Nekromanti D10 = n-1?

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Sedan gammalt visste jag att motsatta sidorna av en d6 har summan 7. Däremot när jag nyss satt nyss och sorterade lite i min tärningspåse upptäckte jag att flera tärningar följde ett mönster där jag fick fram att formeln löd n+1, det vill säga att summan av motsatta sidor på en tärning = antalet sidor på tärningen + 1. Detta stämde på d6, d8, d12 samt d20 (d3 saknar motsatt sidan vilket även pyramidformade d4 gör, däremot kan jag tänka mig att kristall d4 följer samma mönster äger inga)).Det som jag såg som lite udda var att alla mina d10 inte följde formeln n+1 utan istället blev summan av motsatta sidor n-1.

Någon som vet varför?
Är alla era d10 likadana eller är det bara mina som är lite wonky?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Beror det på att en sida är numrerad »0«?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det kan vara tillverkarspecifikt. QDices design-d10 verkar ha n+1, medan odesignade noname-tärningar verkar ha n-1 (efter ett hejjans representativt urval av fyra olika typer).
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Krille;n187810 said:
Det kan vara tillverkarspecifikt. QDices design-d10 verkar ha n+1, medan odesignade noname-tärningar verkar ha n-1 (efter ett hejjans representativt urval av fyra olika typer).
Okej, intressant. Jag har d10 från D&G, Fantasy Flight och Chessex (tror jag, numren avläses på ovansidan på d4an) där alla lyder n-1 formeln.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Standard* för tärningar är att högsta och lägsta talet sitter på motsatta sidor, sedan sitter näst högsta och näst lägsta talet på motsatta sidor, o.s.v.

För d6 blir det:
6 + 1 = 7
5 + 2 = 7
4 + 3 = 7

För d8 blir det:
8 + 1 = 9
7 + 2 = 9
6 + 3 = 9
5 + 4 = 9

För en d10 där talen går från 1 till 10 blir det:
10 + 1 = 11
9 + 2 = 11
8 + 3 = 11
7 + 4 = 11
6 + 5 = 11

För en d10 där talen går från 0 till 9 blir det:
9 + 0 = 9
8 + 1 = 9
7 + 2 = 9
6 + 3 = 9
5 + 4 = 9

*Även om det är standard så finns det inget som säger att tärningstillverkare måste följa denna standard.
Jag har ett par tärningar där summan av de motsatta sidorna snarast kan beskrivas som slumpmässig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
anth;n187825 said:
*Även om det är standard så finns det inget som säger att tärningstillverkare måste följa denna standard.
Jag har ett par tärningar där summan av de motsatta sidorna snarast kan beskrivas som slumpmässig.
För T20:or vet jag att det finns något som kallas för "spin down"-tärningar, där alla höga siffror är klumpade på ena sidan och alla låga på andra. Jag vet att dessa var explicit förbjudna att använda när man spelade turneringar i Star Wars Miniatures.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n187825 said:
Standard* för tärningar är att högsta och lägsta talet sitter på motsatta sidor, sedan sitter näst högsta och näst lägsta talet på motsatta sidor, o.s.v.
För en d10 där talen går från 1 till 10 blir det:
10 + 1 = 11
9 + 2 = 11
8 + 3 = 11
7 + 4 = 11
6 + 5 = 11
Den här principen verkar gälla för QDices designtärningar, även om det står 0 och inte 10.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Rymdhamster;n187828 said:
För T20:or vet jag att det finns något som kallas för "spin down"-tärningar, där alla höga siffror är klumpade på ena sidan och alla låga på andra. Jag vet att dessa var explicit förbjudna att använda när man spelade turneringar i Star Wars Miniatures.
De följer med en massa Magic produkter och kan användas för att mäta liv, efter som man börjar ett vanligt parti magic med 20 liv. Jag lyckades alltid knuffa till tärningen och ha ?? hp kvar, så jag gick över till att använda 4t6 som alla visade 5 från början. Proffsen skriver upp både sina egna och motståndarens hp på en lapp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Jocke;n187885 said:
De följer med en massa Magic produkter och kan användas för att mäta liv, efter som man börjar ett vanligt parti magic med 20 liv. Jag lyckades alltid knuffa till tärningen och ha ?? hp kvar, så jag gick över till att använda 4t6 som alla visade 5 från början. Proffsen skriver upp både sina egna och motståndarens hp på en lapp.
I Star Wars Miniatures brukade jag använda färgade plastpluppar =)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Vafalls? Hur i hela friden kan detta vara off topic? Blir väl knappt mer on topic än såhär!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
För övrigt, finns det inte ytterligare symmetrier, speciellt för t.ex. T20? Att man försöker få summor av närliggande tal att bli likartade, etc.

Underliggande är väl att om tärningen är lite asymmetrisk, så ska effekten jämnas ut så mycket som möjligt
 
Top