"Av allt det krönikearbetet har jag lärt mig att det är bäst om spelledaren sköter krönikorna, och att spelledaren bör skriva dem så snart efter mötet som det är möjligt."
Men missar man inte lite utav poängen med dagböcker då? Fast den kanske bara ändras? Dagböcker är bra för då får SL lite feedback på hur RP:n uppfattat saker och tänker.. Om spelaren helt missat något så kan SL upplysa honom igen.. Man kan även få tips på saker som spelaren vill göra med sin RP och äventyrstips..
Spelaren kommer också ihåg SLP:er och platser lättare..
Fast skriver SL den själv så tar han oftast med alla ledtrådar och personer som är viktiga.. Fast då måste ju spelarna läsa den, något som de kanske inte gör.
Nackdelen med dagböcker (bara stött på den själv en gång) är att man inte kan vara okonsekvent med mijöer och SLP:er.. Dessutom kan spelaren komma ihåg SLP:er som SL inte kommer ihåg.. Något som jag själv tycker är rätt irriterande..
"Vara okonsekvent", kanske du tänkte.. "Vad menar Han? Man ska ju inte vara okonsekvent". Eeeh.. Jag brukar vara det ibland.. När jag inte kommer ihåg ett namn på en SLP så säger jag bara ett namn.. Det kan vara bra (men det är fult) att kunna ändra sig sedan långt efteråt när man verkligen kollat upp namnet.. Om spelarna har det nerskrivet kan man inte ändra på det.. Mijöer vill man också kunna ändra på och kanske belysa mer.. Om ett land har ett visst rättssystem så kanske man vill ta bort en sak och bygga på lite mer.. Om spelarna har det en del av rättssystemet nerskrivet så kan frågan "Men vad hände med assisterade åklagaren? Han brukar ju hålla ett introduktionstal" dyka upp.. Vad ska man säga om man råkat tagit bort denne?
/[color:448800]Han</font color=448800> som först tänkte "Det här kommer bara bli någon rad"