Re: Tyvärr behöver de inte vinna
Det funkade ju för WOTC för en sisådär 10 år sedan.
WOTC blev stämda av Palladium för att de hade med konverteringsinstruktioner till just Palladium i sin The Primal Order (tillsammans med konverteringsinstruktioner till 10-20 andra spel inklusive AD&D - TSR var inte heller så glada, men nöjde sig med att de tog bort dem i andra tryckningen). Under tiden denna stämning pågick så blev WOTCs chef Peter Adkison kontaktad av en matematiker som hette Richard Garfield som hade en idé till ett coolt brädspel där man programmerade robotar som åkte omkring i en fabrik och försökte ta kål på varandra.
Peter tyckte dock att det skulle bli lite dyrt, men att det var en rätt cool idé. Hade Garfield kanske några andra bra idéer med lägre startkostnad? Jo, han hade ju funderat lite på ett kortspel med fantasytema, som funkade lite som baseballkort i att man samlade på sig kort och byggde upp en lek av dem. Det skulle nog kunna bli rätt skoj, så kunde folk spela med varandra medan de väntade på att folk skulle komma till rollspelskvällarna, eller på att nästa grej på konventet skulle starta.
Men, nu var det ju det här problemet med stämningen. Om WOTC förlorade skulle Palladium suga ut massvis med pengar ur dem, pengar som de inte hade, och då skulle säkert Palladium roffa åt sig det där kortspelet i stället. Så, WOTC knoppade av Garfield Games som fick börja med att ge ut Magic.