[D&D] Unarmoured defence för fighters

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,869
Location
Ludvika
Det korta versionen:

Jag tänkte introducera "unarmoured defence" som en "fighting style" för Fighters, som funkar på samma sätt som den gör för barbarians och monsk, fast som baseras på Charisma+Dex istället. Dvs har man ingen rustning, blir ens AC=10+Dex+Cha.

Jag har två funderingar:

1) Ska de få använda sköld i kombination med detta (som barbarer), eller inte (som munkar)?

2) Är det något jag inte tänkt på som gör att det där blir helt brutet i kombination med andra förmågor en fighter kan ha?

Jag är helt okej om det här valet _inte_ är superbra ur optningssynpunkt.

Bla-bla:

Grejen är: jag har alltid gillar tanken på krigaren som inte bär rustning. Typ Inigo och Westley i Princess bride som ju kom på tal i en annan tråd, och även personer som Robin Hood, Zorro, etc... Folk som jag inte riktigt passar in på Barbar-klassen eller Munk-klassen. Och jag är medveten att man kan argumentera för att de borde vara olika typer av rogues, och att det säkert finns olika subklasser där ute som gör det här.

Men av olika anledningar vill jag begränsa mig till vad som finns i Players Handbook, och jag vill hålla förändringen så liten som möjligt. Så att lägga till det som en möjlig fighting style kändes som det allra enklaste sättet att åstadkomma detta.

jag valde just karisma eftersom det känns som att det passar bäst med swashbuckler-stuket, det gör att det skiljer sig i alla fall lite från både barbar och munk, och jag gillar att uppmuntra folk till att ha bra karisma. Jag tänker att det här får representera att de förlitar sig på sitt självförtroende och att gudarna älskar dem.
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
12,532
Jag älskar det! Jag hade låtit dem använda sköldar om de vill.

Där det kan bli brutit är om fightern multiklassar in i Warlock eller Artificer på ett sätt som gör att hon kan använda Charisma för att anfalla folk. Då kan Charisma användas till allting.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
2,814
Location
Enköping
Det är väl inget fel med idén. Som vanligt med en ny klass/fighting style får man tänka på att hitta på lite magiska prylar som passar den om man delar ut sånt, om den har nån integration med världen, funkar med background options och sånt. Jag funderar om den blir för svag eventuellt i längden mot en vanlig krigare som tar på sig en fet magisk rustning, men det kan man ju ordna med nya feats, och med magiska prylar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,869
Location
Ludvika
Jag funderar om den blir för svag eventuellt i längden mot en vanlig krigare som tar på sig en fet magisk rustning, men det kan man ju ordna med nya feats, och med magiska prylar.
Mmm, det var lite därför jag grunnade på om sköldar kanske ska vara okej. Det är ju inget man ser på den typ av karaktärer jag ser framför mig som skulle passa in på typen, men de ju ändå fighters, och en stor del av att vara fighter är ju att de kan använda alla vapen, rustningar och sköldar. Det är roligare med lite mix and match, snarare än att behöva välja mellan ingenting alls, eller sköld och fullrustning.

Och sköldar öppnar ju upp för magiska sköldar, och "rings of protection" är så klart alltid gångbart. Och det blir ju kul om det faktiskt finns någon som kommer slåss med barden ifall de hittar en nymphmantel =D Och jag har lite andra magiska föremål på gång som lätt skulle kunna modifieras för att förstärka den här typen.

Feats använder jag inte.
 

Übereil

Hero
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,663
Location
Stockholm
Det skulle kunna vara en feat också (om man kör med sånt...). Säg +1 cha samt den här förmågan? Kanske någon mer smågrej som passar?

Det ska sägas att man i längen kommer springa runt med 20+sköldbonus i AC. Dvs detsamma som en +2-fullplåt. Som fighter så kommer man dessutom upp i det här rätt fort (level 8 som half-elf som börjar med 16 i dex och 17 i cha, om vi kör på mitt featförslag - annars får man vänta till level 12).

