Nekromanti Dagen bokfråga !?!

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aitter här & förker klura ut vad jag ska läsa... & då kom jag fram till att SF är alltid skoj.
Till frågan: Isack Asimov har ju gjort några serier.. Förutom 2001 & de serierna så har han gjort några andra va ? Vilka var det ?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Stiftelse-trilogin

Isaac Asimov har skrivit Stiftelse-trilogin, vilken jag tycker är bland det bästa man kan läsa inom Sci-Fi. Har du inte redan läst den så gör det! :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jomen !!

Jag läste den serioen för ett X antal år sedan & jag gillade den serien otroligt mycket !
Vad heter böckerna trilogin ?? Ska antagligen våldgästa bibblan eller närmsta bokhandel. :gremtongue:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
De heter:

Stiftelsen
Stiftelsen och Imperiet
Den segrade Stiftelsen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Förutom 2001 & de serierna så har han gjort några andra va ?"

2001 med flera skrevs av Arthur C Clarke, inte av Asimov.

Asimov är mest känd för sin Stiftelsetrilogi och sina Robot-noveller ("Jag, Robot" med flera).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar & bugar !!

Ahhh, så var det ju de hette !!
Fick en liten flashback till... Finns det inte nån prologt till stiftelsen & några böcker till ???
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tackar & bugar !!

Vilka av de där är originalböckerna, alltså de tre i den ursprungliga trilogin?

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar & bugar igen !!

Tackar för detta !
Ska masa mig ner & shoppa lite så fort jag fått lön..
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Foundation

Vilka av de där är originalböckerna, alltså de tre i den ursprungliga trilogin?
De tre första (Foundation, Foundation and Empire, Second Foundation (på sv: den segrande stiftelsen eller något motsvarande))

Dessutom så har Asimovs dödsbo tillåtit tre författare att skriva en ny stiftelsetriologi "Second Foundation Triology" (Varför? - Enligt psykohistorien var detta ett naturligt utfall av mötet mellan pengar och ondska):
Foundation's fear av Gregory Benford
Foundation and Chaos av Greg Bear
Foundation's triumph av David Brin
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Eller på arabiska al-Qaida (Ant+ot)

Vilket faktiskt gör Asimov till den troligen enda Sf författare som har fått ett terrornätverk uppkallat efter sina böcker. (Det sägs faktiskt vara så att Lill-Usama läste böckerna i sin ungdom och inspirerades)

/Elin har fyllt riddare
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tackar & bugar !!

Tilläggas kan att Foundation's Edge och Foundation & Earth är uppföljare, och Prelude to Foundation och Forward the Foundation är prequels (finns det någon bra översättning av det ordet?)

Sedan har ju Asimov via diverse böcker smält samman sina två stora grejer (Stiftelsen samt Robot-böckerna) till att höra ihop (via roboten R Daneel Olivaw).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Dumt svar

"Foundation's Edge och Foundation & Earth är uppföljare, och Prelude to Foundation och Forward the Foundation är prequels (finns det någon bra översättning av det ordet?)"

Förföljare? :gremcrazy:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Dumt svar

föregångare kanske?

/Balderk, osäker även på det, uppslagsbok någon?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
opsss...

2001 med flera skrevs av Arthur C Clarke, inte av Asimov.

Epp, tänk så fel det kan bli... I vilket fall, tänkte iaf läsa dem åxå... Känns som det är dax för lite SF nu, efter all fantasy..
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Ninaninaninana osv

Känns som det är dax för lite SF nu, efter all fantasy...
För att göra övergången från Fantasy till SF enklare så skulle du kunna pröva Stephen Donaldsons SF femtett The Gap series . SF rakt igenom av en fantasyförfattare. Bara titlarna får det att vattnas i munnen:
The Real Story
Forbidden Knowledge
A dark and hungry God arises
Chaos and Order
This day all Gods die
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Donaldsson är bra !

Har läst lite Donaldson & jag gillade honom starkt.. Kanske lite udda fantasy, men dock ändå mycket mera läsvärt faktiskt !!
Tackar för tippset !
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Ninaninaninana osv

För att göra övergången från Fantasy till SF enklare så skulle du kunna pröva Stephen Donaldsons SF femtett The Gap series .
Japp. Jag gillar Donaldson.

Covenantserien var så uppfriskande med en huvudperson som man konstant hatade och som i princip inte gjorde någonting annat än att fungera som katalysator.

Gap-serien är dock snäppet vassare och bland det bästa jag läst i den sortens SF. Bra om man gillar mångskiktade intriger och lömska motiv, kopplat till en stark handling med intressanta karaktärer. Gillar man Babylon 5 så är Gap självskriven. Jag kan ju nämna att jag påbörjade en kampanj baserad på B5, men med starka inslag av Gap (intriger, fiender, vissa förlopp), men som i förlängningen var tänkt att få lite känsla av BSG också.

Rekommenderas starkt.
 
Top