Nekromanti [D&D5] Husregel för Ability Score-ökningar vid multiclassing

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ni vet att varje class har Ability Score-ökning (eller en Feat) på level 4, 8, 12, et cetera?

I går gjorde jag en testgubbe på level 10 och konstaterade att det blir jätteskumt när man multiclassar. I stället för att få ökningen på level 4 och 8 fick han dem på level 7 och 8 (dvs. när han uppnått level 4 i respektive class). Och då var det bara jämn levling som Rogue och Wizard. Någon som vill spela Fighter/Rogue/Wizard skulle vid jämn levling få sina ökningar hopklumpade på level 10, 11 och 12 i stället för jämnt utspridda.

Jag husreglar härmed att Ability Score-ökningen är bunden till rollpersonens sammanlagda level, inte till class level. Precis som Proficiency Bonus funkar, m.a.o.

Min tidigare husregel för framslagning av Ability Scores finner man här.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tja, jag har alltid sett den regeln som ett disincitament till den sorts multiklassande som var vanligt i 3e. Tar du mindre än 4 levels i en klass går du miste om en ability-ökning. Alltså samma anledning som till att klasserna är mindre front-loaded numera.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Men vi som inte klarar att spela singelklassade gubmor då? Ska vi straffas för att vi har den funktionsstörningen?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n222345 said:
Tja, jag har alltid sett den regeln som ett disincitament till den sorts multiklassande som var vanligt i 3e. Tar du mindre än 4 levels i en klass går du miste om en ability-ökning. Alltså samma anledning som till att klasserna är mindre front-loaded numera.

Dante;n222389 said:
Men vi som inte klarar att spela singelklassade gubmor då? Ska vi straffas för att vi har den funktionsstörningen?
Husregeln är fullkomligt fine förutsatt "klassisk" multiklassning, dvs att du redan från början bestämt dig för att växla mellan två klasser.

Grundregeln är däremot ett måste för att förhindra minmaxning där man "dippar" en eller två levlar av en klass mera för att få bra förmågor än för någonting som har med gestaltningen av karaktären att göra.

Sålänge Dantes spelare inte är lagda åt att körsbärsplocka enskilda levlar fungerar hans husregel utmärkt.

Faktum är att detta skulle jag lagt in i husregeln för att göra den lite mer generell: om du redan vid karaktärsskapandet deklarerar en "dualclass" ("trippelclass" etc) så får du åtnjuta Ability Score Increases per character level. Om du inte säger detta utan bara plötsligt bestämmer dig för att ta en level i en ny klass gäller grundreglerna och ASIs per class level.
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
CapnZapp;n222653 said:
Faktum är att detta skulle jag lagt in i husregeln för att göra den lite mer generell: om du redan vid karaktärsskapandet deklarerar en "dualclass" ("trippelclass" etc) så får du åtnjuta Ability Score Increases per character level. Om du inte säger detta utan bara plötsligt bestämmer dig för att ta en level i en ny klass gäller grundreglerna och ASIs per class level.
Innebär detta en 50/50 fördelning? Eller gäller det även om man säger: "Jag dualclassar och ska spela Fighter X, Cleric Y."?

Isåfall så låter det mer som att detta ger fördel till de som planerar ut sin karaktär fån början jämfört med de som kommer på att en level Sorcerer skulle passa karaktären av olika orsaker.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Att inleda sin wizard med 1 fighterlevel (på grund av jävligt rimlig karaktärsmässig anledning) ger ju faktiskt rollpersonen förmågor/fördelar jämförbara med en egenskapshöjning/feat.

Jag tycker din husregel verkar vettig!

DnD5 är ju skitkul!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vintrastorm;n222696 said:
Innebär detta en 50/50 fördelning? Eller gäller det även om man säger: "Jag dualclassar och ska spela Fighter X, Cleric Y."?

Isåfall så låter det mer som att detta ger fördel till de som planerar ut sin karaktär fån början jämfört med de som kommer på att en level Sorcerer skulle passa karaktären av olika orsaker.
Nja, vad jag vill åt är en bedömning av din spelare.

Om spelaren tar en level av en klass mest för att komma åt förmågorna, är reglerna för ability score increase (ASI/feat) var fjärde klass-level en viktig balanserande faktor som du inte bör tumma på.

Om du däremot gör bedömningen spelaren är ute efter att fördjupa sin karaktär etc, det vill säga inte alls har minmaxtänket, tja då spelar ju regeln ingen roll, eftersom dess enda funktion är att begränsa optimering.

Så du kan gott låta din spelare få åtnjuta Dantes husregel även om spelaren först under kampanjens lopp kommer på att en level av en viss klass skulle sitta fint, förutsatt alltså att drivkraften är karaktärsfördjupning.

Detta förutsatt att du tycker det är ett problem att planerande spelare premieras över spontana (vilket jag ju lite grann förutsätter givet din fråga).

---

Svaret på din specifika fråga är ja, jag tror Dante avser "jämt" multiklassande karaktärer, alltså om ni är level 7 så menas Fighter 3/Cleric 4 och Fighter 4/Cleric 3 men inte Fighter 1/Cleric 6 osv.

Detta därför att det är denna typ av multiklassande karaktärer enligt "gammal stil" (inspirerat av AD&Ds dualclass) som lider mest av 5e-regeln för ASIs, och som tjänar mest på hans husregel.

