Nekromanti [D&D] Oönskad

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Från officiellt håll har bekräftats att den ultimata spellen wish inte finns med i 4E.

Eftersom själva poängen med den är att den skall bryta regler ser jag logiken i att den gradvis stympats i version efter version för att nu tydligen helt försvinna.

Men lite bitterljuvt är det. Jag har fortfarande kvar gamla papper där idiotsäkra formuleringar svettats fram för att klara DMs nålsöga.

Åsikter eller anekdoter?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ljuva minnen, men ej saknad

För mig är det helt enkelt så att när jag läste D&D Basic Set (röda lådan) och D&D Expert Set (blå lådan) och såg besvärljelserna som fanns med blev jag helt mållös.

Nått sånt fanns inte i Drakar och Demoner på den tiden. D&D låg så långt före att det inte var någon fajt ens. D&D täckte in det mesta som DoD bara nuddade vid.

En sån sak var Wish.

Alltså, hur coolt var det inte för mig att läsa att man kan kasta en Wish! Det blev en symbol för hur sagolikt D&D var, hur det lekte med fantasin och gav oss verktyg att spela fantastiska äventyr. DoD var mundänt i jämförelse.

Smaken har sedan dess ändrats, och jag är idag mer förtjust i det mer mundäna som återfinns i DoDv2, men Wish och D&D har fortfarande en symbolisk laddning för mig.

Vi använde dock aldrig besvärjelsen, så den kommer inte att saknas i D&D4e. Och Wish har ju nästan alltid varit mer friform än regelstyrd, så det ska inte vara något problem att skriva en som passar till de nya reglerna.

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mina åsikter om magi är än idag ganska lika de Magnus hade när han först läste om Wish.

Vi vågade ytterst sällan använda önskningar annat än när de blev belöningar från gudar och dylikt... just på grund av risken att råka illa ut.

Jag minns speciellt nåt äventyr till Oriental Adventures till AD&D 1st; alla som deltagit i äventyret fick en önskan.

Grejen var att vi i ett anfall av cultural gaming blandat i misstänksamhet mot oönskade bieffekter vägrade bli det minska powergäjmande. Så folk önskade grejer som att "min familj ska bli lyckliga"... Själv önskade jag att en skurk min pseudo-pacisfistiska shugenja hade råkat slå ihjäl skulle återuppstå från de döda. Min motivation var att "så som han betedde sig kan han knappast ha lärt sig nåt av det här livet än..."

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Ljuva minnen, men ej saknad

För mig är det helt enkelt så att när jag läste D&D Basic Set (röda lådan) och D&D Expert Set (blå lådan) och såg besvärljelserna som fanns med blev jag helt mållös.

Nått sånt fanns inte i Drakar och Demoner på den tiden. D&D låg så långt före att det inte var någon fajt ens. D&D täckte in det mesta som DoD bara nuddade vid.
Jag känner igen känslan, även om spelet som gav mig den var Palladium. Spektakulära spells, utan några egentliga försök att balansera dem.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Egentligen förstår jag dem. Har man ambitionen att skapa ett riktigt speligt spel (i och för sig går väl inte WotC lika långt som jag skulle önska när det gäller speligheten, men ändå) måste det vara svårt att ha kryphål mer eller mindre gjorda för att vara obalanserade och kringå reglerna. Ändå är det en cool, fantasifull och annorlunda grej och det känns lite synd att det försvinner.


/Dimfrost
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag saknar den...
Den är/var lite av en signaturbesvärjelse för spell level NIO (yep, stora bokstäver)..

Men nu har man ju epic levels & ni har ju inträdeskraven på gudalika krafter minskats så... vafan, spelet har redan ballat ur.

Jag hade ju alltid husregeln att en wish tolkades ur det alignment som den skapats av...
Vilket blev extra kul när spelarna försökte vrida stenens alignment tilll det de fösökte åstadkomma.

Om jag ens rör D&D4 med en tång, så KOMMER jag att trycka in en wish i spellistan.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
En minnesruna då, Wish in memoriam:

Formeln var inte med bland formlerna i OD&D (1974), däremot förekom den i "tre önskningars ring" bland de magiska föremålen:

Three Wishes: As with any wishes, the wishes granted by the ring must be of limited power in order to maintain balance in the game. This requires the utmost discretion on the part of the referee.

Typically, greedy characters will request more wishes, for example, as one of their wishes. The referee should then put that character into an endless closed time loop, moving him back to the time he
first obtained the wish ring.

Again, a wish for some powerful item could be fulfilled without benefit to the one wishing ("I wish for a Mirror of Life Trapping!", and the referee then places the character inside one which is all his own!).
I supplementet "Greyhawk" (1976) kom så "Wish" med bland formlerna för nionde graden:

The same spell as found in a Ring of Wishes. Using a Wish Spell, however, requires so great a conjuration that the user will he unable to do anything further magically for from 2-8 days.
Men eftersom OD&D aldrig har dött, så lever Wish i högsta välmåga.
 
Top