Nekromanti D6E, Första intryck.

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Snygg bok, suveräna illustrationer, mycket trevlig information om de olika spelbara raserna och deras "sub-races". Stor frihet att skapa sin rollperson, allt baseras på färdigheter och systemet är slutligen så magnifikt trevligt som det borde ha varit från början. De som gillar Trudvang men inte använder DoD6 på grund av reglerna (främst yrkesnivåer) kan nu lugnt göra ett byte till DoD6 + D6E :gremsmile:

Vid sidan av Jorges Bestiarium får jag nog säga att detta är den snyggaste och mest välgjorda svenska rollspelsprodukt de senaste åren.

Jag vill dock poängtera att detta endast är mitt första intryck.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Snygg bok, suveräna illustrationer, mycket trevlig information om de olika spelbara raserna och deras "sub-races"."

Sub-races? Va? Kan du ge exempel, vad är nytt nu då? Olika sorters alver eller människor eller vad? Nyfiken.


Storuggla, hoar
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Subraces (folkslag)

Bland människorna finns det olika folkslag (Stormländare, Tronländare, Hanir m.fl.). Rent regeltekniskt får dessa 10 FV att sätta ut på några utvalda färdighter, som är typiska för just dem (kultur och miljö påverkar ju vad som anses som allmänbildning). Till detta kommer texter om var de lever, vad de livnär sig på, deras historia m.m. De andra raserna delas också in i underklasser och fungerar på samma sätt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
w00t!!

Wowsa! Det låter verkligen skithäftigt! Vem vet, kanske börjar vi spela lite DoD igen..

Förresten, det är lite tragiskt att komma tillbaka till DoDforumet och finna det en bruten spillra av sitt forna <strike>jag</strike>.. själv
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter ju trevligt !!

Hmmm !
Jag kan ju säga at jag lir bara mer & mer sugen på att köpa DoD6, fast nog så tänkte jag köpa DoD6 expert..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Har det kommit ut än om inte när kommer det att hamna i affärerna? Är reglerna helt fristående eller är man tvungen att också äga gamla DoD 6 för att kunna spela?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Har det kommit ut än om inte när kommer det att hamna i affärerna? Är reglerna helt fristående eller är man tvungen att också äga gamla DoD 6 för att kunna spela?
Jo, du hittar det i affärerna (vet finnen :gremgrin: ). Tyvärr är det inte fristående utan kräver grundreglerna. Priset är 255kr för knappa hundra sidor, men det verkar vara väl spenderade pengar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad exakt är det som är nytt för utom att levlarna saknas? Vad har man ersatt dem med? Påminner systemet mer om det ursprungliga DoD eller?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nu har jag inte boken, så jag kan inte svara helt sanningsenligt, men detta är vad jag vet:
- Stridssystemet är nytt, och det är mer flexibelt. Man väljer innan varje SR hur man fördelar sin SK.
- Nya raser och yrken.
- Nån slags alkemisektion.
- Levelsystemet är borttaget till förmån för successivt förbättrande.
- Grundegenskaperna kan numera höjas.
- En hel dle till som jag har glömt bort, men fascinerats av och därför tänker inhandla DoD6E så fort jag kommer ut ur militären :gremwink:

/BD, börjar bli trött nu.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: D6E, Det andra intrycket.

Trots att man har återgått till färdighetsdrivet system har reglerna för de olika färdigheterna drabbats av regel- och tabellmani. För många färdigheter kommer man att få bläddra fram färdigheten då man skapar rollpersonen, samt då man ska använda den, endast för att kolla upp modifikationer eller regler som lätt slinter ur minnet. De har lämnat den ganska regellätta nivå som DoD i tidigare versioner har hållt sig till.

Anpassningen att FV i färdigheter reglerar de saker som tidigare reglerades av yrkesfärdigheter känns väldigt krystade, och det hade varit bättre om besvärjelser, böner etc. hade anpassats till det nya systemet utan yrkesnivåer, och varit inkluderade i regelboken.

