Nekromanti D20 vs D6 - fördelar och nackdelar?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag tror mig ha sett en hel del av D6-systemet när jag spelade gamla Star Wars-rollspelet, för det var såvitt jag vet West End Games utgåva, men D20 har jag inte sett något av.

Vilka fördelar och nackdelar har dessa system jämfört med varandra? Är D6 att föredra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det beror på din spelledarstil.

d6 är en grundregel och en massa "wing it". Är du mer för en mer improviserad spelledarstil där du inte känner för att bläddra i tonvis med regler eller lära dig dem utantill, utan mer för att swischa ihop något som fungerar för tillfället, då är d6 ypperligt.

d20, å andra sidan, är en grundregel och en satans massa undantag (det står till och med i D&D4 PHB), och ger en mer spel-spelig stil, där man får göra taktiska avvägningar med de resurser man har. Gillar du att sätta dina spelare på prov i spelutmaningar så är d20 ditt val.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Tycker d20 inte är lika flexibelt och lite mer fokuserat på siffror men d6 har inte levels vad jag minns så det är upp till vad du tycker är viktigast.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Och sen är det väl även så att i D20-systemet "levvlar" man, medan man i D6-systemet förbättrar sig bit för bit med erfarenhetspoäng? Ett lite friare och mer flexibelt system, som jag uppfattar det. D20 är mer "styrt", eller hur?
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, jag har ju spelat med D6 och några varianter av det, en kompis "lånade" det ursprungliga D6-systemet och sedan började vår spelgrupp gemensamt att vidareutveckla det systemet till att bli lite bättre (enligt vårt tycke då).

Men då jag inte har någon erfarenhet av D20 så har jag inte så mycket att jämföra med.
 
Top