Nekromanti D&D versus AD&D

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ursäkta, nu har jag bara spelat Dungeons& Dragons, men jag undrar vad är skillnaden mellan D&D och AD&D. Det måste vara rätt stort för D&D kommer jag ihåg som ett rätt kasst spel, i meningen att nivån på spelet låg lägre än svarta boken till Drakar och Demoner.( Den ursprungliga varianten av Drakar och Demoner.) Jag menar alltså att själva spelsystemet var fullständigt outvecklat... Hur komplext är regelsystemet till AD&D om man jämför med andra rollspel, typ MERP, DoD, etc?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
bara för att se till att du inte har missat det :
d&d blev ad&d ... nu har det släppts ett nytt ad&d, där man har dumpat a:et och kallar det alltså bara för d&d ...
den d&d som diskuteras här är alltså en ny version av Ad&d ...

(javisst.. vi kan snacka ad&d och gammla d&d också, men merparten av snacket är d&d3e ... )

d&d3e's regler är väl jämförbara med dod4 tror jag...
d&d reglerna är bara lättare och jag upplevde dem mycket lättare att förstå varför reglerna såg ut på ett visst sätt.. (bortsett från några regler)
å andra sidan var dod det första spelet jag spelade, d&d det 18:e eller nått..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Den största skillnaden är hur avancerade de är. ADnD är ju som sagt avanced dungeon and dragons. Men jag tror inte ADnD görs längre ocj jag tror attd DnD kom först som sedan gjordes om till ADnD men jag kan inte det där så bra.
 
Top