Nekromanti d20-fanboys - Payback time!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nyehnyeh! [OT]

"Om ni läser det så kan ni ignorera de flesta inlägg jag skriver om spelledande, för de kommer till stor del från det kapitlet."

Jag ignorerar dig redan. Inlägg på engelska har inte på ett svenskt forum att göra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Nyehnyeh! [OT]

Jag ignorerar dig redan. Inlägg på engelska har inte på ett svenskt forum att göra.
Passa dig, jag kanske känner mig tvungen att babelfiska texten, och tro mig, det är inte ett lyft...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Färdighetsslag.

Ser fram emot version 1.0.
I så fall får du hoppas att jag inte går över till Unix-style versionsnumrering som jag ev överväger. I så fall lär det dröja...

Fast du kanske syftade på innehållet?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Fråga

Som ni kanske märkt (eller hört mig nämna...) så saknas kapitlen cybernetik, superkrafter och biotech.

Jag har dock börjat fundera i banor kring att någon eller alla de kapitlen inte behöver eller bör vara med i första versionen. Detta gäller framför allt superkrafter och biotech. De känns inte så centrala och allmängiltiga för att vara akuta. Magin är bra för fantasy, psionics för skräck, SF och diverse nutida mysteriestuff och cybernetik för SF och cyberpunk. Där har man täckt in alla de stora genrerna. Superkrafter är en ganska liten och speciell sidonisch. Biotech är i princip obefintligt.

Dessutom så känns de tunga att skriv just nu, jag måste fundera mer på dem (undantaget cybernetik, den plockar jag ganska lätt).

Vad tycker ni, vad bör vara med i version 1 och vad är mindri viktigt än att få ut en version 1 fortare?

- Cybernetik?
- Superkrafter?
- Biotech?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Fråga

Jag tror nog de kan vänta - det verkar ändå ganska omfattande så att det går att spela rätt många olika saker på olika sätt. Behöver de andra ens vara med i reglerna? De kanske kan släppas senare som fristående moduler?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Fråga

Skulle gärna vilja se hur du tänkt dig biotech. Om du nu känner att biotech är obefintlig så kanske du bör vända på konceptet. Varför skulle inte biotech kunna köra över cybernetiken i framtiden vad gäller hållbarhet, anpassning, livslängd och produktion?

Cybernetik och Biotech flyter ju ihop lite grann tycker jag så de bör kanske hamna i samma kapitel. Kombination av dessa?

Version 1.0 kanske inte behöver en 500 artiklar lång lista på cybernetik och bioteknik. Kapa ner den och ge bra exempel så kanske SL kan få tänka lite själv oxå?

Superkrafter kan jag vara utan för stunden även om jag just nu försöker plöja mig igenom Rising Stars.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Färdighetsslag.

Precis. Precis.

En fråga. Läste nämligen din förklaring på äganderätt och rätt att använda reglerna. Kan jag ta regelsystemet, modifiera dem och sätta in dem i ett eget rollspel som jag därefter publicerar utan att ens nämna Generica eller att reglerna är inspirerade av Generica?

Kan jag ta regelsystemet, ersätta ordet Generica i texten med ordet Universalis och därefter publicera det med en egen spelvärld?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Fråga

Skulle gärna vilja se hur du tänkt dig biotech. Om du nu känner att biotech är obefintlig så kanske du bör vända på konceptet. Varför skulle inte biotech kunna köra över cybernetiken i framtiden vad gäller hållbarhet, anpassning, livslängd och produktion?
Cybernetik och Biotech flyter ju ihop lite grann tycker jag så de bör kanske hamna i samma kapitel. Kombination av dessa?
Jag måste erkänna att jag har en väldigt diffus bild av biotech just nu, men det handlar som sånt som genmanipulerade personer som har extra fördelar och nackdelar, tex immunitet mot sjukdomar, möjlighet att andas andra atmosfärer, längre livslängd och så vidare. Designervirus, elakare vakthundar, större kossor, smartare apor och så vidare.

Just det att jag har en så diffus bild av det gör att jag lutar åt att droppa det för stunden. Det behöver mogna mer.

Version 1.0 kanske inte behöver en 500 artiklar lång lista på cybernetik och bioteknik. Kapa ner den och ge bra exempel så kanske SL kan få tänka lite själv oxå?
I mångt och mycket så hade jag inte tänkt att göra det till en inköpslista, utan mer som en översikt över ämnet, beskrivningar av väntade teknologier och genomgång av regelmässiga effekter. I slutänden måste ändå alla cybernetikregler i någon mån anpassas efter världen, så alltför stor detaljeringsgrad är inte meningsfullt, det är rentav motproduktivt eftersom det ställer till det i anpassningsprocessen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Färdighetsslag.

Kan jag ta regelsystemet, modifiera dem och sätta in dem i ett eget rollspel som jag därefter publicerar utan att ens nämna Generica eller att reglerna är inspirerade av Generica?
Nej.

"1.4.2 What you can not do
- Claim that Generica is yours or that your product is the official Generica or part of it."

