Nekromanti [D&D] Shackled City (microspoiler)

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
För en tid sedan köpte jag kampanjen Shackled City. Efter att ha läst igenom den så är jag faktiskt lite besviken. Missförstå mig rätt, det är en mycket välskriven kampanj med de snyggaste och tydligaste kartorna över en av de coolaste fantsaystäder jag sett och är något jag mer än gärna skulle både spelleda och spela, men det är snarare att den inte levde upp till mina något uppskruvade förväntningar då den har beskrivits som det bästa som någonsin släppts till D&D, och det tycker jag den långt ifrån är.

Mina största biffar med den är är två:

1. Krånglig intrig. Det tog mig flera genomläsningar för att koppla vad kamapnjen egentligen gick ut på. Det finns en LÅÅÅÅÅNG bakgrund som tyvärr inte är särskilt fängslande och det är inte självklart tycker jag att spelarna ska hugga på krokarna och börja nysta i det hela, annat av den anledningen att de är "hjältar" och att det är sådant som "hjältar" sysslar med.

2. Väl likartade deläventyr. Kampanjen består av runt dussinet deläventyr som för det mesta är hyfsat varierade. Dock så finns det ett flertal som alla följer mönstret det-händer-mystiska-saker-i-staden-och-när-spelarna-börjar-gräva-i-det-så-hittar-de-ledtrådar-som-leder-dem-till-en-dungeon-under-staden-där-det-finns-nåt-elakt-som-behöver-slås-ihjäl. Det upplägget funkar en gång men inte de tre-fyra gångerna som det är fråga om. Liksom, hur många okända dungeonsystem kan det finnas på en och samma plats?

Så, finns det någon som spelat, eller åtminstone läst Shackled City och som vill dela med sig av sina funderingar kring den? Har jag rätt? Har jag fel? Är jag dum i huvudet och inte fattat nånting?

/Anders
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag kan nog hålla med dig på båda punkterna vad gäller SCAP. Dock tycker jag att det är en mycket bra kampanj för en grupp vana dungeon-hackers. Den håller en hög kvalité på sin action som kan väga upp för den lite tynnre backstoryn om alla i spelgruppen är inställda på den sortens äventyrande redan från början.

Min spelgrupp kom inte längre än tredje äventyret (varefter folk flyttade från stan) men på den tiden han jag döda kanske tio karaktärer. Därmed är det värt att påpeka att äventyren är designade för sex till åtta karaktärer som lägger ner åtminstone lite tid på power-builds.

Till slut vill jag även påpeka att det här var den första APn Paizo gav ut så den har många barn-sjudomar. De har sedan dess släppt två APn till i dungeon, och håller nu på att släppa två APn om året i sin Pathfinder serie som också är kopplad till en ny kampanj-värld. Dessa är helt klart värda att ta en närmre titt på.
 
Top