglönare/slavar för lika många dagsverken som tunnland, annars går ekonomin åt h-vete.Daglönare är billigare än daglönare eller slavar.

Säg att vi fortsätter att använda oss av exemplet i boken men ersätter dagsverkerna med daglönare eller slavar, då blir de totala kostnaderna som följer:

Dagsverksbönder: 15 bas
Daglönare: 20 1/2 bas
Slavar: 19 1/3 bas

Vad kostnaden som uppstår med mindre utförda dagsverken består av är för mig ett mysterium. Det ligger en kennel begravd någonstans.

Jag fattar det också som att inkomsten inte påverkas av antalet dagsverken, kanske utgås den inkomsten vara nettovinst efter avdrag för löner?

Som jag skrev tidigare i tråden... Om man inte har maximalt antal dagsverken arbetandes på sina jordbruk t.ex. så blir det svårare för förvaltaren att klara sitt färdighetsslag mot jordbruk. Misslyckas slaget så får man ut mindre produktion av bas... Allt detta står i boken... Så visst, känner man att man har tur kan man lägga sig på t.ex. 30% färre dagsverken och få +Ob3T6 svårare att klara sitt slag mot jordbruk (som i grund ligger på Ob3T6)... Lyckas det så får man ut full produktion...

Misslyckas det så får man ut mindre (5% mindre per poäng man missade med) och fummlar man, så får man ingenting alls ifrån näringen...

Vad det gäller underhåll så har det inte diskuterats tidigare i tråden, men visst är det mycket bra att avsätta dagsverken till underhållsarbeten... Det blir ganska mycket billigare då... :gremwink:

Back