Presentation Dags att introducera mig själv...

Valiant

Veteran
Jag har varit en lurker ett antal år på detta forum. Men så reggade jag mig till slut nu i somras. I samband med att jag tog tag i mitt gamla rollspelsintresse och byggde Faihido Rollspel (skapat med AI*) och fick vår gamla spelargrupp ut ur spindelvävsöverväxt dvala.

Som 51-årig gift man med två barn som snart är "flygfärdiga", så börjar ju livet öppna upp sig igen vad gäller egentid. Förut spenderade man ju alla dagar ute på fotbollsplaner, handbollshallar, träningsdojor med kidsen. Inte så längre. Har därtill avsagt mig alla föreningsuppdrag som ordförande, kassör, tränare osv.

Så nu spenderas tid spelandes gamla hederliga DoD Expert, Mutant 1 och Neotech må ni tro. Vilket är skitkul. Rollspel är fan riktigt j-a underskattat.

Ett av mina starkaste minnen med rollspel var när jag tog mig an ett gäng ungdomar under ett sommarlov när jag var 24 år (pluggade på Högskolan Borlänge då). Detta var ett gäng med så kallade värstingar. Fick dem att spela Drakar och Demoner och Sagan om ringen. Dem älskade det. Det gjorde att antalet som ville spela växte, så jag hade spelargrupper om 20+ spelare. Vansinnigt. Men j-gt kul.

Förutom rollspel så har jag ett antal andra hobbies, bland annat att skriva musik (se Faihido), spela på trav, camping (husvagnar/husbilar), fotboll (följer AIK och Manchester City), IT/datorer/spel. Numer är ju nörd ett honnörsord. Det var det inte när jag växte upp... ;)

Kul att vara här med gelikar som precis som jag älskar rollspel!

Numer är jag skåning (bor strax utanför Kristianstad), men kommer från Stockholm ursprungligen.

* Verkar väcka mycket ilska hos många. Jag som kreatör kände likaså i början, men har liksom anammat AI för vad det är. Inget som mänskligheten utvecklat har man backat ifrån. Så man får helt enkelt anpassa sig. Det är så vår art överlevt så här långt iallafall.

Kul att du har lämnat lurker-rollen! Ju fler vi är här desto roligare. Diskussioner om AI blir långa och skapar mycket jobb för @Magnus Seter 😆 Men det börjar ju bli svårt att undvika AI helt. Så fort man tar ett foto med mobilen jobbar den i bakgrunden.

Hur har du använt AI i processen? Har du hittat några bra sätt att använda det?

När det gäller musikskapande så använder jag AI idag för att "mastra" slutprodukten av en låt jag skrivit. Jag är hörselskadad (i princip döv på ena örat), så mastering och stereo är inget jag är någon fena på. Men att skriva musik behöver jag ingen hjälp med. Som kreatör vet jag att det jag gör är unikt för mig, vilket jag är nöjd med.

Jag är duktig på att programmera, men jag ska vara ärlig och säga det att jag skulle aldrig utveckla en VTT som Faihido Rollspel om inte AI funnits. Det har med tillgänglig tid helt enkelt. Jag har insett att tiden är förbi där ett fåtal megastora applikationer som används av tusentals användare, när det nu går att ta fram applikationer som är väldigt bra med en målgrupp som endast består av ett fåtal användare. När jag utvecklat Faihido Rollspel så har målsättningen varit att stödja rollspelandet, inte att automatisera allt så att det blir som ett datorspel.

Back