WRNU Dags att lägga ner scenariobiblioteket?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
När vi startade scenariobiblioteket så fanns det inget ställe som samlade svenska konventsscenarion. Sveroks scenariobank var död sedan länge och vi var flera som tyckte det var synd att det producerades en massa bra scenarion som ofta fanns att ladda ner gratis men utspritt över internet och ofta ganska svårt att hitta.

Efter att ha haft lite kontakt med Sverok som inte gav något så bestämde sig jag och Magnus Seter att sätta upp en egen webplats. Magnus fixade allt det tekniska och skapade en riktigt snygg portal och jag tog på mig att samla in och lägga upp scenarion. I detta hade jag stor hjälp av ett antal wrnuare: Solvebring, Matteo Nobis Sanden, Hellzon, Clarence Redd (och jag tror ett par till men tyvärr har jag dåligt minne) och vi lyckades samla ihop 100 scenarion och öppnade siten (tror det var i maj 2017). Idag är vi uppe i 164 scenarion.

Vi har fortfarande en hel del besökare (100-300 unika per månad under 2019) men det har gått ner från 2018 då vi låg mer runt 200-400 per månad.

Men tyvärr så har mina medarbetare gått vidare till andra projekt (utom Magnus då som fortfarande ser till att det tekniska fungerar) och jag har inte själv heller den glöd som jag hade för ett par år sen. För att få in scenarion så behövs det någon som är aktiv och kontaktar författare och dylikt och som sen även tar sig tiden att lägga upp dem på webplatsen. Jag har hjälpligt orkat med det andra så att jag i vart fall fått upp nästan allt som spontant skickats in men har inte orkat med att försöka dra in nya scenarion och har till och med ett 10-tal scenarion som jag fått godkänt att lägga upp men inte orkat ta tiden att publicera.

Landskapet har också förändrats eftersom den danska siten alexendria.dk sedan 2019 också inriktar sig på att publicera svenska konventsscenarion och dessutom lyckat knyta till sig Henke som gör ett jättejobb för att samla in scenarion och publicera där så finns det färre poänger med att ha scenariobiblioteket kvar, så kanske är det lika bra att konstatera att vi blivit utkonkurrerade. Jag tycker att det finns en del poänger med att ha scenariobiblioteket kvar som att jag tycker att sidan är mycket snyggare och lättnavigerad och jag tror det är större chans att locka nya/unga spelare genom den än den danska sidan som mer liknar ett arkiv samt att vi på scenariobiblioteket även publicerar scenarion som inte spelats på konvent. Men om alexandria hade sett ut som det gör nu när vi startade det här arbetet så är jag rätt säker på att jag inte hade tyckt det var värt det.

Jag inser att jag låter lite bitter (kanske för att jag gör det) men jag inser också att egentligen är det bara superbra ifall någon annan vill göra det ideella arbetet med att samla scenarion så att jag inte behöver engagera mig och att det ändå händer så på sikt kommer säkert den känslan gå över.

I nuläget är scenariobiblioteket hur som helst för mig mest ett dåligt samvete och jag tycker med mina projekt (precis som mina rollspelskampanjer) att det är mycket bättre att avsluta saker än att låta det rinna ut i sanden. Så jag ser egentligen två vägar, antingen en nytändning där vi börjar samla ihop och publicera scenarion igen, men i så fall skulle jag behöva minst en person till som är sugen på att göra just detta, eller att vi lägger ner siten (vilket förstås inte behöver betyda att vi stänger ner den i ett första läge utan snarare en text på förstasidan som säger att inga nya scenarion kommer läggas upp, att biblioteket ligger i malpåse så att säga och kanske en länk till alexandria).

Eftersom det var med foruminlägg här som det började så tänkte jag att ni är väl de bästa att dela mina funderingar med. Så, borde vi lägga ner det nu?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
NEJ! LÄGG INTE NER!

Det finns för mig en stor skillnad mellan vad Alexandria.dk pysslar med och vad ni gör. Det behövs en plattform där folk kan langa upp sina hemmabyggen och dela med sig av sina egna alster på ett sätt som bara ni gör i landet just nu. Det är guld värt.

Om något kanske det är mer åt det egenskapade ni ska rikta in er? Alltså lämna konventsscenariosamlandet därhän, och istället bli en passiv mottagare av saker folk byggt som de vill dela med sig av.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Som någon som har ett par olika äventyr uppe på Scenariobiblioteket så tycker jag det vore bra trist att lägga ner bara för att det finns lite överlappning med någon annan sida. Att hålla mina grejer är tillgängliga är ju huvudanledningen till att jag la upp dem.

