D20 regerar - eller?

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Hej rollspelsvänner,

det finns en del fantasyrollspel utanför D20 -spektrumet som säljer bra eller i några fall riktigt bra. Men det är i alla fall mitt intryck att ska man sälja med fina resultat så är det D20 och levels inom fantasy som gäller som spelmekanik (OGL). Inom parantes sagt: Vet att det är en tuff marknad generellt. Eller vad tror ni om D20:s dominans? Det finns så många bra produkter från 80- och 90-tal inom fantasy D100 i olika inkarnationer, men de skulle i några fall behöva bli "upphottade" med ny layout och nya settings för att med den äran glida in i 2020-talet. Då tror jag - möjligen - att fantasy D100 skulle kunna hämta igen en del förlorad mark idag 2020. Be mig inte exemplifiera vilka D100-spel som jag menar, där en ny make-up vad gäller setting och layout inte skulle skada; det är ändå bara min subjektiva åsikt som får stå för mig. Med det sagt: Jag tror att det finns åtskilliga RPG-produkter från 80-talet som skulle kunna få en ny publik med nya settingar och uppdaterad layout.

Mvh,
Cara250
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag gissar att du syftar på skillnaden BRP vs DND snarare än själva tärningarna?

Just den grejen med spel från 80/90-talet som blir "upphottade" händer ju hela tiden nu med gammal BRP som exempelvis Kult, Mutant, Drakar & Demoner, etc som får uppföljare och kloner. Ibland slängs BRP-motorn ut, ibland blir den kvar, men jag har svårt att se att det är regelmotorerna som är deras selling points, snarare varumärke som är viktigt.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Det finns spel som inte har D20 som motor som säljer ganska bra. Eftersom du specificerade fantasy skulle jag säga Forbidden Lands och även Trudvang Chronicles, det senare har ju fått ett otroligt erkännande utomlands jämfört med i Sverige.

Jag tror att D20:s dominans till största delen beror på att i Amerika är rollspel för många synonymt med DnD. Många säger inte: Jo, jag är sugen på att testa rollspel, utan man säger: jag är sugen på DnD.

Personligen förstår jag inte tjusningen med D20 över huvud taget. Dels systemet med levels, svårighetsgrad (som finns i många andra regler) och den vikt som läggs vid stridsbaserade regler. Delar av det sistnämnda är säkert mer DnD/Pathfinder än bara D20 men jag upplever detta fokus även i Star Wars D20.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Ser att du är en ny användare. D20/BRP diskussioner på detta forum är tyvärr aldrig objektiva. I sverige finns ett enormt lillebrorskomplex mot D20. Och en enorm oförståelse och okunskap om andra sätt att spela rollspel.
själv tycker jag jämförelser mellan spelsystem är relativt ointressanta.
det sagt så är det klart att det finns utrymme för att återuppliva en mängd roliga spel från förr - men det har, enligt mig, väldigt lite att göra med spelsystem.

Jag tycker man bör göra nya fräscha spelsystem istället för att ta gamla urusla system. Men ibland kanske man vill ha lite nostalgi...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Brynjard;n341622 said:
den vikt som läggs vid stridsbaserade regler.
Dom reglerna är ju "pistolerna på förhandlingsbordet"… vi hoppas kunna ta oss igenom kvällen utan att behöva använda dom, men när vi väl behöver ta till dom, ja då vill vi att dom fungerar perfekt. Samma sak med regler för svält, utmattning, sjukdomar och andra faror.

Spelet har tre pelare: social interaktion, upptäckande, och faror.

Men det behövs ingen regel för att säga saker eller för att kolla i lådor och på väggar. I vår nya kampanj har det varit 1 strid hittills (ska köra tredje mötet imorgon) och den var över på 5 minuter. En rollperson dog så då var det ju rätt viktigt att det gick rätt till. Resterande tiden använde vi inte några regler. För spelarna. Eller jo jag har för mig att det var en som lade en magi för att trolla fram en tam papegoja [egentligen en sorts vind-elementar] som heter Tufa. Några spelledarpersoner har också använt magier. Offscreen men jag har räknat varje slott.

Jag som DM har åtagit mig att följa en massa regler såsom dom tre nivåerna av sanning, ingen papper efter att ha sett sten osv osv. Men det är inte något som kommer ivägen när vi väl kör.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
D&D är kung internationellt, och det är ett megaglapp mellan dem och andraplatsen. Men med det sagt så är det en väldig variation av system på resten av topplistan: PF och Starfinder är förstås d20, men Fria Ligans spel (inklusive Symbaroum) står sig bra internationellt, Vampire, FFG Star Wars, Numenera, osv är inte alls D20.

BRP är kanske inte jättestort just nu, och inte GURPS heller, men det är absolut inte så att d20-systemet finns i stort och smått längre. Då tror jag att Powered by the Apocalypse har anammats av desto fler spel de senaste åren.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Björn Wärmedal;n341635 said:
D&D är kung internationellt, och det är ett megaglapp mellan dem och andraplatsen
Skulle precis skriva något liknande -- har mindre med tärningen att göra och mer att göra med att D&D helt enkelt är jättestörst och samtidigt råkar ha D20.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ja, det här med tärningstyp är ju (givetvis) en röd sill. Ta t.ex. DoD Expert - också t20baserat.

Dags att någon gör D&D med procentslag!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu har ju ett antal svenska titlar slått ganska bra utomlands så som fria ligans mutant year zero , tales from the loop , forbidden lands och nu senast alien rpg samt även symbaroum och trudvang chronicles och inget av dessa använder d20 .

Sen att DnD/D20 har haft den genomslagskraft det har haft är inte så konstigt i USA bor det miljoner miljoner och åter miljoner människor och för dessa människor är DnD/D20 synonymt med rollspel.

USA hade 2018 en befolkningsmängd på 327'2 miljoner invånare så om 10% av befolkningen där spelade rollspel så skulle det innebära att 32 miljoner personer spelade rollspel ergo DnD/D20 . Så utgår man ifrån 10% så är det alltså 32 miljoner individer som köper DnD produkter och spelar DnD bara i USA även om det så bara var 1% så skulle det bli 3'2 miljoner individer som spelar DnD

Sen har DnD marknadsförts hårdare och på ett annat sätt än europeiska rollspel , DnD hade en saturday morning cartoon , 2-3 om än usla hollywoodfilmer , mängder noveller , bokserier , tvspel , mobilspel , brädspel osv . Kollar du YouTube så är iaf 80% av alla lets play/regel videos , karaktärsskapande osv riktade mot DnD.

Nörd/geek kändisar så som Will wheaton och matt Mercer. Felicia Day med flera spelar DnD på sina YouTube kanaler.


????
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag tolkade trådstarten som att det handlade om d20-systemet, som släppts under Open Game License. Inte den 20-sidiga tärningen :)
 
Top