Übereil
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,034
Location
Fjollträsk
Jag tycker att det är helt OK.
Jag tycker inte att man ska få använda sköld. Det har inget med det speltekniska att göra, utan beror bara på hur jag visualiserar stilen.
- antingen är det Errol Flynn - och han slåss med värja i ena handen och kanske en parerdolk i den andra.
- eller så är det Conan som slåss med 2H-svärd.
Jag har lite svårt att se en build som bygger på CHA går runt med sköld.
(paladiner brukar ha sköld, men de slåss inte "flashy")

Det hela uppmuntrar dock till multiklassande. Förutom warlock och artificer fungerar även subcklassen swashbuckler från Xanatars.
Är du OK med att ingen kommer att fortsätta som ren fighter efter att ha tagit den fighingstilen så är det bara att köra.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
533
Jag tycker idén är intressant. Jag är inte så detalj-insatt i 5e att jag kan förutse konsekvenserna.
Om man inte har positiv CHA-bonus, så gör denna Fighting Style absolut ingenting alls? Den blir ju väldigt bra tillsammans med hög CHA, och meningslös med låg CHA - det gör att jag kan ifrågasätta den som generellt lämpig, men den kan fungera som din husregel i din grupp.

När jag tittar på ett stridssystem för fantasy så är en av de första sakerna jag titta på hur krigare utan rustningar kan klara sig, eller hur osårbara och överlägsna krigare med tung rustning blir. Jag vet inte riktigt vad fakta är här - hur stor chans har man utan rustning?
- vill man att strid ska vara realistiskt
- vill man kunna spela sådana strider som förekommer i böcker och filmer man gillar

Jag har fått intrycket att ingen skulle i verkligheten ge sig in i strid utan att bära hjälm. Oavsett annan rusting. Men hjälm "finns" ju inte i D&D ändå.

Om jag hade en spelare som vill göra en krigare utan rustning, och vill kunna få lägga till CHA-bonus till AC istället, så hade jag nog gillat det. Och jag hade nog tillåtit sköld också. Jag hade kunnat överväga att låta denna fighting style ge +5 i AC om man inte har någon rustning (oavsett CHA).

Finns det ingen standard-feat eller fighting style? Det finns väl någon annan feat som gör att man får +1AC om man har rustning?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,869
Location
Ludvika
Är du OK med att ingen kommer att fortsätta som ren fighter efter att ha tagit den fighingstilen så är det bara att köra.
Jag kör inte med multiklassning heller XD

Det är lite därför jag vill stoppa in något sånt här. Annars hade det varit rätt enkelt att bara ta en level som barbar eller monk först för att få unarmourd defense därifrån, och sen byta till fighter direkt om man vill slippa allt det där andra böket med de två klasserna.
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
12,532
Jag kör inte med multiklassning heller XD

Det är lite därför jag vill stoppa in något sånt här. Annars hade det varit rätt enkelt att bara ta en level som barbar eller monk först för att få unarmourd defense därifrån, och sen byta till fighter direkt om man vill slippa allt det där andra böket med de två klasserna.
I så fall har jag verkligen ingen balans oro!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
533
Är det, 2021 och för 5e, någon skillnad på "multiclassing" och "crossclassing".

Är det så att det som i andra versioner/spel är multiclassing inte alls finns i 5e, och att därför crossclassing kallas multiclassing?
Eller blandar jag ihop begreppen?
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
12,532
Är det, 2021 och för 5e, någon skillnad på "multiclassing" och "crossclassing".

Är det så att det som i andra versioner/spel är multiclassing inte alls finns i 5e, och att därför crossclassing kallas multiclassing?
Eller blandar jag ihop begreppen?
Du blandar ihop det. 5e har multiclassing men bara som en optional rule. Vad man har istället är underklasser som är multiclassiga i sin natur. Så det finns tex en trollig fighter och en druidig paladin.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,130
I fantasyfilm/spel så snärtar jag manteln runt motståndarens arm eller vapnets skaft och påverkar vinkeln med motsvarande +1 i AC. Ha!

(eller så funkar det bara mot vapen som gör 1dX eller mindre i skada, eller yada yada …)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,869
Location
Ludvika
Om man inte har positiv CHA-bonus, så gör denna Fighting Style absolut ingenting alls? Den blir ju väldigt bra tillsammans med hög CHA, och meningslös med låg CHA
Det stämmer. Som fighter får man välja en fighting style från start (och nån av subklasserna får välja ytterligare en på en högre level), och det finns typ 7-8 att välja mellan.

