Nekromanti DA Vampire.

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Då diverse kampanjer inte har blivit av och andra är uppskjutna pga folks flytt så har jag givetvis börjat planera en ny kampanj denna gång i DA:Vampire.

Men såsom många förmodligen före mig har gjort så har jag lagt handlingens början långt före AD1230 som är officiellt. Utan handlingen börjar i den bördiga halvmånen ca780BC och kommer spela sig igenom historien för karaktärerna och spelarna inblandade.

Jag är sågott som klar med historian tidigare och det mesta som kommer ske och hända, men en stor sak listar jag inte ut.

Vem/vilka vampyrer/anda övernaturliga styr det persiska riket närväl det upstår och under sin storhetstid?
Jag har flera spekulanter till detta men jag skulle vilja veta om ni vet officielt eller helt enkelt vad ni tycker?

Tackar
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag tror det blir till att leta i Jerusalem by Nihgt, Constantinopel by Night och se efter om du finner någon/några SLPs som kommer från trakten du ska förlägga din kampanj.

Veil of night kanske kan vara värt att kolla upp också !
 

Trollkjeft

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
23
Location
Göteborg
Låter spännande. Det är inte så att du skall förlägga den online på ett forum någonstans? Blev mäkta sugen på lite hardcore DA Vampire nu...
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
jaaa.. saknar verkligen DA vampire.. i WoD 1.0.. =)

Men lär ju vara en blandning av ventrue, La Sombra, Torries som styr o ställer.. med brujah som rådisar.. mummys är väl inte så stor makt att de regerar likt vamparna, ej heller werewolves.

Det lär ju finnas en o annan mage..

Och nu sitter jag inte med mina böcker men vad jag minns så har de inte namngivit några vampar som styrde o ställde under persiska rikets storhets tid.. =)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
nkari said:
Och nu sitter jag inte med mina böcker men vad jag minns så har de inte namngivit några vampar som styrde o ställde under persiska rikets storhets tid.. =)
Snackar vi WoD 1 eller 2?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vi pratar givetvis old world of darkness och i dark ages: vampire settingen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är alltså det achaemenidiska perserriket vi talar om, right?

Nu kan jag bara utgå från gamla WoD, så det är vad jag kommer att göra.

De orientaliska kainiterna som beskrivs i tex Veil of Night och Cairo by Night har generellt ett starkt islamskt tema, men deras traditioner lär ju ha sina rötter långt innan islam. Vi har många karaktärer i båda modulerna som är långt äldre än islam, och åtminstone en - Annazir, Elder of Damascus, som tycks embrejsad i krokarna av Khorasan runt 1200 f.vt. Det finns också en cappadocian nämnd vid namn i Transylvania by Night som heter 'Kyros of Antioch' - Antiokia ligger förvisso i Levanten, men lär bitvis ha tillhört achaemenidernas domäner, och Kyros är ju ett fornpersiskt namn.

Veil of Night är i övrigt sorgligt fåordig om Persien, dock. Detsamma gäller Constantinople by Night. Och typ WWs produktion överhuvudtaget, slår det mig - de har drösvis med slp:er som härstammar från det antika tvåflodslandet, men knappt en enda snubbe från fornpersien vad jag kan se.

Det -kan- ju ha sin förklaring, förstås...Persien ligger ju lite i gränslandet mot Wan Kueis domäner. Det finns en kätterska dharma beskriven i KotE Companion och Heresies of the Way, 'The Tempest of Inward Focus', som bitvis känns lite zoroastrisk. Jag skulle inte utesluta att det kan ha funnits många Wan Kuei i Perserriket i antik tid. Jag skulle så ha kört på det - det var kainiter och annat bös som sedermera drev dem längre och längre österut under historien.

Sedan ska man inte glömma magikerna...nu har jag tyvärr glömt Sorcerer's Crusade hos en polare, men finns där inte nån fraktion med orientalistiskt tema?

Nu har jag som sagt ingen koll öht på nya WoD, men man tycker annars att det kanske borde hintas något om Achaemeniderna och Persien i Requiem for Rome eller vad det heter? Kanske värt att spana in, även om det utspelar sig några hundra år för sent?

- Ymir, researchade lite snabbt
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Poseur said:
Vi pratar givetvis old world of darkness och i dark ages: vampire settingen.
Jamen då är det väl bara att kika i den gamla genealogyn som finns överallt på nätet. Alla vampar som var embraced på den tiden kan du ju använda dig av. De som redan var gamla är väl den världens powerplayers.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Haken med den genealogin är att den inte är uppdaterad för sentida moduler, som tex Mexico City by Night, Cairo by Night, Lair of the Hidden och Veil of Night, så en massa mer eller mindre intressanta och betydelsefulla karaktärer saknas. Jag och Exterus har jobbat på att fixa det problemet, men det har inte blivit så mycket av det hittils...vi hade fixat alla Tzimisce, kappadokier och setiter, men sedan kraschade servern...

- Ymir, kanske kan bifoga en länk senare dock, tror Ventrue är fixade'

EDIT: här är länken: http://wiki.exterus.se/index.php/Genealogy

Jag kommer nog sätta mig och fixa kappadokierna ikväll.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Nja, det finns en slags genealogy, den med värden på vampar, som innefattar även VoN och Cairo. Kan skicka den till dig på nåt sätt om du vill.

Har även själv jobbat på en KOMPLETT genealogi själv, men det var ett sjukt tidskrävande projekt som liksom kom av sig när jag slutade spelleda Vampire och det blev WoD2-tramset.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Jättesnabbt OT! Hoppas det är okej. Såg att det handlar om vampyrer, så det kanske inte är överdrivet OT ändå..
"porphyric hemophilia", någon som vet vad det har för innebörd?
 
Top