Nekromanti Daak och Jargien tar över

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Vimes said:
My point. I protestantismens högborg Sverige verkar vi gärna vilja tro att allt dåligt i kristendomens historia är katolskt.
Därtill bör man också se till att gardera mot den framför allt i vissa nyhedniska kretsar spridda idén att häxprocesserna innebar ett undertryckande av någon form av ursprunglig, matriarkal kultur. Förutom att den på sätt och vis ger de avrättade "häxornas" åklagare rätt (genom att påstå att de avrättade faktiskt var häxor, och inte bara falskeligen anklagade kristna) så missar den också det faktum att det i flera länder, till exempel Island och Finland, var män som avrättades, inte kvinnor.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Katolska kyrkan var mer förtjust i att elda upp kättare, men brydde sig inte vidare mycket om häxeri
Well ifrån början var ju häxeri ett sekulärt brott och därför brydde sig kyrkan ganska lite om det till runt 1400-1500-talet då häxorna(också männen) blev beskyllda att stå i tjänst till djävulen, då blev häxeriet ett religiöst brott och då blev kyrkan tvungen att ingripa för då handlade det ju om kätteri. Dock precis som du säger, så låg faktiskt de protestantiska delarna av världen bakom de flesta häxprocesser.
Även om sekulära domstolar dömde de allra flesta kvinnor och män(häpna) till döden för häxeri. Och till skillnad från de kyrkliga domstolarna behövde inte den misstänkte erkänna för att bli dödad.
Så egentligen kan man inte kalla det illa researchad bara dåligt vinklad.



/Poseur
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Poseur said:
Katolska kyrkan var mer förtjust i att elda upp kättare, men brydde sig inte vidare mycket om häxeri
Well ifrån början var ju häxeri ett sekulärt brott och därför brydde sig kyrkan ganska lite om det till runt 1400-1500-talet då häxorna(också männen) blev beskyllda att stå i tjänst till djävulen, då blev häxeriet ett religiöst brott och då blev kyrkan tvungen att ingripa för då handlade det ju om kätteri. Dock precis som du säger, så låg faktiskt de protestantiska delarna av världen bakom de flesta häxprocesser.
Även om sekulära domstolar dömde de allra flesta kvinnor och män(häpna) till döden för häxeri. Och till skillnad från de kyrkliga domstolarna behövde inte den misstänkte erkänna för att bli dödad.
Så egentligen kan man inte kalla det illa researchad bara dåligt vinklad.
Som du säger så ändrar det sig från 1400-talet och framåt. Därmed innebär det att de flesta medeltidsskildringar som tar upp det är illa researchade. :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Good point, de flesta fantasyskildringar brukar ju ligga lite före 1400-talet i tid. Oftast.




/Poseur
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Wow, vilken fart det blev i tråden! Mycket intressanta idéer. Jag kommer nog att försöka hålla de politiska delarna relativt simpla och inte blanda in för många kulturer och länder då jag inte är överdrivet påläst, dessutom är RP inte särskilt politiskt medvetna, de är relativt jordnära personer som inte riktigt bryr sig om alla politiska detaljer. Det är nämligen så att halva gruppen inte har en aning om mundana och därför vill jag inte förvirra dem med namn och relationer. Jag funderar på att Drunok med sitt goda jordbruk på något sätt lyckats förhandla sig till extra tid (tack vare deras skicklige ledare som det står om) som gett dem möjligheten att rusta och bli någon form av motstånds stad ditt otroende dras. Dessutom funderar jag på att blanda in vampyrerna i drunok som nämns i GM. De kanske på något sätt skyddar landet i utbyte mot blod etc. Sunarialliansen står starka tillsammans med Drunok, många av de andra alvstammarna som vägrat gå med i Daak tron har slaktats och Sunarialliansen vill hämnas dem. Cirefalien har förfallit men deras flotta lever kvar i form av rebellalliansen "DE FRIA VINDARNA". Dessa dominerar fortfarande haven.

jargiens bundsvänner Consaber är i krig med Thalamur och håller på att vinna den fronten. Dock har jargien problem med ökenfolket..

