Nekromanti [D&D5] Husregler för smide

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Har en spelare som gärna vill använda artisan tools/BS för att göra egna rustningar osv. Jag tycker inte riktigt att reglerna för detta känns så kul så tänkte se ifall någon har någon husregel att dela med sig av.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
anth;n150886 said:
Jag skulle själv inte använda den, för jag är inte så förtjust i Pathfinder längre - men du kan i alla fall titta på deras craft-regler:
http://www.d20pfsrd.com/skills/craft
Man ska då veta att d20 och PF är betydligt mer detaljistiska som spel än 5E.

Med det menar jag att regler från 3rd edition sällan passar bra ihop med 5th editions betydligt enklare upplägg med "rulings not rules".

För att illustrera, en regel som ligger mer i linje med 5E vore "du kan tillverka precis vad du vill sålänge DM godkänner, men bara mellan äventyren".

Enkelt och snabbt. Inga slag. Ingen matematik.

Men tack för länken; det passar nog någon som vill att crafting ska vara huvdsyftet med sin karaktär. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp;n150933 said:
Man ska då veta att d20 och PF är betydligt mer detaljistiska som spel än 5E.

Med det menar jag att regler från 3rd edition sällan passar bra ihop med 5th editions betydligt enklare upplägg med "rulings not rules".

För att illustrera, en regel som ligger mer i linje med 5E vore "du kan tillverka precis vad du vill sålänge DM godkänner, men bara mellan äventyren".

Enkelt och snabbt. Inga slag. Ingen matematik.

Men tack för länken; det passar nog någon som vill att crafting ska vara huvdsyftet med sin karaktär. :)
Precis det jag menar. Men om trådskaparen vill ha mer detaljistiska regler så...
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
CapnZapp;n150933 said:
För att illustrera, en regel som ligger mer i linje med 5E vore "du kan tillverka precis vad du vill sålänge DM godkänner, men bara mellan äventyren".
Ungefär nått sådant jag tänker mig samt att det skulle kunna rollspelas innan sessionen. Men tänker att det kanske finns någon som redan gjort detta så tar tacksamt emot alla tips som finns.
 
Top