Nekromanti d20

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom jag ändå inte kan sova så försöker jag svara:
(om jag har fel så får jag skylla på att jag är trött)

Normalt så är det copyright på alla rollspel och en utomstående som försöker släppa egenproducerat material till någon annans rollspel blir stämd upp över öronen.

År 2000 släppte Wizards of the Coast "Dungeons and Dragons 3rd Edition" (DnD3E).

I samband med detta så sa de att andra fick tillverka produkter till spelet, utan att bli stämda.

Dessa produkter kan delas in i 3 grupper:

1) De produkter som har "Dungeons and Dragons"-logon.
Vill man ge ut en sån produkt måste man betala licenspengar till wizards.

2) De produkter som har d20-logon.
Vill man ge ut en sån produkt så måste man också ha en sida med "Open Game License 1.0a" (OGL) och skriva på baksidan att produkten inte går att använda utan de 3 Core-böckerna: Players Handbook (PH), Dungeon Masters Guide (DMG) och Monster Manual (MM).
Man måste också tala om vilka delar av det egna materialet som är fritt och vilka delar som är copyrightskyddade.
Talar man om att vissa delar är fria så får andra tillverkare använda detta material i sina egna produkter.

3) Produkter som inte har någon logo.
Vill man ge ut en sån produkt måste man fortfarande ha med OGL, men man behöver inte nämna något om PH/DMG/MM.

När du frågar om d20 är gratis så tror jag du tänker på System Reference Document (SRD).

SRDn innehåller allt som Wizards släppt fritt, dvs "det mesta" av PH/MM/DMG.
Eftersom jag säger "det mesta" så betyder det att det finns material som INTE är släppt, bl.a.:
- Man får inte återanvända bilderna från böckerna, även om jag har för mig att de finns för nedladdning på Wizards hemsida.
- Man får inte återge något av xp-systemet.
Eftersom det är xp-systemet som beskriver hur man blir bättre och avancerar i spelet så "tvingar" det spelare till att köpa grundböckerna.
(jag skulle kunna beskriva hela xp-systemet på ett par rader, men då kommer Wizards advokater och biter mig i tårna)
- Vissa monster får inte användas:
Några av de ballaste monsterna som t.ex. Beholder, Mindflayer coh Yuan-Ti får inte användas.
- Vissa namn, som t.ex. Mordenkainen och Vecna, får inte användas.

OGLn och SRDn går att ladda ner från Wizards hemsida och i dagsläget så innehåller den även material från Psionics Handbook och d20 Modern, gå till http://www.wizards.com/D20/main.asp?x=welcome,3 och kolla i kolumnen till höger så hittar du både OGL och SRD.
 
Top