Nekromanti Dagens ört

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Skall snart till att starta en ny Eonkampanj och tänkte inte köra så mycket med "konventionell" magi då jag inte tycker den är så kul och dessutom passar det mindre bra i mitt kampanjupplägg.

Istället tänkte jag köra mycket med örter och brygder och sådant, både för läkning men även för andra effekter. Det finns ju en del i Eon III och jag har även gjort en del egenhändigt tillverkade men jag har ambitionen att hitta på fler.

Så dels som en kombinerad piska/morot till mig själv och dels då det kan tänkas ha visst allmänintresse så tänkte jag här försöka publicera en ny ört varje dag den närmsta tiden. Har någon annan hittat på egna örter är jag också givetvis nyfiken på det.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Stjärnljus

Stjärnljus (Sinnesförbättrande, Kazimbergen (ob5t6), 35 silver).
Denna sällsynta blomma växer bara på hög höjd i Kazimbergen och blommar bara under stjärnklara nätter utan måne. Ett te kokat på blommans kronblad förstärker kraftigt både balanssinne och rektionsförmåga. Detta gör alla slag mot vinit och alla slag för att hålla balansen eller liknande en tärning lättare. Drogens effekter varar ob1t6 timmar. Vissa människor och tiraker är dock allergiska mot drogen (slå ett mycket lätt slag mot tur första gången den provas) och drabbas av ett våldsamt bärsärksraseri. De drabbade anfaller slumpmässigt alla omkring sig med raserianfall tills de antingen stoppas eller utbrottet klingar av vilket tar ob5t6 minuter.

/Bjorn
 
G

Guest

Guest
Maazenblomster

Maazenblomster (Helande; Unik för Maazenträsket (Ob4T6); 125 silver).
Trots sitt namn är Maazenblomster (även kallad Adasierblomster) inte så vanligt förekommande i Maazenträsket som man skulle kunna tro. Adasierna är dock väldigt skickliga på att finna tecken på var blomstren finns. Man finner den näckrosliknande växten i stilla vattendrag utan strömmar, ofta i närheten av ruttnande träd som förser växten med näring. Själva kronan är gul med sotiga fläckar, och vilar på en bädd av avlånga gröna blad. Det är kronan i sig som innehåller de helande egenskaperna, och helar vid förtäring 1T6 Trauma och 2T6 Smärta varje timme under fyra timmar, totalt alltså 4T6 Trauma och 8T6 Smärta. Blomstren kan förtäras direkt från växten, men de går även att koka ett ljust och smaklöst te på bladen. Maazenblomster är speciellt uppskattad för sin snabbverkande effekt men även för att den verkar ge viss immunitet mot träskfeber och liknande sjukdomar.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Gäller positiva effekten även vid allergin? [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hjortnässla

Hjortnässla (Helande, Fruktodlingar (ob3t6), 8 silver).
Genom att gnida sårade områden med denna nässelsort stimuleras den naturliga läkningen och man läker en poäng trauma extra per dygn. Nackdelen är att man drabbas av en mycket irriterande klåda som gör det väldigt svårt att sova och därför gör att all sömn räknas som halva tiden så länge man använder örten.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Gäller positiva effekten även vid allergin? [NT]

Det har jag faktiskt inte ens funderat över...

/Bjorn
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Låter som ett mycket bra initiativ, och jag ser fram emot att hitta ett par örter som jag gillar och/eller har användning för i min kampanj! Ifall du är intresserad av mindre magi och mer brygder ligger jag just nu i sluttampen på första "officiella" utkastet av mitt system för "mundan alkemi", alkemi helt utan magi med ett visst fokus på just örter och medicin, som kanske kan bli färdigt för att läggas upp på forumet om jag får tid i helgen...

Ifall du känner för att vara extra generös mot oss andra vore det också jättetrevligt ifall du när du fått nog av örterna kan sammanställa dem i ett Word-dokument och bifoga det i ett inlägg på tråden, eller meddela när det tar slut så att jag själv kan göra det ^^
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Ifall du känner för att vara extra generös mot oss andra vore det också jättetrevligt ifall du när du fått nog av örterna kan sammanställa dem i ett Word-dokument och bifoga det i ett inlägg på tråden, eller meddela när det tar slut så att jag själv kan göra det ^^

[/ QUOTE ]

Ja, jag sparar ju redan dom i ett worddoc för eget bruk så det kan jag ju göra...

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Blå Iracstistel

Blå Iracstistel (Sinnespåverkande, Iracskogen (ob3t6), kräm 12 silver, dryck 5 silver).
Ur denna tistelväxt från Iracskogen kan man faktiskt göra inte bara ett utan två preparat.

Själva tisteln kokas till en kräm med en svag men mycket väldoftande och närmast förförisk doft. Krämen smörjs in runt hals och handleder och påverkar inte bäraren nämnvärt men väl andra som kommer nära nog för att känna doften. Dessa måste misslyckas med ett slag för amor (lätt om de är av lämpligt kön i annat fall normalt) annars får bäraren två tärningar lättare på förföra och en tärning lättare på andra sociala färdighter som används på ett milt och vänligt sätt. Doften varar normalt sett ungefär åtta timmar men detta kan påverkas av väder, tvagning eller andra faktorer.

