Nekromanti [Daemon]Warhammeresque metafysik

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,140
Location
Ereb Altor
Jag har alltid haft väldigt svårt för Warhammers metafysik. Den skrapar liksom bara på ytan och ger inga tillfredställande svar kring något.

Så jag tänkte fundera lite på det, med er hjälp hoppas jag.

Vad är Kaos?
Alltets urtillstånd. En virvlande intighet av nedbrytande och förändring. Ingen beständighet överhuvudtaget. Tvärtom vad många tror är inte Kaosgudarna en manifestation av Kaos, utan gudar, med en egen agenda som attribuerats Kaos på grund av sin inställning till beständighet.

Vad är en gud?
Ja, vad är en gud? Varifrån får guden sin kraft? Är en gud en idé, en demon eller kan det vara vad som helst?

Vad är en demon?
Är en demon en guds tjänare? Eller en egen varelse? Är den magisk?

Vad är magi?
Warhammer-doktrinen säger att magi är kaos.

Teori:
Kaos är alltet. Kaos vill alltid tillbaka till sitt tillstånd. Mot detta kämpar en samling av gudar, demoner och annat. Vissa tror att de vill tillbaka till kaos, men de kan inte riktigt inse vad kaos är. Ingen kan det. Så alla dessa entiteter har en egen agenda, och bara genom att ha det så motsätter de sig kaos. Men Kaos strävar ändå alltid efter nedbrytande. Det genomsyrar det vi kallar världen. Det är en mäktig kraft. Vissa har lärt sig att manipulera den kraften, vilket kallas magi. Det är lättast att göra genom det som känns logiskt. Därför pratar magiker om vindar, om element. De tar ett element och tvingar det till en ny form eller funktion. Precis som Kaos vill.
------------------------------------
Hur är Warhammer för er? Funkar det här? Det är inte direkt emot några källor, men inte heller direkt i enlighet med några källor. Skulle ni köpa det här?
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Först och främst, talar du om Warhammer fantasy eller om Warhammer 40 000? Myterna och sanningen skiljer sig åt eftersom spelen är nu helt skilda.

Vad är Chaos? Det är en korrupt energi som sprider sig från två portaler på nord polen och syd polen.

Vad är gudarna för nåt? Efter ha läst och spelat i flera år så tror jag att gudarna är bara en "label" på en typ av chaos energi. Det finns ingen Khorne som sitter på en tron, det finns dock ett plan av energi där vrede och blodslust dominerar och en människa som tittar på det skulle se en demon furste på en tron av döskallar.

Vad är en demon? Det är en mindre typ av samma sak, det är en typ av kaos energi som tar form dock så är dem mer fysiska och får därför kroppar och liknande. Dem mäktigaste demonerna kallas ju för greater demons och är det närmsta sin källa som har framkallats i Warhammer världen.

Magi: Har funnits andra källor av magi men chaos är nu den dominerande.

Teori för Fantasy: Chaos är en energi som förintade the old ones portaler, det är en energi som förändrar liv som en cancer. Det finns ingen vilja i chaos, det närmsta vilja man kommer är greater demons som har alla sin egna plan.

Teori för 40k: Chaos är en spegling på verkligheten, alla känslor tar form i "the warp". Efter oändliga eoner av krig så är "the warp" så full med onyttiga känslor att allt bubblar ner till en sörja av galenskap.

Chaos har inga svar att ge, spelmakarna i gamesworkshop gör sitt bästa på att se till att det inte finns några "riktiga" svar på vad Chaos är igentligen.

"To understand Chaos is to be mad." - Malcador the sigilate.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tänker mig att kaosgudarna ser ut som de gör på grund av kejserlig moral. De säger till medborgarna; var inte aggressiv, oren, lustfull eller... öh... fuskig. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,140
Location
Ereb Altor
DarkMystic said:
Först och främst, talar du om Warhammer fantasy eller om Warhammer 40 000? Myterna och sanningen skiljer sig åt eftersom spelen är nu helt skilda.
Fantasy.


DarkMystic said:
Teori för 40k: Chaos är en spegling på verkligheten, alla känslor tar form i "the warp". Efter oändliga eoner av krig så är "the warp" så full med onyttiga känslor att allt bubblar ner till en sörja av galenskap.
Intressant. Har du mer info? Eller tankar, det spelar ingen roll om det är officiellt eller inte.