En av dem ger en +1 på AC rakt upp och ned. En ger +2 attackbonus på avståndsvapen. En ger +2 i skada om man endast slåss med ett enhandsvapen och inte har sköld.

Man skulle helt enkelt inte välja den här stilen om man gör en karaktär med låg CHA. På samma sätt som man inte hade valt +2 på skada med enhandsvapen om man tänker slåss med tvåhandsvapen, eller använda sköld, eller +2 på attacker med avståndsvapen om man tänker vara en närstridare.

Man kan absolut argumentera att min nya fighting style är svagare eftersom den inte alltid ger en bonus som de andra. Men jag är helt okej med att den är lite mer specialiserad, eftersom det finns gott om andra val.

Jag vet inte riktigt vad fakta är här - hur stor chans har man utan rustning?
En krigare bör ganska snabbt kunna skaffa sig en full plate mail, den bästa icke-magiska rustningen man kan köpa. Då har man 18 i AC oavsett vilken smidighet man har. 19 AC om man tar den fighting style som ger +1 AC.

En fighter med min husregel skulle i bästa fall börja med AC 16-17, och bör enligt Übereils uträckning ovan alltså nå AC 20 vid level 8 eller 12, beroende på vilka val de gjort. Vid det laget bör en vanlig fighter ha fått tag på någon slags magisk rustning kan man tycka. Så de borde kunna hålla hyfsat jämna steg med varandra.

Så vad min fighting style framför allt gör är:

Behöver inte bråka med paladinen om vem som ska få den magiska rustningen.
Har alltid full AC, även om de springer runt i nattskjortan.
Slipper disadvantage på stealth trots hög AC.

Istället för att få +2 på skada, eller +2 i attack. Typ.

Nackdelen är så klart att man som fighter måste satsa på CHA istället för CON. DEX istället för STY ser jag inte som ett problem, det finns gott om finessevapen för närstrid och det är bra för avståndsvapen.

CHA istället för CON innebär ju att man antagligen kommer få färre hitpoints, så man blir inte en fullt lika bra tank. Men som fighter bör man ändå ha rätt gott om HP, och eftersom man har bättre möjligheter att smyga runt bör de dessutom räcka längre.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
533
Du blandar ihop det. 5e har multiclassing men bara som en optional rule. Vad man har istället är underklasser som är multiclassiga i sin natur. Så det finns tex en trollig fighter och en druidig paladin.
Cross-classing: byta klass vid högre levels
Multi-classing: att ha två klasser parallelt, och stiga i båda samtidigt

Men jag kanske bara hittar på?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,869
Location
Ludvika
Cross-classing: byta klass vid högre levels
Multi-classing: att ha två klasser parallelt, och stiga i båda samtidigt

Men jag kanske bara hittar på?
Jag vet att i baldursgate-spelen skiljde de på dualclassing och multiclassing, med den skillnad du nämner. Jag har inte sett till något om det i 5e, och i 5e funkar multiclassing lite som en kompromiss mellan båda.

Varje gång du går upp i level väljer du vilken klass du vill ta den leveln i. Så är du en level7 fighter, så kan du vid level 8 ta en level i cleric. Du är då en lvl7fighter/lvl1cleric, och räknas som att du är lvl8 sammanlagt. När du sen når lvl9 kan du välja om du vill bli lvl8fighter/lvl1cleric. lvl7fighter/lvl2cleric, eller rent av lvl7fighter/lvl1cleric/lvl1monk.

Du kan rent av samla på dig alla klasserna =D

Men som sagt är multiclassing i 5e bara en frivillig extraregel som inte känns 100% genomtänkt alla gånger, så jag kör inte med det.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,034
Location
Fjollträsk
Cross-classing: byta klass vid högre levels
Multi-classing: att ha två klasser parallelt, och stiga i båda samtidigt

Men jag kanske bara hittar på?
I ADnD är:
Multiclass : att gå upp i två (eller tre) klasser samtidigt, man delade xp mellan klasserna. Endast för non-humans.
Dual-class : att byta till ny klass och börja om på level1. Endast för humans.

I DnD3 ändrades det så att multiclass blev att byta klass och börja om på level 1 - och detta kunde alla raser göra.

Det enda jag kommer på med cross class är cross class skills i DnD3: att ta en skill som inte är en class skill. Den kostar 2 skill points per rank.
 
Top