Nekromanti Dagbok

FireFox

Veteran
Joined
24 Apr 2002
Messages
5
Location
Skoghall, ca 1 mil utanför Karlstad
En sak som jag värderar väldigt mycket är när spelarna skriver en dagbok under spelen... Tyvärr händer inte det så ofta /images/icons/frown.gif...

Minns iaf en gång när jag spelade Eon.. Ganska kul och läsa vad som hände, intriger i gruppen, hemligheter och massa annat :)

Tycker det borde vara en självklarhet att skriva dagbok.. jag gör det iaf /images/icons/grin.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smidighetsfaktor !!

Håller med dig om att det är helt klart smidigt att spelarna skriver dagbok. Det hjälper ju alla att hålla ordning på vad som hänt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Käre dagbok...

Det kan vara svårt att motivera spelare att skriva dagbok.

En variant jag kört med är kortare journaler. Jag har kopierat upp blad där det finns en rad för varje dag i månaden. Ett blad för varje spelmånad. Där kan spelarna sedan skriva in en kort notering om vad som hänt. Och behöver de mer utrymme så kan de ju alltid ta till ett tomt A4 som de hänvisar till från journalen.

En fördel är också att man i mallarna skriver in namn på månad, dagar, markerar helgdagar och andra viktiga dagar och skriver in månfasen. Då blir det lättare för spelare att hålla reda på tiden i spelvärlden.

När de väl fått upp vanan att använda journalen så är steget till dagbok mindre och det är en del som tagit steget. Numera hanteras alla journaler och dagböcker av spelarna och det har blivit en sidosyssla för vissa att fixa i ordning så snygga journalpapper som möjligt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag som har fört krönikor av olika slag tycker nog att det hellre sköts av en co-SL då man som spelare också ska ha tid att vara med och spela vilket inte alltid går så bra.

Jag var krönikör i Svart Duell (DoD), DarkStryder (Star Wars), Efter Femte Konfluxen (DoD). Hârn och krönikerar de spel jag själv spelleder.

I klubbens fansin har vi sedan publicerat krönikorna och jag har också en seriekrönika som binder samman en hel del av mina kampanjer och visar den kronologiska ordningen. Vi har även nyhetssidor (som i dagstidningar) med korta sammanfattningar om vad som hänt.

Nyhetskrönikan från våra spel 1986-1982 finns på
klubbsiten på Luntan-sidan.

Av allt det krönikearbetet har jag lärt mig att det är bäst om spelledaren sköter krönikorna, och att spelledaren bör skriva dem så snart efter mötet som det är möjligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Av allt det krönikearbetet har jag lärt mig att det är bäst om spelledaren sköter krönikorna, och att spelledaren bör skriva dem så snart efter mötet som det är möjligt."
Men missar man inte lite utav poängen med dagböcker då? Fast den kanske bara ändras? Dagböcker är bra för då får SL lite feedback på hur RP:n uppfattat saker och tänker.. Om spelaren helt missat något så kan SL upplysa honom igen.. Man kan även få tips på saker som spelaren vill göra med sin RP och äventyrstips..
Spelaren kommer också ihåg SLP:er och platser lättare..

Fast skriver SL den själv så tar han oftast med alla ledtrådar och personer som är viktiga.. Fast då måste ju spelarna läsa den, något som de kanske inte gör.

Nackdelen med dagböcker (bara stött på den själv en gång) är att man inte kan vara okonsekvent med mijöer och SLP:er.. Dessutom kan spelaren komma ihåg SLP:er som SL inte kommer ihåg.. Något som jag själv tycker är rätt irriterande..
"Vara okonsekvent", kanske du tänkte.. "Vad menar Han? Man ska ju inte vara okonsekvent". Eeeh.. Jag brukar vara det ibland.. När jag inte kommer ihåg ett namn på en SLP så säger jag bara ett namn.. Det kan vara bra (men det är fult) att kunna ändra sig sedan långt efteråt när man verkligen kollat upp namnet.. Om spelarna har det nerskrivet kan man inte ändra på det.. Mijöer vill man också kunna ändra på och kanske belysa mer.. Om ett land har ett visst rättssystem så kanske man vill ta bort en sak och bygga på lite mer.. Om spelarna har det en del av rättssystemet nerskrivet så kan frågan "Men vad hände med assisterade åklagaren? Han brukar ju hålla ett introduktionstal" dyka upp.. Vad ska man säga om man råkat tagit bort denne?

/[color:448800]Han</font color=448800> som först tänkte "Det här kommer bara bli någon rad"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag tolkade det som dagbok=krönika, men det var dumt av mig, krönika kan vems om helst skriva, dagbok är en enskild persons syn på det hela. Iofs kan ju SL skriva en ur en slps synvinkel. Så då har jag slingrat mig ur det :)

Apropå namn, jag är rätt konsekvent, har en käck lista där mina slp står för de flesta kampanjer, men några personer har jag inte kommit på vart de är från.

Sen lyckades en rollperson byta namn utan att nån märkte nåt, från Veronica till Jennifer, eller tvärtom. Vart det ändrades vet jag inte men det är klart märkligt.
 
Top