Nekromanti D6E och YN

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Har inte hunnit satt mig in i D6E ännu men så mycket som att förbättring genom levlar eller yrkesnivåer är ersatta har jag hajat.

Vad jag då funderar på är om det fortfarande går att använda det gamla förbättringssystemet med YN till de övriga nya reglerna. Eller är det tvärkört?

Någon som tror eller vet?
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Med en del tweakande går det kanske. Men då får du skapa nya tabeller för de 34 yrken som beskrivs i D6E, eller dela in de olika yrkena under något av yrkena i grundreglerna.
Mitt råd är att du provar de regler utan YN som presenteras i D6E, du kanske gillar dem.
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Naah, då får det vara.

Är ganska övertygad om att jag kommer att gilla de nya reglerna bättre. DOD6 känns litet magert. Ville bara ha kvar levelsystemet.

Tackar ändå.
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Så det finns inte något stöd för YN till de nya yrkena alls då eller ?? (har inte läst boken men gänget :gremsmile: har den så jag kommer nog snart få läsa den).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Jag håller med, tvärtemot de flesta andra så är jag förtjust i yrkesnivåerna, mina spelare också. Men det finns mycket bra i D6E rent inspirationsmässigt. Tyvärr känns det som att man måste använda ALLA eller INGA av de nya reglerna. Det går inte riktigt att kombinera det man tycker är bra i D6E med det man gillade i grundreglerna imho.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det enda stället du möter YN är vid besvärjelser och religiösa färdigheter, där ett FV motsvarar en kunskapsnivå som också motsvarar en YN.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett förslag för YN i D6E

Om det är så, gör en allmän tabell för yrkesnivåer. Vid ett antal ÄP stiger man en yrkenivå och får sina Färdighetspoäng istället för att använda de nya reglerna för erfarenhet. Det enda Yrkesnivåerna i så fall gör är att bestämma när man får sina Färdighetspoäng.
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Re: Ett förslag för YN i D6E

Jag har börjat bläddra i boken men varför inte höra sig för på forumet.

Om man tar de nya yrkena och passar in dem i närmast motsvarande yrke i grundboken. Då får man ändå variation på hur mycket ÄP som behövs för att gå upp en YN och erhålla färdighetspoängen. Kanske går det fortfarande att använda färdigheterna kroppsbyggnad och vitnerlära för att öka KP och SPI.
Vad skär sig då med magi, böner och allt annat? Något måste det ju vara.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett förslag för YN i D6E

Att ett FV i en av de fyra viktiga färdigheterna motsvarar en kunskapsnivå, och denna motsvarar en yrkesnivå när det gäller att kasta besvärjelser. Detta innebär att rollpersonens Yrkesnivå i sig inte kommer att påverka hur kraftiga besvärjelser han kan kasta, om man använder de nya reglerna för magi.
 
Top