Dags att börja läsa igen, vad är bra?

Hawk of May and the sequels by Bradshaw.
They are a retelling of Arthurian mythology from 3 different perspectives and does a fantastic job of straddling the line between "is magic real or do people just think magic is real?" They are not heavy on action, more about the characters, but really captivating.

• Like
Reactions: Ram
Så kan det vara men det stör mig inte alls för de enskilda böckerna är så himla bra i sig själva.
Hm. Kanske ska överväga dem ändå. (Jag har ju ett liknande förhållande till Martin och Asoif. Trist att serien aldrig blir klar men fortfarande bra böcker.)

Devolution: A Firsthand Account of the Rainier Sasquatch Massacre, Max Brooks
En bok jag tänker på märkligt ofta, trots att det var några år sen jag läste den.

• Like
Dresden Files av Jim Butcher. Första boken heter Storm Front.

"HARRY DRESDEN—WIZARD Lost Items Found. Paranormal Investigations. Consulting. Advice. Reasonable Rates. No Love Potions, Endless Purses, Parties, or Other Entertainment."

Chicagos enda officiellt licensierade magiker tillika privatdetektiv som extraknäcker med att hjälpa polisen lösa deras mer märkliga brott.

De första böckerna går dessutom utmärkt att läsa som standalone böcker (även om kronologisk ordning rekommenderas). Så gillar man inte serien kan man sluta utan att känna att det är en massa lösa trådar man lämnar oknutna. Faktum är att det bara är de sista böckerna som inte är direkt avslutade historier.

Serien är dock inte färdigskriven än, och det har varit lite stiltje med de sista böckerna på grund av författarens privatliv. Men det verkar vara back on track nu!

81jUwjaOaZL.jpg

1755024347176.png

Careys Kushiel-universum har massor med böcker, men den första trilogin börjar med Kushiel's Dart, så börja där du med. Om trilogin har jag tre saker att säga:
1. Hjältinnan finner sig snart som någon sorts BDSM-sexarbetare, och det är viktigt. Om det är sexigt eller ej är nog upp till läsaren, själv tyckte jag inte att det var seriens viktigaste egenskap. Men jag nämner det ändå så det inte kommer som en otrevlig chock för någon.
2. Världen är djup och fantastiskt intressant.
3. Careys språk är hela grejen. Det är ett rent nöje att läsa de här böckerna för orden är poetiska på något vis.

Nu skall jag vara en sån där dålig tråddeltagare som inte utgår från vad TS frågade efter (fantasy och serie) utan en fristående roman inom skräck/folk-horror/new weird som jag bara vill rekommendera.

Men The Only Good Indians av Stephen Graham Jones är inte bara den senaste bok jag läst, den är också bland det bästa jag läst på flera år, inte bara inom skräck utan överhuvudtaget. Det är spännande, bitvis skrämmande (även fast just skräckelementet inte är bokens vassaste sida, men det är fördjävla bra ibland), drabbande, roligt, lärorikt, tragiskt, sorgligt, tight, tänkvärt, vackert och helt enkelt förbannat jävla bra.

Läs!

713VOaQeYdL._SL1500_.jpg

Jag har haft en ganska lång period då jag läst mycket lite, men nu med nya glasögon och ny sänglampa så känner jag att det är dags att göra någonting åt det.

Jag letar efter en fantasy- eller sci-fi-bokserie eller bok. För att göra tråden lite spicy så tänkte jag att det skulle vara ballt om varje person bara rekommenderade en serie per person, men att man får posta en annan om jag svarar att jag redan läst den. Med det så tänker jag att jag bara skall få creme de la creme av era tankar. Vad tror ni om det? :)

Så vad bör jag läsa måntro?

Den söndrade jorden, NK Jemisin
1793-1795, Niklas Natt och dag (passar inte trådstarten men grymt bra)

Cog.

Denna har jag läst så om så önskas så får du en möjlighet till en till. :)
Okej, mer obskyrt då!
The Barrow och uppföljaren Black Heart av Mark Smylie.

Böckerna är prequels och parallell historia (och planerad fortsättning) till Smylies serietidning Artesia, som för övrigt är den bästa (krigs-) fantasyn i serieform någonsin.
Smylie är fantastisk på världsbygge och går på djupet med det i böckerna, men lyckas även riktigt bra med karaktärerna och är som alltid en fantastisk historieberättare oavsett medium. Smylie lyckas blanda religon och trovärdig historisk miljö med politiska intriger, kulter och magi på ett unikt sätt. Smylies rollspelsbakgrund är tydlig och introscenen i The Barrow är en stor blinkning till grottkrälande, på ett skrämmande sätt. Varning dock för att man inte får vara för pryd, då vissa scener i böckerna är väldigt explicita.
Men en enormt stark rekommendation att läsa böckerna (och serierna)!

Attachments

• IMG_6081.jpeg
    IMG_6081.jpeg
    622.2 KB · Views: 2
  • Like
Det är konsensus att de första böckerna är betydligt sämre än de blir senare. Det är helt legitimt att börja i bok 3 eller ännu hellre 4.
De första 2 är dock helt ok ändå, och sätter tonen för en del konflikter/introducerar vissa karaktärer som kommer senare. De senare böckerna så ökar powernivån dock väldigt mycket.

Min rekommendation är Neuromancer av William Gibson. De övriga 2 böckerna i samma serie är tyvärr inte lika bra.

Last edited:
  • Like
View attachment 25153

Careys Kushiel-universum har massor med böcker, men den första trilogin börjar med Kushiel's Dart, så börja där du med. Om trilogin har jag tre saker att säga:
1. Hjältinnan finner sig snart som någon sorts BDSM-sexarbetare, och det är viktigt. Om det är sexigt eller ej är nog upp till läsaren, själv tyckte jag inte att det var seriens viktigaste egenskap. Men jag nämner det ändå så det inte kommer som en otrevlig chock för någon.
2. Världen är djup och fantastiskt intressant.
3. Careys språk är hela grejen. Det är ett rent nöje att läsa de här böckerna för orden är poetiska på något vis.

Den här är sjukt bra! Börja med den!

Back