Nekromanti Dagens Metro

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Arena

Är det någon som har kört detta? Berätta gärna isåfall.

Förresten hur långt kom ni på Daggerfall?

- Zire

PS Arena är föregångaren till Daggerfall
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Re: Rollspel/dataspel

Hmmm.

Jag brukar säga att det finns tva sorters rollspel pa dator. Det är de som ger SKEN av att vara rollspel genom att det star sa pa omslaget men som innehallsmässigt är ren och skär hjärnsemester i form av dryga upprepningar och konstant monsterslakt för att na de högre rangerna och hitta de coolare vapnen. Till dessa hör sadan skit som Diablo 2, Final Fantasy och det fruktansvärt misslyckade VtM: Redemption.

Sedan finns det de som utspelar sig i en "världssimulator", för att citera Richard Garriott, där syftet med spelet egentligen är att skapa en illusion av en värld som fungerar av sig självt och som placerar spelaren i mitten av en stor mängd interaktiva möjligheter. Detta är, givetvis, sa nära rollspel man nagonsin kan komma pa en dator innan VR är fullständigt utvecklat (haha !) och enligt mig är det dessutom fruktansvärt kul.

Till den sista typen hör spel som Ultima VII, VIII och IX, Fallout spelen, Planescape: Torment och sa vidare. Spel som inte begränsas av vad man ser utan där det gar att ga vilse i en stor mängd möjligheter eller stirra sig blind pa välgjorda detaljer samt lösa avancerade intriger. Helt enkelt allt det man vill ha av ett rollspel. Förutom de mer sociala bitarna förstass.... och det gar inte heller att komma ifran de action-betonade delarna i alla ovanstaende titlar. Men atminstone i Fallout 2, som jag spelat till vansinnesgränsen, gar det att lösa intriger pa flera olika sätt. Ibland behöver man inte ta till vald sa länge man har en hög karisma. Precis som i Planescape: Torment där man belönas med fler XP om man löser konflikter utan att använda vald.

Personligen kan jag inte nog rekomendera spel som Fallout 2, Planescape Torment och Ultima IX: Ascension. De är helt klart värda sina 400+ per styck.

-Martin. Aka: Azduman Dragon (Ultima Dragons)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rollspel/dataspel

Javisst... men det är bra mycket bättre än andra så kallade rollspel... diablo tex... jag hittar inte en enda gnutta rollspel i det...

(är det dessutom nån som har tänkt på vilket liv den där stackars smeden måste ha? .. varfan får han till exempel allt sitt kapital ifrån???

Nä... P:T är mycket bättre än Fallout, men fallout var ett steg i rätt riktning som var nödvändig till P:T ...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rollspel/dataspel

Om ett dataspel ska kallas rollspel tycker jag att personlig interaktion ska vara viktigare än strid, att de personer man interagerar med ska reagera på någorlunda realistiska sätt, och att man ska ha en rätt stor handlingsfrihet.

och jag har inte tidigare stött på något spel som uppfyller dessa krav bättre än P:T ... Beroende på vilka personer man har med sig så inträffar olika saker, man kan genom att säga fel, eller rätt, saker till personer få mycket konstiga svar och info..

Och inte alltid går det, som i de flesta andra spel att prata med personen igen och välja andra alternativ direkt efter man har förolämpat personen ifråga för att få veta allt... Diskussionen med Ravel är ett lysande exempel...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rollspel/dataspel

Hmm.. Personligen skulle jag hellre spendera pengar på VtM:redemptation än Ultima IX ... mest pga av alla förbannade buggar i det sistnämnda... eller ännu hellre höjdar spel som ultima I eller Ultima IV ... :o)

Men P:T är nog bäst... hittills... hoppas de håller samma standard till Icewind dale och BG2...

chrull - Black Isle fanatiker...
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Definitionen av rollspel är väll olika för olika personer (kan jag tänka mig) En del kalla Diablo för rollspel då det är en historia och mycket slagsmål i det. Andra påstår att Fallout 2 är det då man kan lösa problem på olika sätt. Jag anser att rollspel är en skopa problemlösning, en skopa slagsmål och mycket interaktion mellan olika personer. Detta gör att online spelen är mer rollspel än något datorrollspel hittils. Dock så förpestas online spelen av så kallade kobolder som gör allt för att förstöra känslan genom att snacka massa annat, kampa (som man kallar det för) m.m Nu säger en hel del personer att i Fallout och tourment så finns alla delar med som jag beskrev som rollspel. Ja visserligen på ett sätt men det är alla förbestämda saker som jag skall interigiera med. Jag kan inte själv bestämma vad jag skall säga bara med vilka. Detta gör att jag anser dem till att inte vara rollspelande. Som jag sa tidigare så går mina förhoppningar till "Neverwinter Nights" som kommer senare där en SL kan ta över monster/slp:s och interagera med spelarna. Vad gällande Vampire datorspelet så kan jag inte uttala mig om det då jag inte har spelat det (ännu)

Shadowcat
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det finns en liknande möjlighet i Vampirespelet, men den ska dels vara rätt begränsad och dels väldigt buggig. Man kan väl hoppas på en patch... :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Jag tycker iofs att datorspel är ett extremt begränsat medium, till skillnad från rollspel. Historierna är extremt actioninriktade och det enda tillfälle som ges "för att skapa en karaktär" är när man väljer vapen. Såg nyligen nya Vampire-datorspelet, vilket var en oerhörd besvikelse. På något sätt känns alla rollspel som blir datorspel som prototyp 1A av D&D, vilket är tråkigt. Kunde man inte ha tagit till vara på den utveckling som faktiskt skett inom rollspelshobbyn och skapa lite roligare spel än av typen Diablo. Men det kanske inte finns tillräckligt bra programmerare på mjukvaruföretagen som kan beskriva riktiga interaktiva spel.

Någon som inte håller med?

"Beliefs are dangerous. Beliefs allow the mind to stop functioning. /../ Believe in Nothing." ~Tool
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag tror inte att det är programmerarnas skicklighet som brister. Problemet är snarare att det som säljer är snygg grafik och action, och det är också mycket enklare att putta in i ett spel än "riktiga" rollspelskvalitéer.

Om något företag gav sig på att göra ett riktigt datorrollspel så tror jag att det skulle kunna sälja hyffsat, men tyvärr beror det nog rätt mycket på just grafik och liknande. Om någon lyckades göra ett nyskapande spel i den riktningen som sålde bra skulle det helt säkert komma efterföljare.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top