Det ena utesluter inte det andra
Det slog mig att de flesta kanske inte tänker så mycket på att spelet de skriver faktiskt är ett varumärke och att om de vill ha en plats i solen så måste spelet marknadsföras. Särprägel är i detta läge ett måste, att sälla sig till en skara som marknadsför sig under någon annans varumärke (dvs d20 licensen) är sett ur det perspektivet en dålig ide.
Sammantaget kan man fråga sig om man överhuvudtaget bör använda sig av ett upplägg som d20/OGL. Om det ändå är det visuella som säljer och om det är så att om man vill ha en plats i solen så måste man vara särpräglad då fyller d20/OGL konceptet kanppast någon funktion. Har man lyckas fånga en kundkrets så är det ju i alla lägen bättre att ha full kontroll på produkten.
Det ena utesluter inte det andra. Det går att använda sig av plattformen d20, och av det varumärket, för att bygga ett eget varumärke som är framgångsrikt, genom att göra särpräglade produkter. Green Ronin är ett lysande exempel, liksom Sword&Sorcery och Necromancer Games.
Och det är inte endast det visuella som säljer. Om du har en snygg och bra produkt som är d20, och en snygg och bra produkt som inte är det, kommer den snygga d20-produkten sälja bäst... i USA. Så systemet spelar roll för försäljningen. Eller, etablerad marknad spelar roll och d20 har den största etablerade marknaden i USA. I Sverige är det annorlunda, då DoD och Eon har marknanden.
För det är det som gör den här diskussionen lite bisarr. I Sverige är inte d20 den juggernaut den är i USA, och därför finns det färre anledningar att använda just d20-systemet och d20-loggan för inhemska spel. Det finns anledningar, till exempel att man slipper bygga helt från grunden och att man har en uppsjö av olika regelvarianter att välja mellan, och om man gillar systemet kan man ju lika gärna göra nått nytt och roligt av systemet, istället för att lägga 100 timmar på att göra ett system som ändå är nästan likadant som de flesta andra system.
För handen på hjärtat, hur många variationer på rollspelssystem finns det? Behöver vi verkligen ett till system, med ytterligare sex grundegenskaper som heter Muskler, Smarthet, Koordination, Utseende, Friskhet och Magisk kraft? Behöver vi verkligen ett till system med färdigheter? Och HP? Allt det där finns redan i BRP, d20 och så vidare.
Så för mig är frågan också varför man överhuvudtaget ska hitta på ett nytt system, som ändå är obT6 i förklädnad, eller BRP i hatt, eller d20 i klänning?
M.