D&D D&D och inspiration från Tiki

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,455
Hej hopp,

en sidoeffekt av mitt cocktailintresse har lett till att jag har förstått att tidiga D&D var inspirerat det populärkulturella fenomenet "Tiki" - kanske kan det beskrivas som en sorts fantasivariant av polynesisk/hawaiiansk kultur.

Vet någon här mer om denna (åtminstone för mig) oväntade referens?
Här finns ett exempel på en text som diskuterar ämnet.

Är det kul? Inspirerande? Ger Tiki en ide om hur Gary m fl "tänkte sig" att man skulle spela D&D?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Alltså, det är en intressant tanke. Men bevisföringen tycks bygga på föga mer än vissa paralleller mellan Tiki och tidigt DnD samt att Gygax hade fruktansvärt dåligt smak i skjortor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,465
Location
En mälarö
Jag nördade in mig en del i Tiki-kulturen under en period på nittiotalet, där jag bar hawaiiskjortor och inte drack annat än Missionary´s Downfall, White Zombie och Bahama Hurricane. Vi får snacka Tiki nästa gång vi ses helt enkelt.

Kopplingen till D&D var dock ny för mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,455
Jag nördade in mig en del i Tiki-kulturen under en period på nittiotalet, där jag bar hawaiiskjortor och inte drack annat än Missionary´s Downfall, White Zombie och Bahama Hurricane. Vi får snacka Tiki nästa gång vi ses helt enkelt.

Kopplingen till D&D var dock ny för mig.
Jag tror att det finns mer i det här än bara den artikel jag hittat. Vet att nån annan skrivit om Gary Gygax intresse för tiki och jag tänker att med lite bättre Google-FU kan man hitta grejer.

@runequester would you know more about this topic? From what I have read about tiki culture in the US and it's effects on other (pop)culture, it would not surpise me if Tiki made a more sound impact on the D&D scene but only bizarre shirt fashion. 😀
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jag tror att det finns mer i det här än bara den artikel jag hittat. Vet att nån annan skrivit om Gary Gygax intresse för tiki och jag tänker att med lite bättre Google-FU kan man hitta grejer.

@runequester would you know more about this topic? From what I have read about tiki culture in the US and it's effects on other (pop)culture, it would not surpise me if Tiki made a more sound impact on the D&D scene but only bizarre shirt fashion. 😀
I don't know too much about it, but it definitely shows up as cultural affectation and "kitsch" at times. Its probably more relegated to lawn parties and making Hawaiian food than any major cultural strain, outside of neighborhoods that have a lot of people from pacific island cultures.

I think some of it is mixed up with "surf" culture as well, for probably fairly obvious reasons. Chill, California vibes basically.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
As far as the article, while its a fun read, Im not sure if it actually builds a case that this IS the case, as much as "it kinda seems they have something in common".

Gygax was fairly open with his influences and inspirations. The biggest "missing" inspiration is likely old fashioned Wild West novels and comic books in my opinion.
 
Top