Re: Av ren nyfikenhet: hur jobbar ni?
"Alltså, jag jobbar som reklamare och är van att komma ut med trycksaker på väldigt korta tidsrymder, så jag kan inte riktigt förstå hur det kan ta sån tid att komma ut med en bok som Jorges. Det beror förstås på att jag inte vet hur arbetet egentligen går till med hur ni får fram illustrationer och texter."
Nu kan jag ju inte svara för hur Dante gör, men jag kan svara för mig själv och vad som hände när jag skrev en kasse Neo-moduler.
Det tar, enligt all erfarenhet jag har från rollspelsskriverier, omkring ett manår att producera textmanus till en typisk 80-sidig modul, från det första produktmötet tills dess att manuset lämnas in. Ungefär alla moduler som jag har skrivit har tagit så lång tid. Observera att jag dessutom räknar heltidsarbete - i de flesta fall har jag varit arbetslös då jag skrev.
Arbetet börjar med en synopsis på innehållet följt av en disposition. Denna flyger skytteltrafik fram och tillbaka mellan författaren och redaktionen tills båda är mer eller mindre nöjda.
En stor del av arbetet går åt till research. Det gäller då att få reda på allt man kan om ämnet. Det innebär mängder med sökningar på nätet, långa turer till biblioteket, och milt sagt rent pluggande.
Sedan författas det. I och med att rollspelsmoduler innehåller en hel del olika saker som ska pusslas ihop och fungera ihop så blir det en hel del skisser som skickas ut till olika folk för att de ska se och tycka till.
Om flera skribenter samarbetar så brukar de i allmänhet föra en rejäl epostkonversation om olika delar. En stor del av det är rent spånande och funderande och framförallt koordination om de olika delarna ska passas ihop. Den tid man tjänar på att vara två äts till stor del upp av administration och konstnärliga argumentationer.
Om modulen som skrivs innehåller en hel del saker som inte påverkar varandra så är det enklare - skicka ut en mall och en beställning, vänta på svaren, pussla ihop texterna och redigera texten så att språket är någorlunda gemensamt. Religioner samt Monster&Varelser skrevs på det här sättet.
Någonstans halvvägs genom författandet, då man har en ganska god koll på innehållet, skickas ett bildmanus till illustratören. De tecknare som jag har arbetat med (MiG, Hellervik) har inte varit förtjusta i mängder med text att läsa igenom. De ville hellre ha ett kort bildmanus, kanske tre rader per bild, och i nödfall förklarande skisser. De ville definitivt inte läsa igenom textmanuset fram och tillbaka innan de skulle teckna.
På ett typiskt projekt på ett manår och 80 sidor så har ungefär en månad använts till uppstart, en till två månader för research, fyra till sex månader för författande och tre till fem månader för redigering och återkoppling från speltestare.
Den snabbast producerade modulen som jag har varit en större del av var nog Krigarens Väg. Den tog "bara" omkring sju månader, men vi var två om'et. Den långsammaste var Consaber, men det berodde på att en stor del var tvunget att skrivas om eftersom modulen till stora delar skrevs före spelet, och spelet ändrades sedeermera.
"Det skulle ju kunna förklara den låga utgivningstakten."
Låg och låg - jag är tvärtom imponerad. Att RiotMinds ger ut så mycket under sitt första år utan en större hög frilansare och heltidsanställda imponerar djupt på mig.