Nekromanti D20 i Call of Cthulhu/Elric!

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
O ve och fasa!
För att citera en kompis: "Själva BRP´s inre sanctum är attackerat!" Jajamensan, det kunde inte sägas bättre.
Dom ska alltså nu göra D20-versioner av Call och Elric!
Jag tror att D20-terrorväldet kommer att dra ner på sansen i rollspelsvärlden. Dom som är mindre intelligenta rollspelare och som alltid vill hävda sig med nivåer och uttryck som "min pc har mycket högre nivå än din". Det som idag finns inom exempelvis BRP, men också Harnsystemet, med index-tänkande och derivat från grundvärdena såsom t.ex. Sanity och Idea i Call of Cthulhu, är nåt som är heliga kor tycker jag! Ska dom bara försvinna? Och ersättas med förenklade (läs fördummade) regler i D20-version?
Nej,det finns så mycket idioter som bara ska ha hack&slash!
Allt ska bli så fruktansvärt förenklat och nerbantat. Men mindre antal regler betyder inte alltid bättre regelsystem! Call, som funkar så ypperligt bra som det är, ska alltså vridas igenom vansinneskvarnen som heter D20-systemet!
(Jag har som idé att göra en sida på nätet i framtiden som lägger fokuset på BRP och D100-system. Vi får se när det blir av.)
Någon annan som tycker likewise??


Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Jag tror att D20-terrorväldet kommer att dra ner på sansen i rollspelsvärlden. Dom som är mindre intelligenta rollspelare och som alltid vill hävda sig med nivåer och uttryck som "min pc har mycket högre nivå än din".

Det verkar som om både rollspelsvärlden och figurspelen inriktar sig mer och mer på yngre personer, runt 12-14 år... märks på alla förenklingar och bortttagningar av sådant som är "ointressant och krångligt" för den målgruppen... som t ex bakgrundsfluffen i GW-spelen.
Har dock inte testat D20, och tänkter nog inte göra det heller.
Dom ska förresten göra ett StarWars-RPG på D20 oxå om jag minns rätt.... kanske blir bra, vem vet?

Men mindre antal regler betyder inte alltid bättre regelsystem!

Håller med, fast i Eons fall skulle det nog hjälpa :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
wooah, herregud! Må den onde brinna i helvetet!!!

Vi vet faktiskt inte hur spelet ser ut. Kan bli bättre kan bli sämre. Dock tycker jag att det är lite väl "far-fetched" att säga att Call blir ett hack-n-slashspel bara för att man inför D20 systemet. En D20 är förövrigt bara en D100 delat med 5 så mycket skillnad blir det inte.

Nivåer? Kan man säga redan nu i Call om man vill. "Jag har 15% mer än din karaktär." Det har väl iget med system att göra utan personerna som spelar.

Förenklade och fördummade regel, ja det är ju inte så att Call är det mest avancerade spelet just nu.

Nej jag väljer att vänta innan jag häver ut mig så skarp kritik. Vi får lita på att Chaosium vet vad de gör.

/Pär
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ren skär galenskap

Jag tycker att CoC har ett enkelt och effektivt system. Att det skall bli till ett Level system måste vara något av det dummaste som gjorts sedan Riotminds släppte nya Drakar och Demoner (jo det var elakt sagt jag vet.. men så anser jag det vara..). Och CoC riskerar att bli än värre.
Här kommer en 3e levels investigator.. Va?? Vadå Level i CoC.. Nä det är fasansfullt jag håller med.
Oftast brukar man må sämre och sämre (mentalt sett) i CoC men det skulle inte förvåna mig om man får 1d10 extra sanity varje gång man levlade.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tvivlar att spelet blir bättre eftersom det skall införas Level system (vilket jag inte alls tycker passar till CoC).
Kan bara tänka mig vilka bisarra saker som kan ske.
Men som sagt.. Man kanske skall vänta med att utala sig förän spelet kommit ut.
Men jag tror att det suger stenhårt..

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja man undrar varför det inriktas så mycket till yngre spelare. Fast det är väl för att få in nytt blod i genren.
Men vete fasiken om CoC är ett så bra spel för nybörjare.
Reglerna är ju redan enkla så jag tror inte det var därför de ville ändre till d20 systemet.
Men skräckstämningen och rollspelandet kan nog vara svårare för yngre att klämma till med.

Only dead fish float with the stream.
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Inget att oroa sig för

Enligt deras hemsida

I know that many of you will have bad thoughts about this, and we certainly have proceeded cautiously. It is a good deal for Chaosium and holds the real possibility of bringing Lovecraft's vision to more gamers.

This is a one-book deal. WOTC will not publish supplements for this book--we wanted to retain those rights. We felt that this is a great way of approaching a huge portion of the roleplaying market, using the distribution power of WOTC/Hasbro. We also wanted a minimum retail price, since it would do us no good for them to seriously undercut our game.

Med andra ord, Chaosium och WOTC gör ett Call-lite för att locka Magicspelare att börja spela rollspel. De kommer fortfarande göra det gamla hederliga Call.

Jag tycker det låter som en bra deal, fler börja spela, återväxten i hobby säkras.

/Pär
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Inget att oroa sig för

*pust*
Jag är lättat..
Om det är så, ja då är jag lugnt... Om det bara blir ett introduktionsspel och inget mer. Jag trodde de skulle göra alla deras fortsätta moduler till d20 systemet.


