Nekromanti Dagens Western-tips: Quora

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om man som jag gillar Western delvis för att det är kul att götta ned sig i historiska detaljer så finns det en fantastisk resurs.

Wikipedia.

Detta kommer knappast som en överraskning för någon utan är sannolikt den första (eventuellt andra efter Google) resurs folk tar till. Men om man letar efter specifika smådetaljer som i regel inte täcks av wikipediaartiklar, som t ex hur närbesläktade apachespråken är är frågesiten Quora en fantastisk resurs.

https://www.quora.com/How-closely-related-are-the-different-Apache-languages

Eller om historiska markpriser.

https://www.quora.com/What-would-be...-to-small-farm-in-northern-New-Mexico-ca-1876

Jag insåg efter frågan var ställd att i stort samma information om markpriser redan finns i Western IV. Tummen upp för åskfågelns researchteam. ;)

"Men vem bryr sig egentligen om sådana meningslösa smådetaljer?" hör jag ingen fråga eftersom folk här gillar Western och därmed sannolikt lever för att vada i detaljpill.

/Joel
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Pendragon;n128880 said:
Wikipedia.
Jag tänkte när jag läste Wikipedia att vad ska jag med en världsbeskrivning i ett westernrollspel till när jag har allt det här på Wikipedia? Kvar till westernrollspelet blir metoder för att omställa världsbeskrivningen i spel. Frågan är om Western IV är rätt spel för den uppgiften?

Men det spelar så klart ingen roll om det är detaljismen man suktar efter.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Under tiden jag väntat på fjärde utgåvan har jag samlat på mig ett ganska omfattande västernbibliotek. Har böcker om bland annat 1800-talsmedicin, olika indianspråk, guldgrävarhandböcker, reseskildringar, telegrafi, sångböcker och en bok om hur man tämjer vilda hästar. Undrar om jag är helt frisk?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Leumas;n129112 said:
Under tiden jag väntat på fjärde utgåvan har jag samlat på mig ett ganska omfattande västernbibliotek. Har böcker om bland annat 1800-talsmedicin, olika indianspråk, guldgrävarhandböcker, reseskildringar, telegrafi, sångböcker och en bok om hur man tämjer vilda hästar. Undrar om jag är helt frisk?
Sångboken låter kul.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Att göra sin research på wikipedia kräver extremt mycket sållande och grävande efter mer detaljer. Det finns också notoriskt lite slumptabeller där. Men tycker man det förstnämnda är jättekul så kanske det är lite överflödigt att beställa Amerika 1876. Fast det kommer jag såklart göra ändå, omsider. Jag har bara prioriterat mina pengar till annat än så länge.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Harry S;n129038 said:
Jag tänkte när jag läste Wikipedia att vad ska jag med en världsbeskrivning i ett westernrollspel till när jag har allt det här på Wikipedia? Kvar till westernrollspelet blir metoder för att omställa världsbeskrivningen i spel. Frågan är om Western IV är rätt spel för den uppgiften?

Men det spelar så klart ingen roll om det är detaljismen man suktar efter.
vad Westerns världsbeskrivning borde göra är att strössla med intriger och äventyr att involvera rollpersoner i, och krokar för att dra in dem.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Leumas;n129112 said:
Under tiden jag väntat på fjärde utgåvan har jag samlat på mig ett ganska omfattande västernbibliotek. Har böcker om bland annat 1800-talsmedicin, olika indianspråk, guldgrävarhandböcker, reseskildringar, telegrafi, sångböcker och en bok om hur man tämjer vilda hästar. Undrar om jag är helt frisk?
Låter som att du borde registrera dig på Quora för att svara på frågor då. ;)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Klart man kan göra ett eget Westernspel med hjälp av hundratals böcker och Wikipedia, det gjorde vi. Det togs oss bara åtta år av research.

/Anders & Tove
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Anders & Tove;n129191 said:
Klart man kan göra ett eget Westernspel med hjälp av hundratals böcker och Wikipedia, det gjorde vi. Det togs oss bara åtta år av research.