Med andra ord, Det måste framgå att Generica är använt.

"1.4.3 What you must do
- Clearly show who made each part, especially which parts are taken from Generica, including version information. Give credit where credit is due."

Med andra ord, det måste framgå vem som gjort vad. I praktiken så betyder det att du ska skriva något i stil med "Följande bitar är från Generica:...").

"1.4.3 What you must do
- Always keep these usage rules included and unmodified."

Brukaren ska veta vilka rättigheter och skyldigheter han har. I den texten finns dessutom ordet Generica, så du kan inte få bort det här heller.

"1.4.3 What you must do
- Always provide information about the official Generica and where it can be found."

Brukaren ska kunna hitta det ursprungliga Generica enkelt. Det underlättar för brukaren att hitta grundspelet och, i framtiden i alla fall, att hitta fler prylar till det.

Och framför allt:
"1.4.3 What you must do
- Allow the users of your product the same freedom you get when using Generica (publishing add-ons, modifications and so on). This also applies to products that have a Generica based product somewhere in their lineage (for instance, scenarios made for a world made for a modified version of Generica).
- Allow free redistribution of your product."

Som du kan se så är reglerna där i första hand för att skydda brukarna och författarna. Generica är tänkt för att stötta hobbyn, så allt som hälls ner i Generica ska också komma hobbyn till godo och kunna användas lika fritt av andra.

Kan jag ta regelsystemet, ersätta ordet Generica i texten med ordet Universalis och därefter publicera det med en egen spelvärld?
Du kan, men då skulle jag vara tvungen att låta Vitulv/Vulf en rejäl omgång smisk på bar rumpa, för det får man inte göra.

Naturligtvis så finns det någonstans en gräns när det är så modifierat att man inte kan se något av ursprunget. På det hela taget är det en fråga om att göra rätt för sig och tala om vilka man fått hjälp av (vilket är anledningen till att jag tjatar om att de som har inspirerat mig i olika diskussioner här ska göra sig hörda så att jag kan ge dem den credit de förtjänar).
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Vad gäller rollformulär

I mitt tycke är rollformuläret till mångt och mycket en av de stora delarna till hur man uppfattar ett spel som spelare. I övrigt tycker jag från ett spelarperspektiv att ett rollformulär där man kan utveckla sin rollperson på är ett bra rollformulär, till skillnad från rollformulär där man måste komplettera med lösa ark för att få plats med allt. Den främsta anledningen till varför jag känner så är nog det att jag drivs av ett starkt begär för konsekvens och visuell kontinuitet.

Annars måste jag jag säga att Generica är det första spelsystem som gjort att det börjat rycka i min gamla hederliga 3-18-nerv igen! :gremlaugh:

Kanske man skulle lägga om sitt projekt till Generica månne... :gremtongue:

Word up och gôtt jobbat som vi säger i Gôôôtet!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vad gäller rollformulär

I mitt tycke är rollformuläret till mångt och mycket en av de stora delarna till hur man uppfattar ett spel som spelare. I övrigt tycker jag från ett spelarperspektiv att ett rollformulär där man kan utveckla sin rollperson på är ett bra rollformulär, till skillnad från rollformulär där man måste komplettera med lösa ark för att få plats med allt. Den främsta anledningen till varför jag känner så är nog det att jag drivs av ett starkt begär för konsekvens och visuell kontinuitet.
Bra synpunkter, men jag ser inte riktigt var du är på väg? Vad tycker du om mina formulär och vad bör göras med dem?

Jag kan nämna att om spelet får en riktig layout så är nog målet att göra dem som en dubbelsidig A4, vikt på mitten till A5. Jag har skrivit ut några sådana, och de är attans trevliga. Magiker behöver då ett extra ark, men det tycker jag att man kan ta. Likaså är skadeformuläret extra, men det är att betrakta som en förbrukningsartikel som kvickt kan bli söndersuddad, så de vill man antagligen också ha separata.

Annars måste jag jag säga att Generica är det första spelsystem som gjort att det börjat rycka i min gamla hederliga 3-18-nerv igen!
Kanske man skulle lägga om sitt projekt till Generica månne...
Tackar! Du får gärna göra det, det skulle vara skoj att se resultatet. Passar det inte som helhet så går det ju även att låna bitar.

I vilket fall, lycka till med ditt projekt.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Vad gäller rollformulär

Egentligen ville jag inte komma någonstans - det var mer lite generell feedback samtidigt som jag ville bredda diskussionen kring vad olika personer gillar för rollformulär :gremcool:

Jag ser fram emot den färdiga produkten Generica. Känner igen mig i dina förord, och med tanke på hur öppet det är konstruerat verkar det som en mycket potentiell grund att bygga på.

Sätt gärna upp mig på din mailinglista om du har någon!

Mvh,

Chrille
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vad gäller rollformulär

Sätt gärna upp mig på din mailinglista om du har någon!
Med tanke på att min mailserver för närvarande inte har en fungerande DNS så lär det inte hjälpa...

Stay tuned till www.rollspel.nu!
 
Top