Jag gillar liknelsen mellan kaos och cancer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,140
Location
Ereb Altor
Arvid A. C. said:
Jag tänker mig att kaosgudarna ser ut som de gör på grund av kejserlig moral. De säger till medborgarna; var inte aggressiv, oren, lustfull eller... öh... fuskig. :gremsmile:
Menar du som kejserlig propaganda eller att kaosgudarna är en slags anti...religion?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns said:
Arvid A. C. said:
Jag tänker mig att kaosgudarna ser ut som de gör på grund av kejserlig moral. De säger till medborgarna; var inte aggressiv, oren, lustfull eller... öh... fuskig. :gremsmile:
Menar du som kejserlig propaganda eller att kaosgudarna är en slags anti...religion?
Så tänker jag mig också- att kaos är en symbol för det förtryckta i människan. Alltså utifrån författarens perspektiv. Det är samhällets bortträngda smutskastade sidor.

Mänsklighetens svarta sida- väldigt jungianskt...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns said:
DarkMystic said:
Först och främst, talar du om Warhammer fantasy eller om Warhammer 40 000? Myterna och sanningen skiljer sig åt eftersom spelen är nu helt skilda.
Fantasy.


DarkMystic said:
Teori för 40k: Chaos är en spegling på verkligheten, alla känslor tar form i "the warp". Efter oändliga eoner av krig så är "the warp" så full med onyttiga känslor att allt bubblar ner till en sörja av galenskap.
Intressant. Har du mer info? Eller tankar, det spelar ingen roll om det är officiellt eller inte.

Jag gillar liknelsen mellan kaos och cancer.
Om jag inte minns fel så "upptäcktes" kaos i samband med att sonen Horus förrådde sin egen pappa kejsaren. I alla fall beskrivs det så i boken Horus Heresy av Dan Abnett.

Det övernaturliga som används för att göra det otroliga, färdas oändliga sträckor (färdas genom the warp) och upptäcka nya universum är plötsligt fyllt av cancer och faror- hot mot hela mänskligheten.

Undrar om inte Horus också ligger med sin mamma där någonstans mellan raderna...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
NilsH said:
Måns said:
DarkMystic said:
Först och främst, talar du om Warhammer fantasy eller om Warhammer 40 000? Myterna och sanningen skiljer sig åt eftersom spelen är nu helt skilda.
Fantasy.


DarkMystic said:
Teori för 40k: Chaos är en spegling på verkligheten, alla känslor tar form i "the warp". Efter oändliga eoner av krig så är "the warp" så full med onyttiga känslor att allt bubblar ner till en sörja av galenskap.
Intressant. Har du mer info? Eller tankar, det spelar ingen roll om det är officiellt eller inte.

Jag gillar liknelsen mellan kaos och cancer.
Om jag inte minns fel så "upptäcktes" kaos i samband med att sonen Horus förrådde sin egen pappa kejsaren. I alla fall beskrivs det så i boken Horus Heresy av Dan Abnett.

Det övernaturliga som används för att göra det otroliga, färdas oändliga sträckor (färdas genom the warp) och upptäcka nya universum är plötsligt fyllt av cancer och faror- hot mot hela mänskligheten.

Undrar om inte Horus också ligger med sin mamma där någonstans mellan raderna...
Därefter tar det onda bröstet vid. Den sadistiska döda pappan. Efter upproret slutar mänskligheten- kejsaren - att vara upptäckande och nyfiken, utforskande och blir allt mer bestraffande- han äter liv och kraft genom att käka 100 psykers (folk med unika förmågor att se bortom "the box"- att ta sig utanför förtrycket, människor som bryter reglerna för hur man ska vara) varje dag.

Alltså världen blir den värld sonen upplever som straffas för att ha vänt sig mot familjen och fadern- och då befinner sig i en värld av straff, kontroll och dödande av alla former av kreativitet och nya perspektiv.

De kreativa brytande och levande krafterna blir nu destruktiva- som en gothare som för att hitta en väg ut ur familjen börjar klä sig i svart och skära sig i armarna- det är inte bra men det är i alla fall kaos och inte konformitet.

Ah, jag larvar mig bara :gremsmile:
 
Top