D&Ds systems eventuella förträfflighet (f.d. D&Ds dominans)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,393
Absolut, jag håller helt med, och den aspekten crit/fummel ska absolut inte glömmas. Mitt aber där är att det är lika lätt att få crit om man är kass i bollen än om man är mästerlig. Jag skulle nog föredra att det skulle hända oftare ju skickligare man är (som i Pathfinder), men sen är jag också väldigt svag för när man inte har arbiträra gränser som "var femte" eller "var tionde", som mest känns som ett konstgjort sätt att banta ner en alldeles för finkorning skala.

MED DETTA SAGT måste jag ge en nick åt de som säger "det låter bra i teorin, men i praktiken så blir det ändå ingen skillnad". Det är sant att det är i huvudsak en preferens på ett teoretiskt plan. När man väl spelar, funkar nästan vad som helst för att ha kul.
I Mythras (som jag också verkligen gillar) blir det crit om du slår under 10% av ditt FV. Den typen av noggrannhet passar utmärkt i ett simulatoriskt system. Men eftersom DnD är pulp tycker jag att 5% för alla liksom passar, det funkar i spel och är kul.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,346
Grundmekaniken i D&D - d20 + modifikationer mot target value - är inte osund, och på många vis bättre än BRP. Advantage/disadvantage var ett bra påfund för när man slår d20.

Sådär, nu har jag uttömt vad jag tycker är bra med innevarande D&D. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Och det där är exakt det system som används i Star Wars: Edge of the Empire. o_O
Fantasy Flight Games trodde på allvar att deras koncept ("gör om rollspel till en dyr pluppsamlarhobby") skulle uppskattas.

Så j-ä värdelöst från början till slut.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,747
Location
Eskilstuna
Ibland händer det att jag också tycker att “Ja, men…” känns lite onaturligt, för att det inte finns någon uppenbar konsekvens. Men det är sällan, och det egentliga problemet är då alltid att jag inte borde ha bett om något slag i den situationen från första början.

Varje gång vi använder D&Ds grundläggande system upplever jag det som själsdödande. Framför allt i strid, där det mest blir en väldig massa “Nehepp, inget händer, stå över den här rundan” och jag inte kan visualisera saker på något annat sätt än att alla andra står still och väntar på att bli slagna/missade. Och jag har hittills inte hittat något vettigt sätt att åtgärda det.
 
Top