Dags att börja läsa igen, vad är bra?

Inte en bokserie, men The Power av Naomi Alderman är en riktig favorit.

IMG_1591.jpeg

”In The Power, the world is a recognizable place: there's a rich Nigerian boy who lounges around the family pool; a foster kid whose religious parents hide their true nature; an ambitious American politician; a tough London girl from a tricky family.

But then a vital new force takes root and flourishes, causing their lives to converge with devastating effect. Teenage girls now have immense physical power: they can cause agonizing pain and even death. And, with this small twist of nature, the world drastically resets.” Amazon

Glen Cook, The Black Company. Hårdkokt, rå fantasy om ett kompani legoknektar. En slags föregångare till ”grimdark”-vågen på 90-talet. Första boken kom 84, nu är nya böcker på gång.

• Like
Reactions: Ram
Min favorit sedan länge är Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är som är bra med den men det är nog framförallt Rothfuss fantastiska prosa och hans förmåga skapa karaktärer som känns levande. Önskar att jag fick läsa den igen för första gången.

Hitchiker’s guide to the galaxy

Tyckte den vara väldigt rolig men också insiktsfull.

Ska fuska lite och rekommendera en mer seriös serie också

The foundation trilogy

Denna är rätt långsam men jag tyckte den var värd att läsa.
Denna har jag läst så om så önskas så får du en möjlighet till en till. :)

expanse, flera böcker plus ett par short stories varav en av dom finns i rollspelsboken, vilket tydligen skall vara ett ganska bra rollspel också (ingen personlig erfarenhet dock)

Om du inte läst Hyperion så tycker jag verkligen att du ska göra det. Väldigt läsvärd, lättläst, intressant och mångfacetterad bokserie. Jag läste den första gången för något år sedan och blev väldigt förtjust.
Den bästa SF som publicerats, skulle jag säga.

Också där uppe: The Player of Games, Iain M. Banks.

Sen på bollen. Jag läser om Svavelvinter just nu. Läste första boken när den kom ut för ca 20 år sedan, men ingen av uppföljarna.
Men jag gillar den riktigt mycket, mer än jag minns att jag gillade den sist. Nu vet jag ju inte om resten av sviten håller samma klass, men är hoppfull!

Min favorit sedan länge är Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är som är bra med den men det är nog framförallt Rothfuss fantastiska prosa och hans förmåga skapa karaktärer som känns levande. Önskar att jag fick läsa den igen för första gången.
..med brasklappen att den tredje boken inte släppts, trots att författaren sa att den redan var färdigskriven när första boken släpptes 2007. Och att hans editor för fem år sen sa i en intervju att hon inte läst ett enda ord ur den tredje boken.

Väldigt liten chans att den historien får ett avslut.

..med brasklappen att den tredje boken inte släppts, trots att författaren sa att den redan var färdigskriven när första boken släpptes 2007. Och att hans editor för fem år sen sa i en intervju att hon inte läst ett enda ord ur den tredje boken.

Jo, kommer med all säkerhet aldrig att komma. Vi kan få se The Winds of Winter, jag tror att vi kommer att få se The Thorn of Emberlain någon gång, men The Doors of Stone? Aldrig.

(Själv tycker jag att Kingkiller är helt galet överskattad - Harry Potter för de något äldre med den värsta Mary Sue du någonsin sett i huvudrollen.)

The Martian av Andy Weir är en riktig bladvändare. Boken handlar om en astronaut som blir strandad på Mars. Det är en bok med mycket vetenskap och teknik-jargong, men den har också mycket humor som lyfter berättelsen. Även Project Hail Mary av samma författare är också så bra att man har svårt att sluta läsa.

Precis läst klart den senaste trilogin, Age of Madness. Håller fortfarande hög klass.
Jo, men jag tycker tyvärr inte de når upp till nivån i de första tre. Men det är mest tematiskt, jag saknar den där känslan av att myt får liv och möter verkligheten - och att myten, om än överväldigande, inte riktigt är vad man kanske trodde. Samtidigt är det nog avsiktligt från författaren, så det är mer ett tema jag saknar än en litterär kritik.

Last edited:

Så kan det vara men det stör mig inte alls för de enskilda böckerna är så himla bra i sig själva.

Men en annan brasklapp är att man bör läsa dem på engelska. Den svenska utgåvan är uppstyckad så att varje bok är delad i två mindre böcker. Så läser man den första på svenska så slutar allt lite mitt i och knyts inte ihop alls. Vilket är ett helgerån, då den egentligen knyts ihop så himla fint.

Hm, då säger jag Den nya solens bok av Gene Wolf. Jag är lite osäker på dess verkshöjd eftersom det är så länge sedan jag läste den själv, men den om inte annat intressant i sin ansats.

Peter Watts, Blindsight.

Lätt rekommendation, välresearchad, intressanta perspektiv och idéer, lagom tuggmotstånd i läsandet. Och en schysst introduktion till en bra författare även om jag nog ärligt talat tycker att han verkar ha peakat här…

Tänkte jag också rekommendera! Välskriven cosmic horror hard SF!

Eftersom krank tog min rekommendation säger jag Eversion av Alastair Reynolds. Reynolds mest välskrivna och välkomponerade roman tycker jag. Fristående. Lyckas vara både lite gripande och rymma sense of wonder.

Back