Nekromanti Daak, Ljusbringaren och Mörkret (Spoiler)

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag satt och läste i Religioner: Gudars Kamp idag och hittade något intressant...

Enligt Daaks heliga bok skapades världen (3^3)^3 = 19.683 år före reningen (år 0).

Startåret i Eon är 2967... jämför detta mot att det är år 9.999 av den nuvarande eonen så får vi:
9.999-2967-19.683 = -12 651. Det här innebär att Daak skapade världen under det som var förförra eonen. Denna Eon är känd som "Ljusets" eon, vilket rimmar gott med Ljusbringaren i Daaks mytologi.

Är det bara jag som övertolkar, eller har jag sprungit på något som faktiskt är väl genomtänkt? Det nämns också att Daak fört två kamper mot Ondskan tidigare... det är ju faktiskt TVÅ mörker sedan att han skapade världen (i.e. han själv skapades)...
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Oou... Bra där! inte för att jag kommer kontrollera dina siffror, så litar bara på att du har koll. Ger lite mer djup till Daak tycker jag. Spontan tanke är dock en om Ahriman, förgöraren. Förstärker en teori jag har om att han är den riktiga "kungen" av mörkret med nio stycken prinsar som slåss under honom som hans generaler. Tänker alltså på Daaks svurna fiende och motpol, Antimon/Malgoar. Om man vill vinkla det så att det är två ganska starka läger som står mot varandra i Mörkret, så är det ju riktigt användbart. Behöver inte alltid ha varit så, något som kan ha uppstått när de två motpolerna inträdde i Mundana under förförra eonen. Eller så har nåt snille misstolkat nån text som att det var då världen skapades. Eller liknande. Hur som helst... Bra där!
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
jjjohan said:
ojojoj, skrev samtidigt som jag tänkte... Did I make sense?
jadå :gremsmile: jag skulle bara vilja veta ifall att folk har hittat något annat som stödjer detta, eller hur detta påverkar världen. Människorna uppstod ju förra Eonen... vad tusan för varelse dyrkade daak förförra eonen?
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Människorna är som jag minns det en tämligen ny ras i mundana, det kan vara så att Daak faktiskt är kopplad till människorna, och altså en av de nyare gudarna. Härav kan myten om att 'daak skapade världen' vara en feltolkning eller medvetet fabricerad historia av mediatränade propaganda-profeter, för att locka tillbedjare, men det hindrar ju inte att Daak som fenomen och Gud faktiskt uppstod eller iallafall tilltog i styrka, i samband med människornas uppkomst.
 
Top