Jag hade saknat en scenariobank för svenska äventyr i många år när ni drog igång och en av fördelarna med att ha ett arkiv är ju att det inte kräver så mycket för att hålla det igång, även om samlingarna kanske inte växter lika fort som de gjorde i början.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag kan bara hålla med Khan. För min del tycker jag inte det behövs någon aktiv insamling för att motivera sidan, men att den finns som portal för de som inte skaffar sig en annan är fantastiskt. Jag har bara ett scenario där men hade antagligen inte bemödat mig med att göra det publiceringsbart om inte Scenariobiblioteket funnits.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Det går inte att automatisera mycket av själva administrationen med att lägga upp scenarionen? Att man själv kan göra det men att det kanske granskas av något eller ha någon form av anmälningssystem för sådant som är olämpligt?

Även om det finns andra siter som gör ungefär samma sak så kan det vara lite riskfullt att förlita sig på att någon annan gör det och inte helt plötsligt läggs ner utan att lämna över allt det som de har samlat in.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Hej!

Har full förståelse för hur du tänker. Jag tror att Scenariobanken har en plats i svensk rollspelshobby, men vi kanske måste tänka om lite när det gäller hur aktiva vi ska vara att samla in äventyr. Vi kanske ska "nöja" oss med de äventyr som skickas in, och inte aktivt leta själva?

Mejla mig gärna de äventyr som du känner laggar i uppläggande så fixar jag det!

/Magnus
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Håller helt med om det Khan säger. Alexandria har en annan inriktning än Scenariobiblioteket och det vore synd att förlora en samlingsplats för de scenarion som inte spelas på konvent.

Vet att vi haft en diskussion tidigare kring samarbete där det som läggs upp på alexandria samtidigt skulle läggas upp på scenariobiblioteket. Jag känner dock att det skulle innebära ett extraarbete för mig samtidigt som jag inser att tid av olika anledningar är en bristvara i jakten på gamla scenarion (hårddisken där scenariot fanns har kraschat, scenariot försvann vid en flytt, man har städat ur sin gamla källarskrubb och slängt scenariot. Det har till och med varit så tragiskt vid ett fåtal tillfällen att författaren har avlidit). För mig blir det hela lite av ett kall, att rädda det som räddas kan till eftervärlden, och då prioriterar jag alexandria eftersom jag är mer intresserad av konventshistoria.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Magnus Seter;n339847 said:
Hej!

Har full förståelse för hur du tänker. Jag tror att Scenariobanken har en plats i svensk rollspelshobby, men vi kanske måste tänka om lite när det gäller hur aktiva vi ska vara att samla in äventyr. Vi kanske ska "nöja" oss med de äventyr som skickas in, och inte aktivt leta själva?

Mejla mig gärna de äventyr som du känner laggar i uppläggande så fixar jag det!

/Magnus
Borde det inte gå att crowdsourca det här lite? Be folk nominera/rapportera lämpliga äventyr? Kanske en klistrad tråd här på wrnu? Kanske en årlig tävling på scenariobanken?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Leon;n339850 said:
Borde det inte gå att crowdsourca det här lite? Be folk nominera/rapportera lämpliga äventyr? Kanske en klistrad tråd här på wrnu? Kanske en årlig tävling på scenariobanken?
Bra idéer! Särskilt den om tips-tråd. Och tävling förstås, det är coolt också.

/M
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Leon;n339850 said:
Kanske en årlig tävling på scenariobanken?
Kanske med nåt trevligt pris - presentkort på SF-bokhandeln eller någon bok från ett svenskt förlag, till exempel. Lite som Sveroks scenariobank hade en gång i tiden.