Only dead fish float with the stream.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Inget att oroa sig för

Ja, när man ser det så, kanske du har rätt. Men Magic-spelare, är dom verkligen den grupp av spelare som man vill ha in i en seriös rollspelsvärld som CoC??? Jag menar, spelet går ju ut på lite mer än att lägga rätt kort när man träffar på Cthulhu himveryself...

Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Du har helt rätt att spelbolagsvärlden har börjat inrikta sig mer på småglinen, och därefter blir spelen för förenklade. Och det där "bakgrundsfluffet" i WH40K var väldigt jävla synd att det försvann, för det gav liksom spelet dess "själ". Men det åligger gamla spelare i nämnda system att bevara stämningarna till andra yngre spelare.
Hold the torch!

Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"wooah, herregud! Må den onde brinna i helvetet!!!"

Misstänker att Den Onde redan gör det. ;-)

"Vi vet faktiskt inte hur spelet ser ut. Kan bli bättre kan bli sämre. Dock tycker jag att det är lite väl "far-fetched" att säga att Call blir ett hack-n-slashspel bara för att man inför D20 systemet. En D20 är förövrigt bara en D100 delat med 5 så mycket skillnad blir det inte."

Knappast. Vad TSR menar med d20 - systemet är att dumpa över alla stridsregler från D&D3ed och sedan slänga upp ett par extraregler för övriga funktioner. Mao. uselt.

"Nivåer? Kan man säga redan nu i Call om man vill. "Jag har 15% mer än din karaktär." Det har väl iget med system att göra utan personerna som spelar."

Vad sägs om "om någon sover och jag skär halsen av denne så beror skadeeffekten av hur länge jag varit ute och äventyrat"?

"Förenklade och fördummade regel, ja det är ju inte så att Call är det mest avancerade spelet just nu."

Men Call har en bra regelkärna, som fungerar. Detta saknar D&D3.

"Nej jag väljer att vänta innan jag häver ut mig så skarp kritik. Vi får lita på att Chaosium vet vad de gör."

Amen. Till skillnad från Lucasfilm verkar Chaosium vara skärpta...

--
Björn
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Ja man undrar varför det inriktas så mycket till yngre spelare.

Rollspelsindustrin har en hel del fler konkurrenter nu än för tio år sedan... datorer, spelkonsoler, Magic m.m... och de yngre faller antagligen för det som är "ballast" och lättast att lära sig...

Anledningen till att det satsas på yngre är nog att dom spenderar mer pengar... äldre rollspelare har antingen en massa grejer redan, eller så har de insett att man inte behöver alla femtielva modulerna för att spela...

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ja du har nog rätt där... (skrapar möglet från den 36-åriga axeln och visslar med tandgluggarna).

Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
HUR många GÅNGER???

... ska jag behöva säga att d20 sytemet inte innebär levlar!!!?!?!?!?!
d20 systemet är slå en t20 och lägg på en siffra för att komma över ett tal. d20+x jämför med DC... Det är i stort sett allt..

Jag har visserligen ingen aning om det kommer bli levlar i Coc... men det kan lika gärna vara levellöst.. vilket alltså bara skulle bli en förbättring av det något föråldrade BRP...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad sägs om "om någon sover och jag skär halsen av denne så beror skadeeffekten av hur länge jag varit ute och äventyrat"?

nä... det är då ganska stor chans att du dör.. oavsett hur lite i skada du tar..

chrull
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Re: Inget att oroa sig för

Jag vet inte, men jag tror att om man får Magicspelare att börja spela växer de nog också upp. Minns de första gångerna jag spelade Chock på det glada åttiotalet. Vi var fyra tolvåringar, utrustade till tänderna med vapen och spetsiga pålar.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Nivåer? Kan man säga redan nu i Call om man vill. ...

Har du egentligen förstått vad nivåer innebär? Rollfigurens kroppstålighetspoäng ökar, liksom samtliga färdigheter, när man stiger en nivå som en konsekvens av att man lyckas finna dolda ting eller översätta texter och liknande. Han/hon blir alltså automatiskt bättre på saker som rollfiguren aldrig har prövat på. Det är det som är problemet.


...Vi får lita på att Chaosium vet vad de gör.

Av vilket skäl skulle man lita på det då? För den godtrogne kan det nog bli ett grymt uppvaknande.

En tröst är ju att det bara är ett introduktionsspel med syfte att att pumpa in nya köpstarka spelare i hobbyn, även om det innebär att prostituera sig.

Mvh
Jens G
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: HUR många GÅNGER???

Första gången jag hörde det i alla fall. Nåväl hoppas i alla fall att det inte blir ett Levelsystem. Men undrar lite smått varför de skall göra regelboken i D20 systemet om det är den enda ändringen. är folk helt enkelt för dumma för att förstå hur procentsystemet fungerar.

Only dead fish float with the stream.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
För tusan...

Hur många gånger skall det behöva sägas att:

* D20-CoC kommer att vara ett ALTERNATIVT regelsystem, dvs, BRP-varianten kommer fortfarande att tillverkas och säljas. WoTC har INTE köpt rättigheterna till CoC, vad jag vet. Ingen kommer att slå ihjäl dig om du fortsätter spela CoC på samma sätt som du alltid gjort.

* D20-systemet innebär inte automatiskt levels och hit points. Det innebär endast att du ska slå en T20, lägga till modifikationer, och slå över svårighetsgraden. No more, no less. Övriga regler kan variera från spel till spel.

Till sist. Hur f*n kan du hävda att folk som föredrar D&D framför BRP är mindre intelligenta?

(För övrigt vore det IMHO en bra idé om det mögliga BRP-systemet förpassades till soptippen. CoC skulle klara sig bra utan det.)

/E
 
Top