Nekromanti Daak riddare o. häxor

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Min nya rp är en Daakriddare - Klockringarorden (har inte spelat med denne ännu)
I bakgrundstabellen fick jag kontakter o trollakarl, relationen blev älsklingsvän, så jag och SL bestämde att det skulle vara en häxa istället (kvinlig trollkarl altså)...
Nu till kärnan av inlägget... Hur skulle en Daakriddare handskas med ett sådant problem??
Han kanske inte vet om att hon är häxa ,men det borde inte ta någon längre stund att klura ut.

Skulle han bränna henne på bål anklagag för att ha förhäxat en daakriddare eller försöka skydda henne från dom övriga riddarne och inkvisiörerna??? (Lite en Ivenhoe situation)

Jag vet inte mycket om riddare eller religon i mundana har inte tyckt att religion var viktigt, har alldrig spelat riddare förr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur skulle en Daakriddare handskas med ett sådant problem??"

Med problem. Om trollkarlen/häxan i fråga en kär vän som han inte skulle vilja skada så kommer konflikten mellan vänskapen och lojaliteten mot hans orden och hans tros regler att plåga honom. Spelar man riktigt riddeligt så kan man plågas av detta i evigheter, och en spelledare som upptäcker detta kan snabbt bygga äventyr efter äventyr på detta.

Det är en synd att skydda en häxa, så för att få syndernas förlåtelse så erkänner riddaren sina synder för sin biktfader utan att avslöja häxans namn. Biktfadern uppmanar riddaren att avslöja hennes namn till ordens preceptor, och riddaren är på väg att göra det flera gånger men hejdar sig i sista stund. Riddarens hjärta brinner dock och till slut så erkänner han sin kärlek för häxan.

Samtidigt gör riddaren bra ifrån sig inom orden och stiger snabbt i graderna. Det gör att folk blir avundsjuka på honom, så när hans konkurrenter ser möjligheten att skada honom så gör de det. De avslöjar affären för preceptorn, och riddaren ställs inför ett val: avslöja häxans namn, ange henne inför Daak, bekänn att hon kastat en besvärjelse på honom och lämna orden i vanära, eller brinn tillsammans med henne på bålet.

Riddarens väpnare ploppar upp som en deus ex machinae, och lyckas frita riddaren, och riddare, häxan och väpnaren försvinner in i solnedgången - enligt Hollywoood. I en riktig riddarromantisk saga så svär riddaren sin eviga kärlek till häxan, och de brinner båda på bålet, varefter en helt omotiverad legosoldatsarmé intar slottet och utkräver Daaks hämnd på konspiratörerna och den onda preceptorn.

Eller nåt.

Mitt tips till både dig och din spelledare är att suga på den karamellen som häxan innebär. Ange henne inte, utan anse henne som viktigare än orden, och lid alla helvetes kval på grund av det, samtidigt som spelledaren använder det för att skapa balla äventyr och intriger inom orden mot din riddare. Intrigörerna ska använda häxan som vapen mot din riddare, inte ha häxan som mål. Häxan är ointressant - det finns alltid en häxa till att bränna - men en häxa som kan användas som vapen mot en konkurrent är mer sällsynt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Slå om

Det vore att slösa bort ett otroligt bra tillfälle för skoj rollspel, av alla skäl som Krille nämnde redan.
Eons karaktärsgenerering är ett av spelets största styrkor, då man helt enkelt genom att slumpa fram en rollpersons bakgrund och sammanfoga det hela med en gnutta fantasi, ofta kan få fram grunderna till en hel kampanj.

/Joel
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Eller..

Eller så utgår man ifrån att det finns undantag även i de mest ultrareligiösa ordnarna och gör som i Krilles inlägg här under.

Om man med varje RP följer allt som står i böckerna till punkt och pricka så blir det snabbt tråkigt...som sagt, ingen regel utan undantag.

Jag betvivlar att alla medlemmar i tempelherreorden t.ex. gick att beskriva med en halv A4.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Slå om

Hallå!

Tycker verkligen inte att han ska slå om! Det är ju sådana kontakter som ger upphov till underhållande rollspel! Varför tycker du att han ska slå om? Jag skulle själv älska att spela en sådan karaktär!

