Nekromanti Daakkyrkan i olika länder

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej... min coloniske magiker tänkte jag kunde vara Daaktroende, han tillhör huset Vytare om någon nu ville veta det... Och nu till min fråga. I Religioner står det ju att den jargiska kyrkan är huvudsamfund för alla utom sabrier och drunokier. Detta kan väl inte stämma? I så fall skulle ju Pereine och Colonan, som har 68 respektive 52% Daaktroende och styrs av magikrater, ha lite problem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I så fall skulle ju Pereine och Colonan, som har 68 respektive 52% Daaktroende och styrs av magikrater, ha lite problem?"

Näpp. Det är magikratin i Thalamur som förbjuder religioner, inte magikrater i allmänhet. Pereine och Colonan är självständiga stater och just för att markera denna självständighet så tilläts missionärer att sprida sina religioner. Eftersom det följde med en kasse missionärer med de utländska trupperna så var det rätt naturligt att Daaks kyrka fick hårt genomslag. En kasse av de utländska trupperna var för övrigt inte sabriska, utan jargiska Daak-trogna frivilliga som slogs för att sprida Daaks ljus till hedningarna. Majoriteten av trupperna var visserligen sabriska, men de var inte där för att sprida Daaks ljus, utan för att skapa en politisk och militär buffertzon och söndra Thalamur en aning.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Med tanke på att Dakk missionärerna kom från Consaber och inte Jargien, så kan du kallt räkna med att Sabriska kyrkan är huvudsamfund i Pereine och Colonan.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Daakkyrkan förbjuder väl magi? isåfall kan väl inte en magiker vara daaktroende? Jag har läst någonstans att Jargien har beordrat sabrierna att kasta ut Legio Colonan (eller va de nu hette...) ur Consaber, pga. att magi är förbjudet enligt Daakkyrkan (iaf enligt den Jargiska, den sabriska är mer tolerant mot magi)...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Daakkyrkan förbjuder väl magi? isåfall kan väl inte en magiker vara daaktroende?"

Daak-kyrkan förbjuder utomäktenskapligt sex också. Isåfall kan väl inte älskande ungdomar vara Daak-troende?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Troende Magiker.... det luktar kobold... fy.."

Jag tror att du blandar ihop egenskapen att tro på en religion med "yrket" Troende. Magister Rafali är i högsta grad Daak-troende, men hon är inte Troende och hon har inte så högt i Qadosh.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Nä, nu tror jag kanske att jag inte var helt tydlig... Vad jag menade var att den jargiska Daak-kyrkan helt enkelt inte kan vara huvudsamfund i en stat som styrs av en magikrat och tillåter magiker. Eftersom det står i Religioner att den jargiska kyrkan är huvudsamfund för alla utom sabrier och drunokier blev jag lite konfunderad. Men jag får väl anta att, som Korpen sade, den sabriska kyrkan är huvudsamfund även för pereinier och colonier. Det framgick dock inte helt av Religioner. För att förtydliga mig lite så ska jag alltså skapa en magiker som precis som Rafali är Daaktroende, och inte någon mystisk blandning av Magiker och Troende.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag menade var att den jargiska Daak-kyrkan helt enkelt inte kan vara huvudsamfund i en stat som styrs av en magikrat och tillåter magiker."

Så du menar att den jargiska kyrkan helt enkelt överger de massor som hungra efter Daaks ljus bara för att dess ledare sysslar med magi? Hellre då värna om massornas själar först och sedan lobbya för att magikraterna ska avsvära sig sin magi och skåda Daaks sanning.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej... Är du säker på (dum fråga, egentligen) att de Daaktroende i Colonan & Pereine följer den jargiska kyrkan och inte den sabriska, som Korpen hävdar? Det skulle ju vara mest logiskt, i och med närheten till Consaber och den liberala synen på magi i de båda länderna. Om det är den jargiska kyrkan som dominerar kan det ju mycket väl bryta ut stridigheter mellan kyrkans folk, med Inkvisitionen i spetsen, och magikerna, ledda av respektive magikrat. Sen handlade ju threaden egentligen om vilken kyrka min magiker skulle tillhöra, och det kan ju knappast vara den jargiska...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okej... Är du säker på (dum fråga, egentligen) att de Daaktroende i Colonan & Pereine följer den jargiska kyrkan och inte den sabriska, som Korpen hävdar?"

Hyfsat. Jag skrev texten. :gremwink:
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Daakkyrkan i olika länder (OT)

Magister Rafali är i högsta grad Daak-troende, men hon är inte Troende och hon har inte så högt i Qadosh.
Har inte hon en kasse minus i qadosh? Har vagt för mig att hon nämndes i ett exempel angående effekterna av negativ qadosh...

/Cernael san
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej då... Då får han väl vara ateist, då, eller tillhöra någon annan kul religion.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okej då... Då får han väl vara ateist, då, eller tillhöra någon annan kul religion."

Eller så kan han vara Daak-troende magiker som syndar lite. Eller kanske nyfrälst, som har lite ångest på grund av konflikten mellan hans magiska yrke och hans Daakiska religion. Eller så...

...liksom, vad doktrinen säger och vad folk sysslar med är två helt skilda saker. Det gäller för övrigt inte bara för religion, utan även för rastillhörighet, nationalitet, kulturell tillhörighet och politisk åskådning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Daakkyrkan i olika länder (OT)

"Har inte hon en kasse minus i qadosh?"

Jo. Det är väl inte särskilt högt? :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Rafali

Men satan vilket långt hår hon har! ,-)

Fast alla vet ju att det är ett tydligt tecken på att vara Rakhorispion. ,-p
 
Top