Nekromanti D&D Temple of Elemental Evil

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Någon som testat datorspelet än? Är det något att ha eller är det en lika stor besvikelse som NWN?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Vad var det för fel på NWN?

Till alla som har tagit ett djupt andetag för att tjuta "FLYTTA! FEL FORUM!":

Ja, jag vet att det är ett datorspel, liksom Temple of elemental evil, men iom att de faktiskt bygger på D&D så mycket som det bara går (både spelvärld och regler) så tycker jag att den här tråden kan ursäktas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad var det för fel på NWN?

Till alla som har tagit ett djupt andetag för att tjuta "FLYTTA! FEL FORUM!":

Ja, jag vet att det är ett datorspel, liksom Temple of elemental evil, men iom att de faktiskt bygger på D&D så mycket som det bara går (både spelvärld och regler) så tycker jag att den här tråden kan ursäktas.
Det här är allmänna spelforumet, det är inte ens tveksamt fall. Det hör hemma här.

Vad var det för fel på NWN?
Tunnare story än BG, mindre sidoplots än BG, 3D-grafiken är tråkigare än de ritade bakgrunderna i BG, man kan spela genom hela spelet genom att svara "1" i alla dialoger, för mycket Diablo, jag vill styra ett party, massivt buggat (min dator flippade varenda gång lava fanns på skärmen, prova att klara spelet då), gillade inte realtidsköret, gick inte att skydda sig mot buggarna genom att spara i multiplayer (vilket var enda sättet jag spelade det). Bortsett från det så saknade det känslan som fanns i BG och BG2.

På plussidan så finns att det var kul att spela en kvinnlig halvorch som hette Fluffy Bunny (vem har sagt att orcher är snälla mot sina barn) som mot slutet hade 34 i STR och som stridsrop (vilket jag förpestade tillvaron för medspelarna med hela tiden) hade "Tihihi. Yay!".

Jag rekommenderar hellre BG och BG2 i stället, med respektive modifikationer. Vill man inte styra ett party och ha realtid gäller Daggerfall och Morrowind.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Vad var det för fel på NWN?

Det här är allmänna spelforumet, det är inte ens tveksamt fall. Det hör hemma här.
Gäh... vad tänkte jag med?

I övrigt kan jag bara låta bli att hålla med. Jag gillar NwN skarpt även om jag också saknade att spela med ett helt party som i BG.

Å andra sidan gillade jag även BG och ska nu ge mig in i BG2.

/Vulf - som däremot inte gillade Icewind Dale
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har prövat

Jag har prövat det, visserligen bara i cirka 5 min, men lite kan jag säga:

Att göra karaktärer är precis som i D&D, det verkar som om alla feats finns med, alla klasser finns med och det funkar precis som i PH.

Och eftersom man ska göra fem stycken så tog det ett tag, när jag var klar med det så startade jag och blev lite rädd över dialogerna:

(ett samtal mellan min tjuv Malko och en Bonde jag precis knatat in till.)

Tjuven: "Hej, jag heter Malko"
Bonden: "Hej jag heter F(nånting), och jag är bonde, och jag trivs här. Men min bror och jag bråkar för att han vill ha mer plats i ladan, dessutom sörjer han sin fru som är död och han vägrar bli ihop med Änkan som bor lite norr om här"

Jag (framför datorn, påklädd): "OMGWTFBBQ!?! :gremconfused:"

Men som sagt, jag har spelat i fem minuter. Det här var första NPCn jag pratade med, så det kan ju bli bättre.

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det verkar ju supermysigt. Är det redan släppt och vad ställer det för krav på datorn? Det verkar inte stå särskilt mycket på den officiella hemsidan.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vad var det för fel på NWN?

det fel jag ser på NWN är att alla måste jämföra spelet med BG 1 o 2
det är det hela det spelet faller på. tänk om de spelen inte hade kommit då hade du säkert tyckt att det hade vari riktigt bra
dock skall det tytdligen bli bättre i tillläget

//Netfeed, som trots allt gillade spelet, men ens karaktär blev för bra i slutet
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Är det redan släppt
Vet inte om det är officiellt släppt, men det har funnits ute på internet ett par veckor, så det kommer nog snart i butikerna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vet inte om det är officiellt släppt, men det har funnits ute på internet ett par veckor, så det kommer nog snart i butikerna. "

Jag antar att man inte ska räkna med att det går att spela på en gammal 700 mhz:are med 128 i ram?