Tzimisce
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Slå om

Det beror väl lite på hur man har tänkt sig karaktären. OM man vill ha en övernitisk Daakriddare som jagar magiker kors och tvärs och det är det som ska vara grejen med karaktären kan det finnas goda skäl att slå om ett resultat som kullkastar grundkonceptet. Så det hela beror väl på vad spelaren tänkte sig från början, det finns ju som Krille påpekat stora möjligheter i att behålla slaget också (väldigt mycket tempelriddaren i Ivanhoe fast möjligen med en något mer välvillig häxa).

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Slå om

Det beror väl lite på hur man har tänkt sig karaktären. OM man vill ha en övernitisk Daakriddare som jagar magiker kors och tvärs och det är det som ska vara grejen med karaktären kan det finnas goda skäl att slå om ett resultat som kullkastar grundkonceptet. Så det hela beror väl på vad spelaren tänkte sig från början, det finns ju som Krille påpekat stora möjligheter i att behålla slaget också (väldigt mycket tempelriddaren i Ivanhoe fast möjligen med en något mer välvillig häxa).
Fast det här satte igång min hjärna lite... Krille presenterade ju en ganska puttenuttig riddarromantisk lösning så man faktiskt kan elaka till lite grann.

Säg att riddaren i fråga är häxornas och kättarnas skräck, och bränner dem på bål i dussintal.
Häxan är en vän mö av ofrälse börd som Riddaren blivit som besatt av, och därför beslutat sig för att erövra, och inte begränsar sig till de höviska metoderna. Flickan är naturligtvis totalt ointresserad och kanske t o m avskyr Riddaren för ahns grymma metoder.
Genom en slump finner han att flickan i fråga sysslar med trolldom och har därför den hållhake han behöver för att utöva total makt över henne.

"Vad har detta med kärlek att göra?" utropar ni då förskräckt.

Från flickans synpunkt, mycket lite. Snarare tvärt om.
Från Riddarens synpunkt däremot kan det mycket väl röra sig om kärlek lika mycket som drifter i de nedre regionerna. Se det helt enkelt som den mest själviska formen av kärlek, att äga och ha, och inte att dela med sig.

Nåja... jag antar ni förstår vart jag vill komma.

Det blir ungefär som att spela någon Ymirs ångestflickor utsätts för. :gremwink:

Det bör dock tilläggas att genomruttenhet faktiskt inte alltid är så skoj att spela i längden, eller ens särskilt trovärdigt, så släng gärna in en del försonande drag hos den slemme Riddaren. Inget är så kul som nyanserade personer (eller frustrerande när SL gör din favoritslemboll nyanserad och sympatisk precis när din heroiska rollperson ska låta honom honom smaka kallt stål).

/Joel - övrig kommentar överflödig
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Klockringarorden

Nä, nu har nog Klockringarorden förväxlats med Arvons Hammare. Arvons Hammare är häxjägare och Klockringarorden är Tibaras elitgarde.

- Arandon, "rätt ska va rätt!"
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag instämmer med föregående talare.

Så länge det inte omkullkastar karaktärens grundkoncept så kan det bli mycket intressant rollspelande.

En fingervisning på hur din riddare skulle regaera är att kolla karaktärsdragen Tro (det är ju fel att syssla med trolldom) och Lojalitet (men det är också fel att förråda sina vänner). Kankse försöker riddaren förmå sin vän att sluta med häxeriet eller så kanske han försöker skydda henne genom att ange andra möjliga häxor. Möjligheterna är stora.

/Johan
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
En annan ide är att häxan är adelsdam, bara för att hon är häxa måste hon inte vara ofrälse. Hon kanske är så högt uppsatt att om hon avslöjades som häxa skulle det destabilisera landsändan/riket så pass att inbördeskrig bröt ut. Riddaren och dennes preceptor vet om detta och vill hålla saken under lock. Nu får riddaren leka konspiratör och undanröja de som vet att hon är häxa.
Eller så vet han inte om att hon är häxa, det måste gå att dölja. Låter hon bli att utöva "häxkonster" inför människor så... Låt ridddaren gifta sig med henne och få reda på det då och se sedan honom plågas av vånda. Vilken ed är viktigast, den till orden eller den till kärleken?
 
Top