Nekromanti Daaks heliga böcker (bifogad som doc)

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Här är en word-fil med med anteckningar om vad Daaks heliga böcker innehåller. Se bifogad word-fil. Tänkte den kunde vara nice att släppa denna.

Jag skrev denna text mest som underlag till historien och för namngivning av olika basilikor, kyrkor och platser. Tyvärr kommer den inte gå att publicera på något vettigt sätt, men kanske den är av intresse för någon -- vad vet jag?

Synpunkter, förbättringar och tillägg mottages gärna.
 

Attachments

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nice!
sånt här gillar jag.
Kommer nog hitta en bra användning på detta också, såfort jargienmodulen kommer ut. Det första jag kommer spela är nog ett häx jakts äventyr då.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Väldigt Stor och mkt rader att läsa ,vore kul om det kunde funnits nån historia i något kapitel här o där, som man kunde läsit ur direkt som man direkt läser upp ur "boken" som man kan anväda lite i rollspel när man ska konvertera andra till "Daak" .
Utöver det så är det bara bra.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om inte annat så är det det en kul text, och innehåller en massa kul saker att bygga vidare på om man är driftig, tror jag. Jag hoppas det kommer mer om Daaktron i Jargien-modulen; sådant som t.ex. Daaks tidigare krig och hur jargierna behandlar saker som teodicéproblem och användbara otrogna skulle vara intressant att läsa mer om. Ska skicka den till min spelare som är jargisk präst, han kommer nog att älska den.

Vad gäller förbättringar och tillägg så känns den lite ofärdig - vill du jobba mer på det är det lättaste nog att läsa igenom den och lägga till saker som fattas och bygga vidare på det som redan står.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det var en intressant läsning, om än något ofullständig. Var det bara jag som fick känslan att Libera är en jääävligt tjock bok?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har du någonsin bläddrat i en bibel och funderat på hur den skulle se ut om sidorna inte var tunna nog att nästan vara genomskinliga? :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Specielt när böckerna i eon förmodligen är skrivna på pergament.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Det känns ju lite småskumt att Libera innehåller kategorierna Lagen, Profeterna och Skrifterna. Så länge det håller sig på svenska och inte visar sig heta Torah, Nevi'im och Ketuvim kanske det funkar men att plocka sådär rakt av kan ju ge mängder med associationer som inte bör vara där…

Fint när sånthär material hamnar på forumet, tummen upp.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Specielt när böckerna i eon förmodligen är skrivna på pergament.
Libera måste vara omöjlig att ha i endast en volym. Mängden skrifter den ska innehålla är ju flera gånger fler än bibeln. En obskyrt tjock bok ersätts alltså troligen av fyra tjocka böcker, skrifterna, profeterna, uppenbarelserna och lagen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tricket med att plocka rakt av är att plocka från saker som ingen normal människa känner till. Många här på forumet har tex anmärkt på 'Katharsis', men jag har nog aldrig någonsin sett någon reagera på 'Lopnor', 'Arlon' och 'Kasmodiah'. På samma sätt är det nog få som ser att de cirefaliska kläderna är karbonkopior av byzantinskt mode.

Jag snor namn, ord och koncept från vår värld heeela tiden när jag skriver Eonmaterial. Jag har tillochmed använt obskyra gudar rakt av ibland. Tusen poäng till den som hittar det 'lånade' namnet i min senaste Fenixartikel, vettja.

That being said, ibland är ju likheterna med vår värld fullständigt avsiktliga. Jag blir liksom inte bitter om folk fattar att kamorfernas "forntida Ziu-namn" är sammanslagningar av fornegyptiska och sumeriska kunganamn. Och jag har minareter och harem och dervischer i Västlanden av en anledning.

Så jag vet inte...kanske de där associationerna ang. Libera är menade att vara där?

- Ymir, spekulerar
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ymir said:
Tricket med att plocka rakt av är att plocka från saker som ingen normal människa känner till.
För sådär 15 år sedan råkade jag upptäcka att namnet på ett av de relativt kortvariga kungariken som uppstod i främre orienten efter Alexander den stores död var exakt detsamma - i all fall i svensk översättning och transkibering - som ett rike i den DoD-värld som min kompis SL:ade. Hans första, ytterst spontana reaktion, var att bli irriterad över att någon stulit hans namn...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo jag menade heller inte att dom var inbundna i en bok heller.
Dom flesta är nog nerskrivna på skriftrullar i flertalet volymer.
Jag skulle spontant säga att det är ganska nyligen man delat in skrifterna i bara ett fåtal volymer och bundit in dom som "böcker".
Jargien har ju dessutom tryckpressar, så det lär ju gå ganska smärtfritt.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Tricket med att plocka rakt av är att plocka från saker som ingen normal människa känner till.
Det där köper jag. Just i det här fallet tänkte jag att väldigt många känner till innehållet i den hebreiska bibeln och därmed automatiskt börjar tänka på en liknande lära. Nu när du säger det slår det mig dock att både jag, min sambo och stora delar av min vänskapskrets har religionsvetenskap som intresse så min referensgrupp är nog inte medel på området.

Många här på forumet har tex anmärkt på 'Katharsis', men jag har nog aldrig någonsin sett någon reagera på 'Lopnor', 'Arlon' och 'Kasmodiah'. På samma sätt är det nog få som ser att de cirefaliska kläderna är karbonkopior av byzantinskt mode.
Just Lopnor står faktiskt på den världskarta jag förr i tiden hade som skrivbordsunderlägg på en plats med ganska glest om text och märks alltså rätt mycket. Inte förstörde det något i associationerna. Så länge ingen kallar en stad för Islam eller något liknande övertydligt håller jag mig väl nöjd då :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det där köper jag. Just i det här fallet tänkte jag att väldigt många känner till innehållet i den hebreiska bibeln och därmed automatiskt börjar tänka på en liknande lära. Nu när du säger det slår det mig dock att både jag, min sambo och stora delar av min vänskapskrets har religionsvetenskap som intresse så min referensgrupp är nog inte medel på området.
Det är nog korrekt; jag har ingen koll på den hebreiska bibeln överhuvudtaget. Och då är jag ändå en snubbe som har väldigt stor koll på en hel massa mer eller mindre konstiga områden.

- Ymir, trött
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Regmolar said:
Har du någonsin bläddrat i en bibel och funderat på hur den skulle se ut om sidorna inte var tunna nog att nästan vara genomskinliga? :gremwink:
Jag tror knappast att mundanas invånare kan tillverka så tunt papper, och ja jag har bläddrat och läst i en bibel :gremsmirk:
 
Top