Morgath
Warrior
Re: Om allmänna regelsystem
jovisst vore det bra!
jovisst vore det bra!
Finns det inom d20-kretsar något intresse för en verkligt generell reglbok?
Frågan är alltså: Är en generell d20-regelbok något som det ropas efter, eller är alla nöjda som det är?
d20 Modern är en intressant variant på en sådan modell, tycker jag, även om den inte tagit steget fullt och för att vara "generell".
Om man ändå har tänkt sig nått specifikt så kan det vara dumt att vara för generell.
Jag gillar klasser, och de som finns i d20 Modern är för mig för generella, för könlösa, för trista.
Du missar poängen.
Du kanske har tänkt dig något specifikt, men vill inte göra ett helt regelsystem specifikt för det, och ingen annan har tänkt din specifika tanke. Du har då tre alternativ: dumpa din specifika tanke, bit i det sura äpplet och gör ett specifikt system eller använd ett generellt system. För mig känns det generella systemet som det trevliga alternativet.
om det är ett fantasyspel behöver man inte ha balanserade regler för radioaktivitet.
Ett generellt system behöver inte innehålla regler för allt, det behöver bara innehålla de regler som behövs för att hålla systemet flytande. I d20:s fall skulle det räcka med regler för grundegenskaper, klasser, färdigheter och strid. Färdighetslistan skulle bara innehålla det som är generellt oavsett miljö (hoppa, klättra, simma och liknande). Klassreglerna och rasreglerna skulle bara presentera hur sådana fungerar, inte innehålla några långa listor på klasser och raser och deras specifika data. Regler för magi, fordon, radioaktivitet, mutationer, rymdstrider och annat miljöspecifikt sparar man också till miljöböcker.
Missförstår jag dig om jag förstår dig som att du vill ha ett generellt system som är väldigt slimmat?