Nekromanti Dagens sanning

chrill

Veteran
Joined
17 Mar 2001
Messages
3
Dod-91 var ett mycket bra rollspel, tiden då det kom och nalkades ur fornminnes djupa grottor. Det håller inte längre för en rollspelare att spela det för 10:onde året i rad, därför tycket vissa att det inte e så kul längre. de som säger att det fortfarande är bäst har spelat "för lite" av det. ingen kan säga att det är dåligt för alla har tyckt det var bra. Vad det gäller Chronopia har det också sin charm. Folk har tydligen bara svårt att ställa om sin trångsynhet och se igemon, särskilt när det inte fanns något behov av ett nytt dod då 91:an fortfarande kändes fräsh. Likadant med dod-6. vi kommer att älska det om vi ser fördelarna. har vi inte gått igenom detta förut. Låt oss lämna ämnet?!?
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vackert sagt

Det där var nog inte bara dagens sanning. Utan sannig för en lång tid framöver.

Men jag är ganska säker på att dispyter/diskussioner om detta kommer att poppa upp titt som tätt ändå. Även om dom flesta som har varit med ett tag är trötta på det så kommer det nya som gillar att slänga skit över "systemet".

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Jag älskade DoD Expert och DoD -91, jag äger alla böcker till de båda versionerna och har läst varje bok många ggr om... Jag spelar nu de båda varianterna tillsammans i en skön och perfekt blandning av deras regler samt mina egna regler... Jag spelar även Chronopia som jag också älskar, jag äger alla dess böcker och kan det mesta i dem... Jag kommer nog inte sluta spela nån utav ovannämnda rollspel inom de närmsta 10 åren... Jag gillar dock inte reglerna alls till det nya DoD men jag tänker köpa grundboken och ge det en chans iallafall... Världen verkar underbar och det ska släppas en del trevliga moduler. Jag har läst Vinterkogens hemlighet och det verkar vara ett underbart äventyr också... Mest utav allt hade jag nog velat ha en blandning utav Ereb Altor och Trudvang med DoD Experts och DoD -91 regler med lite mer avancerade stridsregler som Hugg, Kross och Stick skada samt uthållighets poäng...
Jag längtar redan (tyvärr) efter nästa version DoD om det nu blir någon... Hoppas det blir bättre regler i den versionen och inget level-system på RP:na...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I egenskap av en som spelat alla versionerna av Drakar och Demoner förutom Chronopia och som tänker köpa D&D bland annat för gradsystemet har jag följande åsikter.

Hur kul ett spel har beror väldigt mycket på dem man spelar med, inte världen, inte reglerna utan hur kul man har tillsammans. Visst kan både värld och regler inverka på hur kul man har om alla tycker reglerna är hemska men säg SL vägrar ändra dem. Men jag tror inte på att byta spel/version gör så stor skillnad så fort man vant sig vid de nya reglerna kommer det gå till på samma sätt som tidigare.

Man kan nog spela spel 10 år i rad och fortfarande älska det så länge man inte fastnar i samma spår när det gäller äventyren.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Så Sant, så sant...

Hur kul ett spel har beror väldigt mycket på dem man spelar med, inte världen, inte reglerna utan hur kul man har tillsammans.

Där håller jag med dig till 110%, Man har inte roligare en man gör det. Visst ett bra rllspel kan ju förstärka stämningen. Men jag tror oxå att ett riktigt uselt rollspel kan bli hur bra som helst om man i spelgruppen har trevligt och roligt tillsammans och spelar för att ha roligt, inte efter alla regler.


Jag längtar redan (tyvärr) efter nästa version DoD om det nu blir någon... Hoppas det blir bättre regler i den versionen och inget level-system på RP:na...

Oj då, vad säger man, du lär nog få vänt ett bra tag. För som det ser ut nu så tror jag DoD6, från Riotminds kommer att hålla minst i två till fyra år till, om inte mycket längre.

//Nostradamus gillar både 4.0 & 6.0.

"You don´t know the Power of the Darkside"
//Darth Vader, XIII Dark Sith Lord
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Om du ville lämna ämnet, varför tar du då upp det på nytt?

Säger som jag sagt förr, ge mig trudvang med DoD91' regler!

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Mycket värdigt och elegant uttryckt. Men den stora frågan är dock: varför tar du upp det på nytt?




Ximnipot - den kroniska huvudvärken personifierad
 
Top