Jag gillar även inkarnationen i Daak och en form av elit organisation i Daak. Många andra bra idéer med :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
My point. I protestantismens högborg Sverige verkar vi gärna vilja tro att allt dåligt i kristendomens historia är katolskt.
Kyrkan över huvud taget hade inte så mycket med det hela att göra annat än att bistå med den teologiska bakgrunden till att avtal med Satan var dåligt. Över 90 % av alla dödsdomar mot häxor avgjordes i civila domstolar (även om den lokale prästen kunde göra sitt till om han ville). Det finns också flera exempel på präster som öppet motsatt det hela.

I övrigt tror jag både katoliker och protestanter gjorde bra ifrån sig när det gäller häxorna: katolikerna var först (första halvan av 1400-talet), men jag tror Sverige har världsrekord i flest avrättade häxor en gång (71 st: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocesserna_i_Tors%C3%A5ker).

Som kuriosa kan nämnas att den för-/tidigmedeltida kyrkan hävdade att konceptet häxeri över huvud taget var dumma, hedniska vidskepligheter som rättrogna inte skulle låta sig luras av.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Har läst på mer om Daak och mundana och strukit en del gamla idéer jag haft och tagit en del från forumet (b la. några av de världskrigsinspirerade :gremsmile: ). Jag vill få åtminstonde en stor del av kampanjen att löpa ut på att de måste söka upp de få magiker som inte har dödats än av häxjägarna (Från Daak). Och att de på något sätt hamnar i direkt konkurrans med häxjägarna och måste hitta deras olika svag punkter, sedan möter de sakta häxjägare av högre rang och börjar rädda mäktigare magiker.

Jag ser det som att det roliga blir att resa världen runt och följa rykten för att hitta dessa magiker. Dessutom den konstanta kuk-mätar tävlingen med Häxjägarna (de gillar sånt). Dessutom blir kampanjen väldigt öppen då och man kan byta spelledare ibland :gremsmile: Dessutom tänkte jag blanda in en del färggranna karaktärer som häxjägare med konstiga beteenden ( á la manga).

Så...varför söker de magiker? Och hur "bra" bör dessa häxjägare vara (i stigande ordning). Alltså, hur kan man balansera dem för en RP på 4-5 pers där några skapat faraktärer med regler för höga GE (4 T6 där man tar de 3 bästa) och några med normala regler. I princip alla karaktärer är stridsorienterade (även om vissa valt lite udda kombinationer..).

Vore väldigt tacksam för lite tips :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Daak och Jargien tar över (ot)

(vars militärmakt, olikt de andra här, faktiskt vore en utmaning för Jargien att besegra eftersom, well, det är jag som skrivit den...)
Nähä! Min miltärmakt är bättre än din militärmakt sådetså!!!

:gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Daak och Jargien tar över (ot)

well, givet att Jargien är modellerat efter romarriket, dvs krigföring modell 50 f.vt, och Mûhad efter Timuriderna, dvs krigföring modell 1400 e.vt, så tror jag rentav man kunnat hävda att Jargien inte hade haft en chans i helvete, typ...

givetvis förutsatt att man tar vad som står ang. Jargien i "Krigsherren" på allvar, då. :gremsuck:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Re: Daak och Jargien tar över (ot)

Hmm, jag har återigen tänkt om. Ni måste veta att jag inte är en väldigt påläst eonist. Jag har en kort (om en intesiv) rollspelskarriär bakom mig och har inte hunnit läsa in mig så mycket i eons värld. Vad jag funderar på att göra för att inte förändra för mycket av den underbara EON världen är att backa några år. Jargien har inte gått ut i strid än, de håller på att rusta (på mystiskt sätt). Rollpersonerna märker på något sätt att Häxjägarna är i full expansion och håller på att resa runt och döda magiker (jag kommer att behålla den biten av uppdraget som jag skrev i förra inlägget). De ha dödat stora mängder magiker i hemlighet och det finns inte många kvar. Detta var på något sätt en förberedelse inför att Daak ska uppstå fysiskt. Kanske är det även därför de förbjuder magi, de kan ha hittat en gammal skrift som säger att Malgoarh (som enligt skriften är en motvikt mot Daak) drar energi från utnytjandet av aspekter ist. för att fra den från troende som ala andra lever han alltså på antitroendet av Daak och brytandet mot deras (enligt skriften) heligast lag, som förbjuder magi.
 
Top