/Anders & Tove
Mtp att Western har funnits utgivet i någon form i över 25 år hade jag faktiskt väntat mig mer än så. Slackers. ;)
Då första utgåvan blev min inkörsport till tungt researchmissbruk på området har jag nog redan fyllt den kvoten med råge, och allt är ert fel.

...

Tack!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi använde inte Wikipedia till de två första utgåvorna eftersom det inte fanns. Då blev det bara böcker.

/Anders & Tove
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gillar dock att ha en världsbeskrivning i grundböckerna, gärna som Ymir säger med massa krokar till äventyr och liknande. Men det ska bli nice att ha en världsbeskrivning i grundboken så allt är på ett ställe.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Minimoni;n129274 said:
Gillar dock att ha en världsbeskrivning i grundböckerna, gärna som Ymir säger med massa krokar till äventyr och liknande. Men det ska bli nice att ha en världsbeskrivning i grundboken så allt är på ett ställe.
Jag gillar att världsbeskrivningen primärt hamnar i en egen bok som kan väljas bort om man känner att man kan eran bra nog ändå (men då är man sannolikt så hopplöst insnöad på ämnet att man vill ha den ändå, om jag utgår från mig själv). Regelböckerna är ändå såpass mustigt skrivna att man får en god uppfattning om stämningen genom att läsa saker som färdighetskapitel och liknande.

En fördel med att skriva spelvärld i en historisk era är att många historiska detaljer kan man nöja sig med att referera till och räkna med läsaren själv kollar på det närmare om det verkar intressant, särskilt nu när informationen är så lättillgänglig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Pendragon: Jag håller delvis med dig, är själv lärare i historia. Kreativiteten när det gäller äventyrsplatser och sandlådekampanjer är inte lika självklar. Jag gillar när historiska rollspel ger mig en del hjälp på den fronten. Det är därför jag ser fram mot det äventyr man får med som förhandsbokare av specialeditionen av spelet och förhoppningsvis som sagt en hel del kött för SL i grundboken för att starta kampanjer.

Hoppas du förstår vad jag menar, är lite degig på grund av de mediciner som jag äter så jag skriver ibland osammanhängande, ännu en orsak till att jag vill ha hjälp av spelet att skapa kampanj då starka smärtstillande inte ger mer IQ vad jag har upplevt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag är faktiskt urusel på att använda färdiga äventyr och kampanjer överlag, så jag tenderar att glömma att de finns och improvisera satan, vilket går bra tills min inspiration dör och kampanjen går i stå och dör. I korthet, det funkar bra tills det inte gör det, och en solid setting är bra för att hålla min inspiration i gång.

För tillfället klurar jag på att inkorporera Colfax County War i min kampanj, då jag gillar att ha med historiska händelser, åtminstone som bakgrund. Colfax är ju dessutom inte riktigt lika välkänt och väldokumenterat som Lincoln County War (Billy the Kid & co), så jag känner att man kan ta ut svängarna lite mer där utan jag och spelarna fullständigt derailar etablerad historia. Jag kanske borde starta en tråd där jag funderar högt över hur man bäst går tillväga? Med lite tur kommer faktiskt nån läsa den och ge input, eller ännu bättre, bli inspirerad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag fixade att improvisera nästan hela tiden tills jag fick mitt kroniska smärttillstånd. Nu klarar jag mig bättre med lite knuffar i rätt riktning.

Min grupp är dock jävligt bra även om tre av oss är med i Mensa och tre är lärare i historia så blir det ibland svårt att ta ut svängarna för mycket.

Men fortsätt skriv er krönika!!! Den inspirerar mitt eget SLande något enormt. Er tråd ger mig verkligen tankar och krokar till den kampanjen jag själv ska försöka leda.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Håller med Mini ovan. Arizonaboken har varit ovärderlig! Gissar att upplägget kommer vara liknande i New Mexico-boken.
 
Top