Nekromanti d20 Future

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag äger d20 Modern och har funderat på att skaffa d20 Future. Kan någon här ge mig lite solida fakta och åsikter om boken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag har bara bläddrat lite i den, men kan väl tycka till lite ändå. Den verkar bra. Mycket bra till och med. Det finns flera olika typer av kampanjmiljöer kort beskrivna och bra verktyg för att göra egna, Progress Levels, ett mått på en civilisations teknologiska utveckling är såklart ett av dem.

Kapitlena ser ut som följer:
<ul type="square">
[*]Characters
[*]Campaigns
[*]Gear
[*]Environments
[*]Scientific Enginerring
[*]Traveler Science
[*]Starships
[*]Vehicles
[*]Mecha
[*]Robotics
[*]Cybernetics
[*]Mutations
[*]Xenobiology
[/list]

Ingen magi som du ser...

Mer fakta än så är lite svårt att ge, men jag har boken tillgänglig här så är det något du vill jag ska berätta mer om så är det bara att fråga.

chrull - det slutar på .pdf
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Hur hanteras character classes -- som i d20 Modern? -- och rymdskepp? Vad är Traveler Science?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
d20 future är ju ett tillägg till d20 modern. inga grundklasser finns med, bara starting occupations och advancerade klasser. (som d20 modern mao)

Traveler science erbjuder olika former av rymdfärd:
Realistic Space Travel
Fantastic Space Travel
teleportation
Dimensional travel
time travel
 

Haplo

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
35
Jag har själv ingen erfarenhet av boken, så hur bra den är vet jag inte. Men man har ju släppt SRD från den, så du kan ju smygtitta lite på reglerna före du köper. De dokumenten hittas här.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
GURPS Space > d20 Future

Efter att ha läst SRDn för d20 Future ser jag att GURPS Space har ett bredare och flexiblare innehåll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Observera!

Efter att ha läst SRDn för d20 Future ser jag att GURPS Space har ett bredare och flexiblare innehåll.
Det var inte jag som förordade GURPS framför d20 på d20-forumet den här gången.

Förresten, världen går under imorgon...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Re: GURPS Space > d20 Future

Först ryckte jag bara på axlarna och tänkte "Ja men det är väl klart!"... fast nu när jag kikar lite mer på saken så är det inte alls så självklart som jag tänkte. d20 Future har sina kapitel om mutationer, cybertech och mecha som inte har någon motsvarighet i GURPS Space t.ex... GURPS-boken talar ju mycket mycket mer om att skapa "riktiga system" och dylikt än vad d20F gör, helt enligt vad man kan förvänta sig. GURPS är har ju som en mer "vetenskaplig" ton än d20 Modern som är klart actioninriktad trots allt.

Avslutningsvis kan vi väl iaf konstatera att d20 Future vore en jäkligt dåliga GURPS-bok och GURPS Space vore en jäkligt dålig d20-bok... :gremcrazy:

[Nu är det inte den fräschaste versionen av GURPS Space jag har i hyllan så om något av det jag säger inte är med har tillkommit... sue me. :gremtongue:]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: GURPS Space > d20 Future

d20 Future har sina kapitel om mutationer, cybertech och mecha som inte har någon motsvarighet i GURPS Space t.ex...
Naturligtvis finns inte detta i GURPS Space. Det finns i GURPS Biotech, GURPS Ultratech, GURPS Cyberpunk, GURPS Mecha osv. Är man bara beredd att läsa så finns det hur mycket som helst.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Re: GURPS Space > d20 Future

Naturligtvis finns inte detta i GURPS Space. Det finns i GURPS Biotech, GURPS Ultratech, GURPS Cyberpunk, GURPS Mecha osv. Är man bara beredd att läsa så finns det hur mycket som helst.
Jo, som bekant finns det ju det när det gäller GURPS. Dock är ju inte de andra böckerna så intressanta när de inte är med i jämförelsen, right...? GURPS signum är ju den där bredden och flexibiliteten, det finns ingen anledning att försöka påstå att d20 har nåt chans när det gäller det stora hela men... i det här fallet så har ju ändå Future fler skott på mål även om matchen är oavgjord. :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: GURPS Space > d20 Future

Det kanns skumt... for att citera recensionen pa www.rpg.net:
d20 Future largely tries to do the same thing for future games (other than being just a sourcebook for d20 Modern, not a stand alone book), actually being even more ambitious, trying to cover just about every future topic possible: Starships, Mecha, Cybernetics, Mutants, Space Monkeys, Robots, Genetic Engineering, Time and Dimensional Travel. But I think this is also it's fault. Because while it's ambitious, it's hard to cover all these subjects in just 224 pages. Heck, each of those subjects could get its own 224 page and still not fill it up. But for the most part, D20 Future does a decent job in giving you at least the basics on each subject.
Mao, det har ar inte 'D20 Space', det ar 'D20 Future'. Det tacker in manga fler omraden an GURPS Space forsoker gora.

Erik
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Hoppas du inte har köpt den än, för jag tycker den är dålig. Den försöker vara en verktygslåda för kampanjer i framtiden, men verktygen är gjorda av skabbig plast. Jämför man den tex med gurps så faller den ganska platt på alla sätt (möjligtvis bortsett illustrationerna i gurps 3e). Den innehåller för lite, och det som finns är för dåligt.

Möjligtvis är det inte riktigt en rättvis jämförelse eftersom sjgames har stor erfarenhet av att göra verktygslådor till gurps, men jag behövde inte läsa mer än ett par sidor innan jag blev besviken på materialet (i det här fallet techlevels, eller vad det nu heter i future).

Riktigt tråkigt eftersom jag gillar modern.

/J
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Observera!

I det här fallet känns det som en naturlig jämförelse eftersom future känns väldigt inspirerad av sjgames produkter. Fast mycket sämre.

/J
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Riktigt tråkigt eftersom jag gillar modern.
Jag gillar också d20 Modern för att den simulerar just det som den utger sig för att göra: Hollywood-action-filmer med stor specialeffektsbudget, vaken mer eller mindre.

d20 Future verkar därmed bita över alltför mycket.
 
Top