Nekromanti Daakkyrkans Kvietister, fler gråtankar.

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Kvietisterna är en daaktrogen reformationsrörelse med sin början i Camara; de är en av de stora reformiströrelserna, och grundades för ca 120 år sedan, av Alfons Lara, en poet och isviddshandelsman från Carzan, som på äldre dar studerade vid Calamana, vilkas doktriner lämant tydliga spår i tankeskolas strukturer.

När Lara nått förbi de akademiska grundnivåerna visade det sig att han hade talanger för jämförande teologi, och han avancerade snart till doktorsgrad, varefter han blev sänd som specialinkvisitor till Camara, för att (med sin erfarenhet av Raunisk kultur) bedöma om dessas variant av Daakkyrkan var hedniskt influerad, kättersk, eller rättfärdig inom ramen för de traditioner som Daakkyrkan erkänner.

Väl där drabbades han av en serie insikter, vilka kom ur observationen av det stilla själslivet bland Carmaras befolkning. Han sammanfattade dessa i ett långt teologiskt verk, som kallas "Gudavännsboken". Grundargumentet är att eftersom Daaks unika gudastatus kommer sig ur hans omniscience och förmåga att höra, hjälpa och stödjas av de troende, även utanför hans altares synhåll, så måste ceremonier inför dessa altare närmast vara att förneka Daaks storhet, eftersom man därmed reducerar honom till andra gudars nivå.

Från denna grundpremiss drogs Lara:s idéer vidare, och han konstaterade att Daak, baserat på hans skillnader mot demonerna, måste ha uppgått i, eller nått kontakt med, mundanas väv, vilket skulle ge grund för en panteism, eller i alla fall en panenteism, dvs. tanken på Daak som överlägsen, men omfattandes, hela världen, där världen i.s.f. skulle innehålla spår av Daaks närvaro.

Denna tanke i sin tur tog Lara vidare till en idé om varför Daaktrogna till skillnad från andra Religioners troende, kan nå gudomlig intervention utan heliga föremål. Det han stipulerade, var att den enda rimliga anledningen, var att Daak lagt ned delar av sitt väsen i människan, liksom demonen Mactah av traxstammarna lagt ned delar av sitt i dessa. I så fall, resonerade han, så borde människans samvete (hennes "inre ljus") innehålla Daaks röst, nedlagd. Detta skulle i så fall återknyta till de Cambriska grundvärderingarna, och förklara varför dessa hedniska idéer bibehållits i det Daaktrogna tankegodset.

Så långt var resonemanget relativt okontroversiellt - frågan om Panenteism contra den personliga identiteten i Daak är en klassisk debatt, som sällan tas på speciellt allvar utanför de allra mest akademiska grupperna av Udariter. Slutsatserna som Inkvisitör-doktor Lara drog, var däremot långt ifrån okontroversiella. Eftersom han formulerade och spred dem via tryckpressen, efter ett proformagodkännande av inkvisitionen i Carzan, så blev de dessutom snabbt spridda.

I tur och ordning påstod han att:

1. Daak har nedlagt i alla själar sitt väsen.
1.1 Det innebär att hans regler kommer att förändras när nya profeter uppträder.
1.2 Det enda sättet för en troende att nå sann frälsning, var genom att ge upp sin egenart och vilja, och helt uppgå i DAAK.
1.2.1 Därför skall den troende ge upp alla överdådigheter och distraktioner och sträva efter att utplåna sitt eget väsen, till förmån för att uppgå i Daak.
1.2.2 Det säkraste sättet att uppnå detta på, är genom att göra DAAK till en del av varje handling.
1.3 All metafysik och kunskapsutlärning bör sorteras efter de fyra profeterna som hittills nått mundana.
1.4 Varje gång en ny profet nedstiger, skall all kunskap omvärderas.

2. När detta tillsånd är uppnått, är inte synd möjligt.
2.1 När detta tillstånd är nått, är varje försök till undertryckande av den troendes impuls och mission, är ett undertryckande av DAAK:s vilja.

3. Alla kyrkans institutioner och bud upphör omedelbart att binda den som har hört DAAK:s vilja.
3.1. Allt ickeagerande fördömer den troende, och representerar deras val att vända sig ifrån DAAK.

4. Eftersom både män och kvinnor har samveten, och DAAK:s vilja uttrycks genom samvetet, och eftersom DAAK är en ande snarare än en köttslig man, är alla könsroller förkastliga såsom förhindrandes sann kärlek till DAAK.

5. Eftersom både ädling och bonde har samveten, och DAAK:s vilja uttrycks genom samvetet, så är alla legala och sociala rangdistinktioner förkastliga som varandes förhinder för ett sant uppgående i DAAK:s vilja.
5.1. Ur detta följer att oartighet är ett skändande av DAAK i en annan människa, samt att grymhet alltid är grymhet mot DAAK, vilket är en av de sju synderna.
5.2. Ur detta följer också att slaveri är ett skändande av DAAK i en annan människa.
5.2.1 Den vanligaste deltolkningen av detta, är att ickestöd till de behövande, är aggression mot DAAK själv.
5.3. Ur detta följer slutligen att både prålande och överdriven enkelhet är syndiga, eftersom de påpekar rangskillnader. En Kvietist bör inte bära kläder som är belagda med restriktioner, i den mån det är socialt möjligt att undvika.

