Nekromanti Dagens grammatikfrustration

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Så, vad heter (och stavas) imperfektformen (eller preteritum som det tydligen heter nu för tiden) av verbet "Skjuta"?

(senast i dagens Fenix var det felstavat - och andra stora forumiter är experter på att stava det fel)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,942
Location
The Culture
"Sköt" heter det naturligtvis. Sedan återkommer j:et i formen "skjutit" för att öka risken att man ska stava fel.

/tobias
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
bihåll

Att böja det ordet är hiskeligt jobbigt, jag får kolla i ordbok varje jävla gång :p.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Preteritum

Preteritum är ett tempus som används väldigt sparsamt i svenskan. Jag har för mig att det som på svenska heter preteritum är det som på spanska heter preteritum indefinido. Det finns inte många svenska exempel, och jag kommer inte på ett endaste just nu. På spanska betecknar det en tidsbegränsad, ofta avslutad, dåtidshändelse. Vi gick på bio igår skulle t.ex alltid hamna där. Kör man "brukade" framför grundform så blir det alltid preteritum imperfecto.

Franskan ska tydligen ha dessa två och skilja på dom. Fast spanskan är lite coolare och kör med Subjuntivo(subjunktiv?)-former.

Jag är epatrött nu så om någon annan sågar det här så ska jag nog kunna hålla mig från att ge den personen smisk på rumpan.

...och ehm... till frågan.. skjuta... sköt... skjuto? Har för mig att vore/voro är preteritum eller ngt sånt. Aja, inte rätt tid att försöka använda de grå.

/Lambi, som kan svära på spanska
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Preteritum

Fel, det som du fått lära dig heter imperfekt ÄR preteritum. I klassisk mening var det nån där i början som översatte fel ord och hux-flux så var det fel, efterssom fel är dumt så har man nu bytt tillbaka men det gamla liksom lever kvar.


vore är.. oh jag minns inte vad det heter, men de uttrycker en önskan (jmr Leve konungen = hoppas kungen lever / Han leve = hoppas han lever). Konjunktiv?

Den böjningsformen är nästan helt död i svenskan, de exempel som inte känns dödligt krystade är vore, leve och finge(my ass att nån säger finge).

Rygar, som hade en grammatikläroboksförfattare i just grammatik förrförra året.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Preteritum

Den böjningsformen är nästan helt död i svenskan, de exempel som inte känns dödligt krystade är vore, leve och finge(my ass att nån säger finge).

Jag använder finge. Jag älskar konjunktiv. Vore och skulle är dock de enda konjunktivformerna som fortfarande används i vardagligt tal, förutom i de fall då konjunktivformen sammanfaller med dåtidsformen(*), t.ex. hade.

Dewil

(*) Med tanke på diskussionen om olika varianter av dåtidsformen använder jag mig för säkerhets skull av ett svenskt ord. :gremtongue:
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
"Skjuta, sköt, skjutit." Så svårt var det väl inte? Värre är det med verbet "skära". Det går jag alltid bet på.

Varför har vi ens oregelbundna verb i svenskan? Det är ju bara krångligt.

- Lorindor
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Eller...

Eller så kan man säga skära, skärde, skärt. Det blir ju enklare när man vant sig...

/Sax, språkrebell
 
Top