Jag känner hur suget efter en ny dator blir allt starkare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag antar att man inte ska räkna med att det går att spela på en gammal 700 mhz:are med 128 i ram?
Ingen aning, är det turordningsbaserat ska det väl vara lugnt.

Jag kör det mesta på min gamla harv, en (iofs dubbelprocessor, men spelen använder bara en ändå) 1 GHz P3 med 512 MB minne och ett gammalt Matrox G450 grafikkort. Visst, det flyter inte alltid så bra som man önskar, men jag har aldrig gått helt bet (förutom BF1942 som skiter sig på allt som inte är GeForce...).

Jag känner hur suget efter en ny dator blir allt starkare.
Som jag sa nyss i ett annat inlägg: Du är en vis man.

Man bör alltid känna ett sug efter en starkare dator, och tillfredställa det så ofta man kan.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

Det bygger ju på D20systemet, hade du väntat dig något annat? :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

Det bygger ju på D20systemet, hade du väntat dig något annat?
Det var inte det jag hängde upp mig på. Jag vill ha ett party och jag vill inte ha realtid. Dessutom var det för buggat för mig, jag kunde inte klara det, varje gång jag kom in i ett rum med lava så tvärhängde det sig.

Jag tyckte det var för mycket diablo och för lite rollspel helt enkelt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

Det var inte det jag hängde upp mig på.

Nä. men det var det Netfeed skrev som slutkläm, och den gjorde jag mig lustig över. skulle antagligen ha citerat honom och använt en glad smiley istället..

egna tankar om NWN? Tja, jag tröttnade när min modiga ljusets paladin hade nått level 5 och det fortfarande bara hade varit monsterbashing fast i fyra olika stadsdelar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

egna tankar om NWN? Tja, jag tröttnade när min modiga ljusets paladin hade nått level 5 och det fortfarande bara hade varit monsterbashing fast i fyra olika stadsdelar.
Hade du fortsatt längre så kunde du monsterbashat i skog, grottor och fästningar också! Rollspelet inskränker sig till dialoger, där det påstås att man kan klara hela spelet bara genom att konsekvent svara första alternativet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

Hade du fortsatt längre så kunde du monsterbashat i skog, grottor och fästningar också!

Wow. Bäst jag tankar hem det igen och spelar igenom det seriöst. :gremwink:

Själv hade jag faktiskt hört att det skulle bli bättre när man kom ut ur Neverwinter. Och första-alternativetgrejen hörde jag också.. kanske t.o.m. var i denna tråden.. fast jag minns att när jag hörde det (nyligen) så kände jag igen det. Nå.. Öh.. jag vill helt enkelt se mer crpg i klass med Fallout, inte i klass med BG1/2 eller Diablo. Om nu någon nånsin kallat Diablo ett rollspel. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad var det för fel på NWN? [ANT]

Själv hade jag faktiskt hört att det skulle bli bättre när man kom ut ur Neverwinter.
Du hörde fel. Det blir värre.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Man bör alltid känna ett sug efter en starkare dator, och tillfredställa det så ofta man kan. "

Men jag har så många andra sug jag också vill tillfredställa. Ack, ack skröpliga människokropp.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Vad var det för fel på NWN?

Å andra sidan gillade jag även BG och ska nu ge mig in i BG2.
Peronligen älskade jag BG1 men hatade tvåan...fast sen är jag ju en stor förespråkare för låg-level spel. Ad&d blir så rörigt (och fruktansvärt obalanserat) vid högre nivåer.


/Lars
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad var det för fel på NWN?

Ad&d blir så rörigt (och fruktansvärt obalanserat) vid högre nivåer.
Och framför allt slumpartat. Allt hänger på vem som först får iväg sin jättespell, sedan är det oftast bara att avsluta.

Iofs så slog jag en drake i en fight där det aldrig var mer än två av mina karaktärer som var stridsföra samtidigt. Antingen var de panikade, stunned, helade sig eller confused. Det tog tid, men jag fixade det!
 
Top