För att slutligen nämna något positivt - De har blivit lite bättre på att korrekturläsa, även om en hel del meningsbyggnadsfel och saknade ord kan hittas.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag tycker att det verkar helt ok. Fast jag måste ju säga att jag hellre sett en komplett regelbok så att man kan slänga den gamla som enligt mig är rätt kass (innehållsmässigt alltså). Något jag verkligen gillar med riotminds är att de alltid har en extrem "fysisk" kvalitet. Varenda modul de gett ut hittils har varit inbunden med tråd. Till och med det första äventyret på runt 50 sidor. Detta gör att det håller mycket bättre. Dessutom så är layouten skickligt gjord. Det är inte många spel idag där textraderna linjerar i mellan spalterna (jag kan bara komma på två: nya Mutant och nya LOTR).

För att återgå till D6E så måste jag säga att jag absolut skulle vilja spela det. Reglerna mycket bättre än de gamla. Om jag ska säga något negativt så är det kanske att det är rätt knöliga förklaringar på sina ställen och att det är svårt att veta hur allt hänger ihop med grundreglerna.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag på det hela är nöjd med produkten, framförallt med kvaliteten och layouten, och förmodligen kommer att spela det så fort jag hittar några spelare i SUNDSVALL (det sista var en liten hint till alla spelare i Sundsvall som vill ha någon att spela D6E med).

Willie
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Jag gillar verkligen känslan i boken, det känns som vanligt som om arvet från gamla DoD (undantaget Catastrophia) förvaltas på ett jättebra sätt. Jag kände instinktivt att spelglädjen kommer att öka en hel del med det nya systemet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

"- Stridssystemet är nytt, och det är mer flexibelt. Man väljer innan varje SR hur man fördelar sin SK. "

Men va? Nej! Argh! Jag kan se det framför mig, mina spelare sitt där och villl spöa fikonen ur Thorulf Tvenäsas hejdukar och så i början av varje SR: "öööh, tre på parering två, fyra på attack ett..." och så vidare ad nauseum. Det kommer ju sakta ner farten något hemskt, tror jag... eller kommer det? Någon som har boken som kan berätta?


Storuggla, veliga spelare
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

Om du så vill finns det plats för att placera ut SK i olika "stridstaktiker" på rollformuläret (ladda ned det och se själv). Då behöver de endast välja vilken stridstaktik de ska köra på i den ronden. Eller så använder du helt enkelt det gamla systemet med fasta FVn i kombination med det nya systemet. Det finns inget som hindrar det, tvärtom så är det fullt möjligt.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Re: D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

Stridsstystemet tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Vi började med det idag faktiskt och det flöt på perfekt. Visserligen var det bara tre rollpersoner och alla var ganska koncentrerade under just den striden. Det känns mycket bättre än det tidigare (vilken för en del kräsna kanske inte säger så mycket).

Det konstiga tycker jag är precis det att man får välja exakt hur mycket. Nuförtiden används inte bara SK från grundegenskaperna utan också från tex färdigheten "stickvapensteknik" Plus att man kan lägga på sköldteknik. Det är alltså inga problem att att ha runt 25 "poäng" att sätta ut väldigt tidigt som rollperson. Och med detta har man ju en attack på 5 och en nästan garanterat lyckad parering på 20. Känns nästan lite för bra tycker jag.

Det är åtminstone så jag förstått det.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Re: D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

Och med detta har man ju en attack på 5 och en nästan garanterat lyckad parering på 20. Känns nästan lite för bra tycker jag.



Men sen är det ju så att om man skall höja mer än 14 så
kostar det de dubbla.
Jag tycker att D6E är en bra invenstering och om man kunde klaga på dod innan kan man inte det nu.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

Jag hoppas ni inte har missat att FV i Vapenteknik färdigheter lyder under reglerna för multiplar precis som alla andra FVn.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Re: D6E - Stridssystemet? Nej! Argh!

Men sen är det ju så att om man skall höja mer än 14 så
kostar det de dubbla.
Det hade jag missat... det förändrar väl det hela något men jag tycker fortfarande att man springer runt med för mycket TSK från början.


Jag hoppas ni inte har missat att FV i Vapenteknik färdigheter lyder under reglerna för multiplar precis som alla andra FVn.
Nix. Räkna med att en inte alltför superbra krigare börjar med 15 i SK-grund. Det är inte särskilt svårt att då höja 5 i FV Vapenteknik. Vi är nu uppe i 20 TSK utan att ha jobbat särskilt hårt. Och när man börjar lägga på sköldteknik... Det blir mycket.

Sedan kan man ju hålla med om att nu, när nästan alla har så mycket TSK, så kanske det blir jämnt ändå...
 
Top