Re: Voodoo med mera
För det första så borde du utnyttja den elektroniska utgivningens fördel att det är lika lätt att publicera flera häften. Särskilt när det nu är ett spel som är tänkt att customiseras efter spelvärld och spelstil. Jag skulle vilja se Generica Light, Generica Core, Generica Modern, Generica Fantasy, Generica Magic och så vidare, och så vidare.
Jajamensan, något sådant är tänkt (och omnämnt i någon annan tråd). Planen är:
- Kompletta Generica
- Karaktärsskapande (regler för detta och listor, men inga beskrivningar (typ färdighetsbeskrivningar) eller exempel)
- Referensbok (regler som behövs under spel, i en kortform som förutsätter att man kan principerna och bara behöver kolla detaljerna)
- Magi (Jag vet inte, men än så länge så kommer jag nog att klumpa in alla "superförmågor" där, ingen blir gladare av en massa häften som är jättetunna. Man måste ju balansera antal kontra tjocklek.)
- Generica light (Inte helt säker på denna, jag tycker att karaktärsskapande + referensbok i princip är Generica light. Återigen, vi får se vad som känns rätt.)
- Tabellhäfte (ingår ev i referensboken och karaktärsskaparboken och utgår då som eget häfte)
Generica Modern, Fantasy osv räknar jag nog snarare att de ska göras som världsspecifika anpassningar, paketerade med världen. Återigen, vi får se. Just nu har jag två potentiella världar under utveckling, vi får se vilken som flyter upp först.
För det andra: voodoo! Som gammalt vodoufreak så reagerar jag på att Voodoo Priest bygger på en så snäv bild av vad det handlar om. Kanske ett slags genreval från din sida, men synd i en produkt som har ambitionen att vara så seriös och öppen som din.
(snip)
Ska jag gå långt så hade jag föreslagit stavningen vodou istället för den amerikaniserade voodoo, men så är jag också språkfreak.
Såväl stavning som avsteg från den "verkliga" religionen (hädanefter vodou för att skilja den från den populärvetenskapliga voodoo) är avsiktliga. Jag har inte riktigt utrymme att ge den (eller någon annan religion) en rättvis behandling i grundreglerna. Jag tror också att de flesta, tyvärr, kör på den klassiska hollywoodoon. Stavningen är ett sätt att markera detta.
Däremot har jag försökt att göra magin (undantaget elementarmagin...) mindre fantasy och mer historiskt traditionell, bland annat för att försöka möjliggöra att man ger sådant som vodou en seriös behandling. Tycker ni att jag lyckats?
Egentligen skulle jag vilja se två varianter. En Right Hand Voodoo Priest och en Left Hand Voodoo Priest. De skulle kunna se ut så här: (snip)
Det ser bra ut, men kanske lite för djupt för grundreglerna. Däremot så kan du ju fylla ut det lite, kanske till och med skapa en eller flera specifika vodou-arcana, och vips så har vi det första supplementet till Generica, Generica Vodou!
Jag vill dessutom poängtera att jag står för vad jag nämner någonstans i texten om att bra regler och supplement (bra innehåll och någotsånär följsamt gentemot grundreglerna) kommer att ges officiell status, det vill säga att de räknas som ingående i något slags kvalitetsmärkt "officiell Generica-kärna".