Så min rekommendation är egentligen enkel:

Kör enligt regelboken! Bara om
...om er spelgrupp specifikt vill kunna "dualclassa" (eller än värre, trippelklassa)
...och ni inte är nöjda med hur grundreglerna uppmuntrar dig ta fyra-fem klasslevlar i taget (dvs först uppemot level 8 kommer du känna dig som en sant dualklassad Fighter-cleric, eftersom du så starkt tjänar på att först ta fem levlar som fighter eller fyra som Cleric innan du ens börjar multiklassa)
...och du känner dig trygg i dina spelares förmåga att avstå från att "missbruka" husregeln för minmaxning
tycker jag du ska fundera på Dantes husregel.

Men om alla dessa tre kriterier uppfylls (vilket jag tror det gör i Dantes fall) fungerar hans husregel utmärkt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
slanfan;n222703 said:
Att inleda sin wizard med 1 fighterlevel (på grund av jävligt rimlig karaktärsmässig anledning) ger ju faktiskt rollpersonen förmågor/fördelar jämförbara med en egenskapshöjning/feat.
Se där en bra illustration till varför regeln finns!

(Börjar du som Fighter får du fyra extra hp och en "Second Wind", vilket betydligt ökar dina överlevnadschanser jämfört med den typiske trollkarlen. Men - du får även heavy armor proficiency vilket låter dig kasta spells i tung rustning. Du får även möjlighet ta defense fighting style för +1 AC. Och kanske viktigast av allt: du blir proficient i Constitution saving throws, vilket på sikt ger dig en betydande fördel vad gäller att behålla Concentration på dina spells.)

Visst får du inga spells, men level ett går såpass snabbt, och dessa Fighterförmågor kommer ge dig en betydande fördel genom hela din karriär, så det är inte att undra på att regeln om fyra klasslevlar per ASI finns. Regeln innebär ju att du inte får din feat/ASI förrns på level fem.

Om du inför Dantes husregel utan någon gentleman's agreement med dina spelare kan du alltså räkna med betydligt fler en eller två levlars "doppande" och märkbart starkare karaktärer. Detta vill jag starkt avrekommendera.

Jag tycker din husregel verkar vettig!
Och jag tycker alltså att husregeln enbart ska användas av de Dungeon Masters som vet vad de ger sig in på... :cool:

DnD5 är ju skitkul!
:grin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
CapnZapp;n223516 said:
(Börjar du som Fighter får du fyra extra hp och en "Second Wind", vilket betydligt ökar dina överlevnadschanser jämfört med den typiske trollkarlen. Men - du får även heavy armor proficiency vilket låter dig kasta spells i tung rustning. Du får även möjlighet ta defense fighting style för +1 AC. Och kanske viktigast av allt: du blir proficient i Constitution saving throws, vilket på sikt ger dig en betydande fördel vad gäller att behålla Concentration på dina spells.)
Glöm inte att när du sedan tar din första level som Wizards så får du inte några saving throw eller skill proficiencies från den klassen. Samt att du alltid kommer att ligga en caster level efter en singelklassad Wizard.

Så det är ju inte bara fördelar med att börja sin Wizard med en level Fighter, menar jag.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dante;n223627 said:
Glöm inte att när du sedan tar din första level som Wizards så får du inte några saving throw eller skill proficiencies från den klassen. Samt att du alltid kommer att ligga en caster level efter en singelklassad Wizard.

Så det är ju inte bara fördelar med att börja sin Wizard med en level Fighter, menar jag.
Det är förvisso sant.

Men just det har ju alltid varit sant.

I 5th edition specifikt är det inte riktigt lika enkelt:

- saving throws. Det går att argumentera för att Constitution är minst lika värdefullt som Wisdom, om inte mera värdefullt. (Strength är lika värdelöst som Intelligence, så det går på ett ut :p)

- skill proficiencies. Genom att ta en bakgrund med samma skills som du får från klassen får du helt plötsligt välja två valfria skills. Så det är inte så att du måste klara dig utan Arcana bara för att du börjar som Fighter, om det nu var ett orosmoment.

Så jag vidhåller: att ligga en level efter är förvisso en nackdel, men om du inte bara får betydligt högre överlevnadsbarhet utan även slipper vänta extra länge på din feat eller ASI, då blir det en lite väl bra deal...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
CapnZapp;n223861 said:
- saving throws. Det går att argumentera för att Constitution är minst lika värdefullt som Wisdom, om inte mera värdefullt. (Strength är lika värdelöst som Intelligence, så det går på ett ut :p)
Näe. De tre viktiga savesen kan i princip rangordnas så här, från minst till mest viktigt:

Dexterity - slå för att undvika skada.
Constitution - slå för att undvika att bli utslagen.
Wisdom - slå för att undvika att du slår ut resten av gruppen.

Det är lite tillspetsat, men ungefär så.

Vad gäller Strength kontra Intelligence saves... det finns väldigt få saker som kräver Intelligence saves. I grundreglerna är det två spells: feeblemind och phantasmal force, samt tre monster: Intellect Devourer (Devour Intellect), Mind Flayer (Tentacles och Mind Blast), och Psychic Gray Ooze (Psychic Crush). I samtliga fall rör det sig om ren psykisk styrka. Det är ganska många illusioner som använder Intelligence (Investigation) checks, men knappt några som använder Intelligence saves. Strength saves är avsevärt mer vanliga, och används ofta för att undvika att bli kringknuffad eller liknande.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
*shrug*

Visst förespråkade jag att ta en Fighterlevel, men jag skulle aldrig få för mig att ranka Strength ovanför Intelligence. Låt oss summera med att ingendera är det värt fokusera på ens det minsta.

Vad gäller Con saves har du glömt att det är det slaget du behöver slå för att inte tappa dina Concentrationspells. (Vilket är relevant eftersom vi talar om en spellcaster här)
 
Top