6. All heder är livsnödvändig, eftersom den leder dig mot DAAK. Detta innebär att din inre storlek är en heder åt DAAK, men också att ditt beteende mot andra måste hedra dem som om de vore DAAK:s inkarnation.
6.1 Det innebär att alla dina interaktioner med människor, måste präglas av samma vördnad för sanningen, som om du stod inför DAAK själv.


7. Tecknet på otillräcklig anknytning till DAAK är ständigt självhat, och känsla av att livet är meningslöst.
7.1 Ingen form av syndaförlåtelse existerar som bringar dessa till daaks ljus. Endast inre lyssnande kan göra detta.
7.2 Råd därför dessa att agera i lyssnande och kärlek, och demonstrera genom ert egna exempel.

Eftersom en inkvisitors och teolgie doktors doktriner, godkända av en inkvisition, inledningsvis antogs vara okontroversiella, ingrep inte Inkvisitionen mot Kvietismen innan det var för sent. Laras efterföljare gjorde sig tidigt till religiösa ledare i staterna Alumara (vid Carzon Ofyri, i Ebhron) och Camara, och fick väldigt snabbt stöd av Thalamur, vars Racorier till och med började utbilda den nya sektens medlemmar. Detta ledde till slut till att man förbjöd Kvietismen, vilket orsakade ett ramaskri från Drunoc och österut, och antas vara en bidragande faktor till reformationen och de nya nationalkyrkorna.

Eftersom Kvietismen var förbjuden, organiserade man sig enligt inkvisitionens principer för operationer på fientligt område, efter studiegrader, där en student eller fullärd initieras i ett högre studium av ett råd bestående av fem högre medlemmar. Tidvis har Racorierna infiltrerat kvietiströrelsen, och använt den som slagträ i främmande länder.

Kvietist-schemat är unikt, så till vida att det fungerar på en pyramidbasis, där varje tidsenhet är en månad. En tredje gradens utbildad medlem skulle alltså studera Teologi, därefter spionage, därefter teologi, därefter spionage, därefter internpolitisk kontroll, utöver att ägna en halvtimme varje dag åt en blandning av alla de tidigare övningar man gjort.

1. Teologi. Studeras för att förstå DAAK:s vilja.
2. Vänlighet. Studier inkluderar också meditation, samhällsorganisation och praktiskt stöd till de svaga och strävande i den egna närheten.
3. Spionage. Studeras för att kunna försäkra sig om den egna gruppens säkerhet
4. Internpolitisk kontroll. Studeras för att kunna orsaka upplopp, förstå internpolitik och kunna manipulera en situation till de egna troendes fördel.
5. Ridderskap. Studeras för att utplåna distinktionerna mellan klasser. Inkluderar vapenövningar, etikett, spel och beteende, men också träning i att etablera bakhåll, läsa taktik och förstå chiffer.
6. Raunaskap. Studeras för att utplåna distinktionerna mellan klasser. Inkluderar boskapsskötsel, terrängritt, naturförståelse och vildmarksnära hantverk. Inkluderar också geografiska studier.
7. Sensorskap och ryktesförståelse. Studerandet av förbjuden kunskap, samt av dynamiken i kunskap. Praktiskt sett övas detta genom publicerande av satir och humoristiska pamfletter som hånar missälligheter i samhället och genom skratt försöker bryta ned människors vördnad för tempelbyggnader och prästerskap.
8. Ekonomi. Studeras för att utplåna könsskillnader. Ekonomi och handel och manipulation av dessa är i östra mundana kodat kvinnligt, och liksom kvinnorna blivt androgynt gudalika genom studiet av ridderskap och vildmark ovan, skall nu männen bli det genom studiet av ekonomin.

Därtill kommer de tre Racoriergraderna, som bara lärs ut till dem som anses ha talang för det.
9. Övervakning.
10. Kryptografi.
11. Livvaktsskolande.

Kvietisternas nuvarande beskyddare är drottning Ysabel av Carzan, själv Calamanautbildad. Hennes allierade i frågan är Juacim Deparx (en fd. tempelriddarledare och häxmästare), samt Susanne Scarron Niort (en sabrisk hovdam, som försöker vinna konungen för Kvietisterna), Mustanias Dreccus-Lara (ättling till storinkvisitorn/grundaren, en av favoritkonkubinerna i Camara), och Faule Salingunas (pedagog-filosof, vizir i Camara). Därtill kommer hennes allierade i form av Marguin Gault, usurpator av Alumaras tron.

kvietisternas symboler är ormen som äter sin egen svans, med en dubbelstjärna i mitten; det dubbla Daakkorset, och skölden genomborrad av ett svärd.

Olika grupper är olika ansedda, och även Kvietisterna har sin extremistgrupp. Dessa kallar sig Nicluderna, och drar runt landsbyggden i stora kommunistiska horder, och lever på vad de kan plundra till sig av gods tillhörigt vad de uppfattar som överhet. År 1512 inleddes en omfattande förföljelse av Nicluderna inom Thalamur, Camara, Rasalt och Nermada, men gruppen har överlevt, utöver att stora segment drog vidare in i Drunoc, resp. Österut till Consaber. Nicludernas tecken, ormen och svärdet, är med rätta fruktat överallt.
 
Top