Och ja, allt det här innebär ju mer jobb förstås. Men kanske går att sprida över många personer? Jag gissar (generaliserar utifrån mig själv) att flera av oss skulle vara beredda att lägga ner lite jobb någon gång ibland för att hålla biblioteket levande.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Problemet här är väl inte överlappningen i sig utan att ett ideellt arbete står och faller på en eller ett par personer som mest känner att det är ett dåligt samvete, om jag förstår det rätt? Jag har själv varit i den sitsen att man upprätthåller något man inte egentligen uppskattar längre, andra uttrycker starka åsikter om att man ska fortsätta men ingen är beredd att ta över eller att pitcha in.
Jag tycker det är kalasfint att scenariobiblioteket finns men jag har själv noll möjligheter eller intresse att hjälpa till. Fullt förståeligt om du/ni inte orkar driva. Det allra bästa hade ju varit om en eller ett par personer med nytt intresse och ork hade kunnat hoppa in och stötta eller ta över!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Ett snabbt inspel: om vi kommer fram till att Scenariobiblioteket inte lägger till fler äventyr, tänkte jag att det kan få ligga kvar som ett arkiv. Så jag tänkte inte plocka bort det helt, även om Björn den Bäste tar sig an nya utmaningar.

Ba så ni vet! :)

/M
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Vilka kompetenser måste man ha för att vara en tillgång?
Jag kan tänka mig att hjälpa till, men är tämligen oduglig om det kräver mer avancerad IT-hantering än Facebook.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
BiobunkerVII;n339876 said:
Vilka kompetenser måste man ha för att vara en tillgång?
Jag kan tänka mig att hjälpa till, men är tämligen oduglig om det kräver mer avancerad IT-hantering än Facebook.
Man ska kunna följa en skriftlig instruktion. Och kunna hantera ett FTP-program på grundläggande nivå (öppna en remote folder och kopiera en fil till en mapp).

Ja och sen skriva in lite info om scenariot också.

Superenkelt.

/M
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Tack för alla kommentarer! Som flera har föreslagit så kanske det är en bra mellanväg att tagga ner lite på ambitionen om att samla in scenarion och istället finnas som en plats för skribenter att skicka in scenarion till. Tror vi försöker att köra vidare så för nu.

När det gäller tävlingar och så, så hade det absolut varit skoj men som nämndes så är det sådant som kräver tid och jobb vilket är just det som vi har brist på för tillfället, men om någon både tycker det är en bra idé och vill göra allt jobb som krävs för den så är jag säker på att vi kan hitta en lämplig form tillsammans med biblioteket.

Jag insåg också att mitt inlägg kunde läsas som en kritik mot Alexendria och Henke men det var verkligen inte min mening, jag tycker det arbetet dom gör är superbra och tycker absolut att Henke ska lägga sin tid där passionen finns det är det enda sättet jag ser idéellt arbete kan fungera på.

Skickar pm till Biobunker, som Magnus säger så är det inte alls svårt även om det inte är helt trivialt (men det är inte någon IT kunskap som behövs snarare lite känsla för administration) det finns en lista med tydliga instruktioner om hur en gör och jag hjälper förstås också gärna till för att få igång någon mer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Säg till om ni vill ha något kodat för att folk ska kunna lägga upp nya saker.

Det är bra att ni har samlat in scenarion men jag trodde att det var en del i att få in massor av scenarion så att folk skulle återkomma. Jag trodde aldrig att ni skulle sitta och aktivt leta efter nya scenarion hela tiden; känns som ett lite bisarrt (men engagerat) försök, enligt mig.

Kom på att jag antagligen har någon backup av hela gamla Sveroks scenariobank. Borde ha den kvar på gammeldatorn.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Rickard;n340302 said:
Kom på att jag antagligen har någon backup av hela gamla Sveroks scenariobank. Borde ha den kvar på gammeldatorn.
Mina gamla ungdomssynder som låg uppe där får gärna fortsätta vara förlorade :D
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag använder scenariobanken flitigt för att hitta idéer till mina egna äventyr. Hade varit en tung förlust att tappa den.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Rickard;n340302 said:
Säg till om ni vill ha något kodat för att folk ska kunna lägga upp nya saker.

Det är bra att ni har samlat in scenarion men jag trodde att det var en del i att få in massor av scenarion så att folk skulle återkomma. Jag trodde aldrig att ni skulle sitta och aktivt leta efter nya scenarion hela tiden; känns som ett lite bisarrt (men engagerat) försök, enligt mig.

Kom på att jag antagligen har någon backup av hela gamla Sveroks scenariobank. Borde ha den kvar på gammeldatorn.
Kolla gärna!

/Magnus
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det kanske kräver arbetsinsats som inte finns, men det går inte att migrera scenariobanken till WRNU-plattformen? För ökad trafik och enklare underhåll på sikt. och kanske mer naturligt att disktuera scenarion? Forum-plattformen råkar inte ha en arkivfunktion färdig?
 
Top