Bladen och stjälken kan pressas till en dryck som då den dricks ger en förbättrad taktkänsla som gör alla slag mot dansa och andra musikfärdigheter där rytm är viktigt blir en tärning lättare. Denna effekt varar i ob1t6 timmar.

Det mycket få känner till är att användning av bägge två samtidigt kan leda till oerhört kraftiga skrattanfall, speciellt om de används i samband med alkoholkonsumption. Endast den som lyckas med ett extremt svårt slag mot växtlära känner till detta. Används båda samtidigt måste man slå ett normalt slag mot vilja, eller mycket svårt om man druckit alkohol annars kollapsar man i ett skrattanfall som varar ob1t6 minuter och ger två smärta.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hjälterot

Hjälterot (Smärtdämpande, Myrmarker (ob3t6), 20 silver)
Genom att tugga på denna råa och osmakliga rot som kan hittas på diverse myrmarker så stoppas vissa av kroppens smärt och utmattningsreaktioner. Under en timme för man en tärning mindre svårighetsökning av vardera smärt och utmattningskolumnerna. Dock så drabbas man efteråt av ob2t6 extra långtidsutmattning samt av en trauma i skada.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vargblomma

Vargblomma (Uppiggande, Hedar (ob3t6), 4 silver).
En dekokt på denna ovanliga blomma gör att man inte tröttas ut lika fort av långvarigt hårt arbete exempelvis längre marscher. Dricker man en dos på morgonen tar man ob1t6 mindre långtidsutmattning utav dagens arbete.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Daaks nöt

Daaks nöt (Sinnesförbättrande, Åkrar (ob4t6), 15 silver).
Denna nöt sägs ha förmågan att avslöja då häxkonster brukas i dess närhet. Nöten mosas till ett illaluktande smör som appliceras kring hals och nacke. Det sägs då att denna smörjelse börjar klia då häxkonster används i bärarens närhet. Detta gör slag för magiförnimelse under de ob2t6 timmar den verkar ob1t6 lättare.. Nackdelen är att det alltid börjar klia när smöret väl torkat ut tillräckligt (ob1t6 timmar efter verkningstidens slut), något som många oskyldiga jargiska häxor bittert fått erfara.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hundlök

Hundlök (Sinnesförbättrande, skog (ob3t6), 5 silver).
Blandas i mat och gör att man får skarpare lukt och smaksinne (svårighet ob1t6 lättare där detta är relevant). Nackdelen är att man börjar dregla kraftigt vilket dels i de flesta fall gör sociala färdigheter minst ob1t6 svårare och dels att vätskebehovet ökar med ungefär en liter. Effekten och bieffekterna av en dos varar i ob2t6 timmar.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Fältlök

Fältlök (Sjukdomshämmande, Ashaslätten (ob2t6), 2 silver). Denna rostbruna lök med mycket skarp smak växer vilt på den Ashariska stäppen. Den kan även odlas med viss framgång i torr och sandig jord. Löken hackas och förtärs rå, eventuellt utblandad i en sallad. Effekten är att alla slag för att undvika att bli sjuk av skämd mat blir två tärningar lättare under det närmsta dygnet. Man kan också pressa ut saften i sår för att minska infektionsrisken med två tärningar. Detta ger dock ob2t6 smärta.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vargskallra

Vargskallra (Sinnespåverkande, skogar (ob3t6), 4 silver).
Ur bladen av denna buskväxt kokas en illaluktande sörja som verkar avskräckande på vilda rovdjur. Denna används ofta av folk som vallar får och liknande i takter med mycket vilda rovdjur. Om man smetat in kläder eller päls i den här sörjan blir alla slag för aggressivitet hos köttätande djur och bestar som jagar med lukt två tärningar svårare.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Samona

Samona(Sinnespåverkande, se nedan (Ob5T6), 200 silver)
Den gula Samona-blomman kan vid sällsynta fall finnas växande i skogstjärnar, där vattnet nästan står stilla. Från de väldiga kronbladen kan små mängder klar vätska pressas. Drickes denna vätska skärper den sinnena, och ger individen hela två nivåer lättare (-Ob2T6) på alla slag mot sinnesattribut, relaterade färdigheter samt magi- och andeförnimmelse. Denna effekt håller i sig i 1T6+2 timmar, men när effekten går över drabbas den påverkade av plötslig trötthet (+Ob4T6 långtidsutmattning) och erhåller dessutom ett kryss (+1) trauma. Blomman är eftertraktad bland magiker och schammaner som känner till dess effekter, men även bland rika njutare av alkohol och diverse droger, såsom Mudelört och Mûhadinsk vallmo då den kraftigt förstärker ruseffekten utan att ge ytterligare negativa effekter under varaktigheten. I det sistnämnda fallet tenderar vätskan att blandas i vinet eller vad innehavaren nu dricker.
 
Top